Educació

Ensenyament

Cristalls sota l'influx del ‘heavy'

Primer premi · Alumnes de l'institut de Llagostera són guardonats en el V Concurs de Cristal·lització a l'Escola 2016 pels seus experiments científics

Són escollits entre una cinquantena de centres de tot Catalunya

Com les ones sonores afecten el procés de cristal·lització va ser un dels experiments que van dur a terme els alumnes de l'INS Llagostera i que els ha dut a guanyar un primer premi del V Concurs de Cristal·lització a l'Escola, organitzat per la UB, la UAB, la URV i la Fundació Bancària La Caixa. Els 38 alumnes de 4t d'ESO i els 15 alumnes de Química de 1r de batxillerat van treballar des del febrer durant les seves hores de lleure en aquest projecte que “han brodat”, segons explica orgullós el seu professor, Esteve Moré. Amb el títol Cristalls diferents o no els alumnes van fer diversos experiments que finalment van defensar públicament fa uns dies al CosmoCaixa. Així, van explicar com entre les proves que van fer hi va haver la d'agafar el producte que els proporcionen en l'organització del concurs per fer els cristalls –l'ADP, difosfat d'amoni– i sotmetre'l a diferents ones sonores. Primer van elaborar un cristall en “silenci”; és a dir, sense cap mena de vibració; després, en van fer un altre aplicant-li durant 48 hores música clàssica i, finalment, un tercer cristall sota les ones del heavy metal durant 48 hores més. Amb aquesta prova, els alumnes van poder comprovar com els més de 100 decibels d'aquesta música afecta el procés de cristal·lització, de manera que s'hi formaven petites agulles amb gran desordre. Un altre experiment va sorgir arran d'un article de la Universidad de Oriente de Santiago de Cuba sobre com els camps magnètics afectaven la recristal·lització de la sacarosa en solucions impures. Així, van provar imitar-ho mitjançant imants i també un tercer experiment en què, en lloc d'utilitzar l'aigua per fer la cristal·lització van usar tònica –que conté quinina– i van comprovar que el cristall sortint també era sensible a la llum UV, com la tònica. Un altre exemple, va ser l'elaboració d'un cristall que van “alimentar setmanalment” per tal de comprovar-ne el rendiment. És a dir, que li van anar aplicant cada cop més solució del producte i van comprovar com això feia créixer enormement el cristall.

“El projecte va tenir molta acceptació”, hi afegeix Moré fent referència a tots els treballs fets pels joves estudiants, en què destaca el fonament científic i el fet que els alumnes havien destinat hores i hores del temps lliure a tirar-ho endavant. Tot plegat va fer que els alumnes hagin guanyat un dels primers premis d'aquest concurs, que consisteix en un premi de 300 euros destinats a les despeses de l'institut i un xec regal de 100 euros per a cadascun dels tres alumnes que van exposar el treball, diners que, segurament, segons Moré, serviran per celebrar-ho conjuntament.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia