Societat

La Via Laietana només tindrà trànsit privat de baixada

La reforma del carrer que uneix l’Eixample amb el mar prioritzarà el vianant, la bicicleta i el transport públic

El carrer Junqueras es tancarà als vehicles i deixarà de ser una xemeneia

El trànsit privat per la Via Laietana de Barcelona, el carrer que comunica l’Eixample amb el mar, quedarà limitat a partir de mitjan 2023 a un sol carril de baixada on els vehicles hauran de coexistir amb la bicicleta a una velocitat màxima de 30 quilòmetres per hora. En sentit ascendent només es permetrà la circulació de vehicles del transport públic i de bicicletes, per carril segregat, amb l’única excepció per als vehicles privats de residents.

Aquesta serà la configuració definitiva de la Via Laietana a finals d’aquest mandat un cop s’hagin executat les obres que és previst iniciar a finals del 2021 i que aviat es posaran a licitació amb un pressupost conjunt de 34 milions d’euros. El projecte va ser presentat ahir a veïns, comerciants i membres d’entitats que formen part d’una taula cívica per debatre el futur d’aquesta via urbana.

Els treballs suposaran la reordenació completa de la mobilitat en superfície, però també una revisió i millora a fons del subsol del carrer. Això suposarà que tota la Via Laietana s’aixecarà per revisar i fer les obres de millora que convinguin de totes les conduccions subterrànies que hi discorren. Aquests treballs començaran per la part alta del carrer, a tocar d’Urquinaona, que es dividirà en tres trams.

Una de les conseqüències més importants de la nova disposició de la Via Laietana és que el carrer Junqueras, una xemeneia ennegrida, es tancarà del tot al trànsit i serà només per a vianants. Els autobusos i taxis seguiran Via Laietana amunt fins a Urquinaona, per un tram que en la disposició actual del carrer és només de baixada.

Amb la prohibició de circular el trànsit privat en sentit ascendent des de Correus i fins a la porta de l’Eixample que és la plaça Urquinaona, els vehicles hauran de buscar noves rutes dins de la ciutat. La Rambla ja és un carrer on tan sols està permesa la circulació en sentit descendent, per tant els cotxes que ja no circularan per la Via Laietana s’hauran de desplaçar en sentit Besòs per anar a buscar el passeig Pujades.

Les dues opcions per dirigir-se cap a l’Eixample i la part alta de la ciutat seran el passeig Lluís Companys o el carrer Roger de Llúria. Les reformes viàries que es van fer recentment a la zona de la Ciutadella, amb la inclusió d’un carril bici a la calçada del passeig Pujades, ja es van executar pensant que en un futur aquest carrer havia d’assumir el trànsit desviat de Via Laietana.

En la presentació del projecte a la premsa, la tinenta d’alcalde Janet Sanz va fer èmfasi en la reducció del trànsit que suposarà la nova Via Laietana i la reducció també de la velocitat, tot plegat com a anunci dels plans que l’Ajuntament té per a tot Barcelona. “Anem a una ciutat de 30”, en relació amb una limitació general de la velocitat permesa i que ara és de 50 quilòmetres per hora.

Janet Sanz tampoc es va mostrar preocupada pel fet que el vehicle privat perdi una connexió ràpida entre el mar i l’Eixample perquè, tal com va recordar, el model de ciutat que l’equip de govern del consistori defensa és que cada cop hi hagi menys cotxes als carrers.

‘Veïnificar’, verb nou a Ciutat Vella

“Veïnificar el carrer.” Veïnificar entès com fer que les persones prenguin protagonisme al carrer en comptes dels cotxes. Aquest és el terme que ahir va fer servir el regidor de Ciutat Vella, Jordi Rabassa, en explicar quin és el propòsit de l’Ajuntament a l’hora de transformar la Via Laietana en un carrer on el trànsit privat perdi el protagonisme que sempre ha tingut. El regidor va explicar que l’objectiu és que el carrer deixi de ser vist com una via en sentit longitudinal, només pensat per als cotxes que pugen i baixen, per ser vist com un carrer en horitzontal, des de la perspectiva de les persones que el travessen per anar d’un costat a un altre. Menys poètic va ser el regidor quan se li va preguntar pel projecte d’aconseguir el traspàs a la ciutat de l’edifici de la prefectura de policia espanyola, situat al número 43 de la Via Laietana. Va recordar que hi ha un acord de comissió de demanar-ne el traspàs a l’Estat i es va limitar a dir que s’hi està treballant.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Els autocars turístics, sota terra

Barcelona
La monarquia

Bestiari il·lustrat

GIRONA

Busquen fons de l’Estat per pagar les sentències del personal

girona
La crònica

Els triangles que dibuixaria Maria Antònia Canals

BADALONA

Mig centenar d’usuaris de Can Bofí Vell de Badalona, condemnats a tornar al carrer

BADALONA

Èxit del concert de celebració dels 25 anys de Girona Centre Eix Comercial

girona

La justícia també tomba la superilla de Compte Borrell

Barcelona
salut

Anuncien que el nou hospital de Calella estarà fet el 2030

calella

Èxit de vendes el primer dia de l’Expocasió

fornells de la selva