Societat

El govern prohibeix desnonar en pisos de grans tenidors durant l’estat d’alarma fins que s’ofereixi un lloguer social

Aprova un decret llei oer protegir els col·lectius vulnerables mentre duri l’estat d’alarma i les restriccions de mobilitat

Queden exempts els petits propietaris

El consell executiu ha aprovat un decret llei per aturar els desnonaments de “col·lectius vulnerables” mentre duri l’estat d’alarma “o estigui en vigor qualsevol altra restricció de mobilitat per motius sanitaris”. Segons ha explicat en una roda de premsa la portaveu de l’executiu català, Meritxell Budó, “la situació actual esdevé particularment greu en el context actual de les restriccions a la mobilitat establertes per lluitar contra la covid-19”. Amb el decret, l’executiu “vol assegurar que les persones amb risc d’exclusió residencial puguin romandre al domicili mentre duri l’estat d’alarma”, ha afegit. De moment, el decret no afecta els inquilins de pisos propietat de petits tenidors.

Segons ha informat la portaveu del govern, els llançaments quedaran “explícitament suspesos” fins que el gran tenidor o l’entitat financera propietària de l’habitatge ofereixi el lloguer social a què està obligat per llei. El decret va una mica més enllà que el reial decret llei aprovat pel govern espanyol, que només suspèn els desnonament a famílies que hagin entrat en situació de vulnerabilitat arran de la crisi de la Covid.

Davant la limitació per les competències, Budó ha instat al govern espanyol a que apliqui mesures similars i complementàries per aturar els tots els desnonaments o “ens traspassin les competències”. I és que el decret dona cobertura a les famílies vulnerables que viuen en habitatges de grans tenidors o entitats financeres. Però el decret llei “no afecta els inquilins de pisos propietat de petits tenidors”.

Segons el govern, el decret aprovat vol assegurar que les persones en risc d’exclusió residencial puguin romandre en el seu domicili mentre duri l’estat d’alarma.

El decret especifica que els procediments de desnonament iniciats en què no s’hagi acreditat l’oferiment d’un lloguer social s’han d’interrompre perquè el gran tenidor pugui formular la seva proposta.

La prohibició dels desnonaments a persones vulnerables sense habitatge alternatiu es perllongarà durant la vigència de l’estat d’alarma o d’una mesura que comporti restriccions a la llibertat de circulació per raons sanitàries. Aquesta situació de vulnerabilitat ha d’estar acreditada mitjançant un informe dels serveis socials corresponents. Segons el govern, és “una mesura de protecció amb un termini més ampli que el que preveu el Reial Decret Llei 30/2020, aprovat per l’Estat”.

Els col·lectius protegits

El govern remarca que les persones i famílies vulnerables a qui no es pot desnonar sense una oferta de lloguer social són Persones o famílies en situació de vulnerabilitat acreditada ja abans de la pandèmia; Persones o famílies que ocupen el pis on viuen des d’abans del juny de 2019 sense títol habilitant; els casos d’extinció del contracte de lloguer amb un gran tenidor; i persones o unitats familiars vulnerables amb dificultats per pagar les quotes hipotecàries.

Excepcionalment, també quedaran cobertes per la suspensió transitòria del desnonament durant l’estat d’alarma les persones o famílies que han ocupat un pis d’un gran tenidor entre juliol de 2019 i l’inici de l’actual estat d’alarma, el 25 d’octubre, si compleixen els requisits de vulnerabilitat i disposen del corresponent informe social. En aquest cas, però, no és obligatori oferir-los un lloguer social.

Mossos i policies locals

En cas que els Mossos d’Esquadra o les policies locals rebin una denuncia sol·licitant mesures cautelars relatives a desocupacions d’habitatges de persones o famílies en risc d’exclusió residencial i ocupin l’habitatge, hauran de sol·licitar informe urgent als serveis socials competents, comunicant aquesta sol·licitud immediatament al Ministeri Fiscal.

La PAH recull signatures per exigir un nou decret que suspengui els desnonaments de famílies vulnerables

L’entitat reclama allargar la moratòria durant la pandèmia i fins a l’entrada en vigor d’una nova Llei de l’habitatge
ACN

La Plataforma d’Afectats per la Hipoteca (PAH) ha iniciat una campanya d’adhesions per exigir al govern espanyol l’aprovació “immediata” d’un “nou decret que suspengui tots els desnonaments i talls de subministrament de famílies vulnerables sense alternativa habitacional, adoptant les compensacions adequades, en cas que fos necessari, en els desnonaments de petits propietaris”. L’entitat reclama que la moratòria demanada per l’empitjorament de la situació amb motiu de la pandèmia de la covid-19 s’allargui “fins a l’entrada en vigor de la nova Llei de l’habitatge que haurà de regular de forma definitiva la impossibilitat de dur a terme desnonaments sense alternativa habitacional”.

La PAH indica en un comunicat que fa aquesta reclamació “per salut pública i responsabilitat política”. Exposen que “entre el 4 i el 30 de juny es van executar 1.383 desnonaments de famílies en situació de vulnerabilitat prèvia al virus”. Lamenten que en alguns casos els edificis eren “fins i tot de Bankia i de la Sareb, entitats de majoria de capital públic, que haurien d’actuar de forma coherent i compromesa amb l’article 47 de la Constitució”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Has superat el límit de 5 articles gratuïts d'aquest mes.

Continua llegint-nos per només

1

Passi d'un dia

48

Subscripció anual

Ja ets subscriptor?

Inicia sessió

[X]