Llengua
La 13a Festa pel Joc i el Lleure en català aplega més de 9.000 persones
La Plataforma per la Llengua presenta una campanya per reclamar a Playmobil que inclogui el català als seus productes
L'entitat afirma que si el fabricant alemany accedeix a la petició, a més de complir la llei arrossegarà altres empreses a fer el mateix
La Plataforma per la Llengua ha reunit unes 9.000 persones aquest dissabte al matí a la 13a edició Festa pel Joc i el Lleure en català que s'ha fet a l'Arc de Triomf de Barcelona. La jornada ha servit per presentar la campanya Volem Playmobil En Català, que reclama a aquesta empresa alemanya que etiqueti els seus productes en català.
Els nens que han assistit a la celebració han pogut gaudir d'activitats com pintar-se la cara, dibuixar, participar en tallers de mandales, de xapes i d'una ludoteca, entre altres activitats. L'esdeveniment també ha servit per presentar la cançó Juga, Juga !, que el grup d'animació Xiula ha interpretat en directe a l'escenari de l'acte.
Amb els @xiulanimacio cantem, ballem i juguem en català!
— Plataforma per la Llengua (@llenguacat) November 19, 2016
"Juga, juga!", la cançó de la festa pel #jocilleureencatalà pic.twitter.com/TrgykrDyZV
Per la 13a Festa del Joc i el Lleure en català també hi han passat diverses personalitats que han conegut de primera mà les activitats i els voluntaris que les estaven fent. Entre els que s'hi han apropat hi ha hagut la presidenta del Parlament de Catalunya, Carme Forcadell; la directora general de Política Lingüística de la Generalitat, Ester Franquesa, i diversos representants de la Diputació de Barcelona i de l'Agència Catalana de Consum.
Durant la festa, la portaveu de la comissió de joc i lleure de la Plataforma per la Llengua, Isabel Romano, ha reclamat a les administracions públiques “més implicació perquè les empreses que produeixen jocs ho facin també en la nostra llengua”.
Campanya perquè Playmobil etiqueti en català
L'ONG de la llengua denuncia que la presència de la llengua catalana en el sector del joc i la joguina és minoritària, amb només un 8% del total de productes disponibles. El 92% restant no té en compte el català i incompleix el Codi de Consum de Catalunya, que garanteix el dret dels consumidors a rebre les informacions bàsiques de l'etiquetatge i les instruccions dels productes en català. L'entitat avisa que aquesta situació no es podrà revertir fins que les grans empreses del sector no incorporin el català als seus productes.
Els famosos clics de la marca Playmobil són una de les moltes joguines que ignoren la llengua del país i desobeeixen la normativa. L'organització creu que si l'empresa alemanya etiquetés en català arrossegaria altres marques de joguines a fer el mateix per una simple qüestió de competència. Per aquest motiu, ha iniciat una campanya de recollida de signatures per reclamar al fabricant de joguines que inclogui el català.
La Plataforma per la Llengua ha avançat que els dibuixos realitzats per desenes d'infants aquest dissabte la Festa del Joc i el LLeure en català es publicarà properament a Internet i s'enviaran a Playmobil per demanar-li que considerin el català com una llengua més de la vintena que utilitza en l'etiquetatge dels seus productes.
Dos clics de Playmobil de mida humana s'han passejat per la festa i s'han fet moltes fotos amb les persones que hi passejaven. També s'han aturat a la llufa de 5 metres que aguantava una pancarta amb el missatge Volem Playmobil en català.