Societat

trànsit

medi ambient

Barcelona prohibirà circular als vehicles que contaminin més a partir del 2020

El consistori ha d'establir encara el llindar d'emissions que aplicarà

A finals del 2017, no es podrà circular sense etiqueta ambiental en episodis d'alta contaminació

L'Ajuntament de Barcelona preveu prohibir de manera permanent la circulació dels vehicles més contaminants a partir de l'any 2020. Aquesta és la disposició més contundent del paquet de mesures estructurals que ahir va presentar el consistori per mirar de reduir els alts nivells de pol·lució de la ciutat. El que encara s'ha de determinar és a quants vehicles afectarà la mesura, ja que no s'ha establert encara el llindar d'emissions a partir del qual quedaran proscrits del trànsit. Se suposa que aquesta concreció arribarà al llarg de l'any vinent.

El denominat pla contra la contaminació de Barcelona, que és com s'ha batejat el paquet, preveu la creació de “zones de baixes emissions” (ZBE) on es podria restringir el trànsit més contaminant, i tot l'àmbit de la ciutat delimitat per les rondes quedarà configurat com una d'aquestes àrees –el mateix cinturó, gestionat per l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), en serà una altra–, sense que això exclogui que en àmbits encara més específics es decretin mesures addicionals. Al gener, l'AMB ja havia anunciat que estudiava prohibir els cotxes dièsel anteriors al 1996 a les rondes i els nuclis urbans de la primera corona metropolitana a partir del 2018. L'anunci fet ara per l'Ajuntament, menys específic, endarrereix dos anys el termini.

El pla municipal, que ahir es va presentar en el marc de la Taula Contra la Contaminació de l'Aire de Barcelona, inclou també mesures fiscals –que requeriran el suport d'una part de l'oposició per tirar endavant– i incentius per donar de baixa vehicles contaminants, com ara el lliurament d'abonaments de transport públic o del Bicing. També en el cas d'aquestes mesures s'han de concretar els detalls.

El govern municipal afegeix al paquet les previsions del pla de mobilitat urbana encaminades a impulsar el transport públic i l'ús de la bicicleta, i a reduir el pes del vehicle privat. Això inclou el desplegament de les superilles i la xarxa ortogonal de busos a la connexió del tramvia, i les reformes en clau de racionalització del trànsit pendents a la Meridiana, el carrer Pere IV i els laterals de les rondes. El consistori, mitjançant l'Agència de Salut Pública de Barcelona, farà un seguiment per avaluar l'impacte en termes de salut i de les mesures aplicades.

Restriccions el 2017

A més de les mesures estructurals, ahir es va anunciar el nou protocol fixat per a casos de pics de pol·lució, que es preveu que entri en vigor l'1 de gener i que a partir de finals del 2017 ja inclourà la prohibició del trànsit de vehicles que no tinguin etiqueta ambiental. A l'àrea metropolitana, només hi ha 770.583 vehicles que disposaran d'algun dels quatre distintius que està distribuint entre els vehicles menys contaminants la direcció general de Trànsit, un 40% del total, de manera que se suposa que el 60% restant tindrà prohibida la circulació quan es detectin pics que superin el límit legal de 200 micrograms de diòxid de nitrogen (NO2). La tinenta d'alcalde Janet Sanz va assegurar, però, que el percentatge de vehicles afectats d'entre els que circulen habitualment serà molt menor, tot i que no el va concretar, tampoc. L'argument és que no és el mateix el parc total que el “parc circulant”, i que els vehicles més contaminants, que són els més vells, es fan servir menys.

El protocol per a episodis d'excés de NO2 o de micropartícules en suspensió, que formarà part del pla d'emergències municipal i complementa el que la setmana passada va anunciar l'AMB, inclourà un encariment primer i, després, una prohibició de l'aparcament regulat.

LES XIFRES

13%
va créixer
la mitjana de micropartícules. Barcelona no supera els límits de la UE, però sí els que aconsella l'OMS.
11%
va créixer
el 2015 la mitjana de NO2 a Barcelona, que en zones de trànsit intens supera els límits que fixa la UE.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Núria Escarpanter
Alcaldessa de Llançà (Junts)

“El pacte de govern és sòlid i es basa en la confiança”

Llançà

El Clúster de la Bioenergia de Catalunya celebra la II Nit de la Bioenergia: l’energia més circular i social

Bategen amb Maria Antònia Canals la plaça de davant l’institut Vicens Vives

girona

Tomben la moció per regular el lloguer estacional

BLANES

Camí de Mar, un projecte que enllaça Argeles amb Malgrat, per la costa

girona

La Fira d’Abril de Catalunya amplia l’aforament un 24%

Barcelona

El Mercat del Lleó tindrà més bona climatització abans de l’estiu

girona

El festival Tech&Play obre portes i espera 4.000 visitants

Barcelona
EDUCACIÓ

Mobilització de l’AFA de l’escola Camins a Banyoles

BANYOLES