trànsit
medi ambient
Barcelona prohibirà circular als vehicles que contaminin més a partir del 2020
El consistori ha d'establir encara el llindar d'emissions que aplicarà
A finals del 2017, no es podrà circular sense etiqueta ambiental en episodis d'alta contaminació
L'Ajuntament de Barcelona preveu prohibir de manera permanent la circulació dels vehicles més contaminants a partir de l'any 2020. Aquesta és la disposició més contundent del paquet de mesures estructurals que ahir va presentar el consistori per mirar de reduir els alts nivells de pol·lució de la ciutat. El que encara s'ha de determinar és a quants vehicles afectarà la mesura, ja que no s'ha establert encara el llindar d'emissions a partir del qual quedaran proscrits del trànsit. Se suposa que aquesta concreció arribarà al llarg de l'any vinent.
El denominat pla contra la contaminació de Barcelona, que és com s'ha batejat el paquet, preveu la creació de “zones de baixes emissions” (ZBE) on es podria restringir el trànsit més contaminant, i tot l'àmbit de la ciutat delimitat per les rondes quedarà configurat com una d'aquestes àrees –el mateix cinturó, gestionat per l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), en serà una altra–, sense que això exclogui que en àmbits encara més específics es decretin mesures addicionals. Al gener, l'AMB ja havia anunciat que estudiava prohibir els cotxes dièsel anteriors al 1996 a les rondes i els nuclis urbans de la primera corona metropolitana a partir del 2018. L'anunci fet ara per l'Ajuntament, menys específic, endarrereix dos anys el termini.
El pla municipal, que ahir es va presentar en el marc de la Taula Contra la Contaminació de l'Aire de Barcelona, inclou també mesures fiscals –que requeriran el suport d'una part de l'oposició per tirar endavant– i incentius per donar de baixa vehicles contaminants, com ara el lliurament d'abonaments de transport públic o del Bicing. També en el cas d'aquestes mesures s'han de concretar els detalls.
El govern municipal afegeix al paquet les previsions del pla de mobilitat urbana encaminades a impulsar el transport públic i l'ús de la bicicleta, i a reduir el pes del vehicle privat. Això inclou el desplegament de les superilles i la xarxa ortogonal de busos a la connexió del tramvia, i les reformes en clau de racionalització del trànsit pendents a la Meridiana, el carrer Pere IV i els laterals de les rondes. El consistori, mitjançant l'Agència de Salut Pública de Barcelona, farà un seguiment per avaluar l'impacte en termes de salut i de les mesures aplicades.
El protocol per a episodis d'excés de NO2 o de micropartícules en suspensió, que formarà part del pla d'emergències municipal i complementa el que la setmana passada va anunciar l'AMB, inclourà un encariment primer i, després, una prohibició de l'aparcament regulat.