Societat

La Bordeta es mobilitza per salvar el bus que va al centre

TMB vol eliminar la línia 91 amb la implantació de l'última fase de la nova xarxa de bus de Barcelona

Els veïns consideren “essencial” el servei i protestaran contra una mesura que ja van evitar el 1993

Els veïns del barri barceloní de la Bordeta tornen a estar en peu de guerra. A la tardor ha de començar el desplegament de l'última fase de la nova xarxa de bus de la ciutat i Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha plantejat eliminar la línia 91, que connecta aquest barri del districte de Sants-Montjuïc amb la Rambla. No és el primer cop que el bus en qüestió corre el risc de ser esborrat del mapa. Ja el van voler suprimir el 1993, però la Bordeta no s'arronsa i els veïns van sortir al carrer per defensar un servei que consideren “necessari i essencial” per al barri. Llavors van aconseguir salvar el bus 91 i ara tornen a batallar amb el mateix objectiu.

La Comissió de Veïns de la Bordeta –fundada arran de la reivindicació de l'any 1993– i el Centre Social de Sants han reunit durant les últimes setmanes més de 1.300 signatures a favor de mantenir la línia de bus. La campanya de recollida de firmes continuarà fins a mitjan mes, que és quan preveuen entregar-les al districte. Les entitats participaran avui en la festa de Sant Medir i han preparat una pancarta reivindicativa que volen penjar a la façana de la parròquia. També aprofitaran la jornada per seguir informant els veïns i per convidar-los a sumar-se a l'acció de protesta que han convocat demà. A les set de la tarda tallaran el trànsit al carrer Constitució –just a l'altura d'Olzinelles–, on comença i acaba el recorregut del bus afectat.

A la Bordeta hi viu molta gent gran i la línia 91 és utilitzada bàsicament per usuaris de la targeta rosa. Més enllà de connectar el barri amb el centre de Barcelona –arriba fins al palau de la Virreina–, l'autobús fa una parada clau en el seu recorregut. S'atura molt a prop del CAP Manso, on els veïns de la Bordeta tenen les visites amb els especialistes i fan recuperació. “Aquest autobús fa un servei públic i, encara que se'l considerés poc rendible, és molt necessari; la freqüència de pas, però, s'ha anat reduint, i això també és una manera de devaluar el servei”, explica el president del Centre Social de Sants, Josep Maria Domingo.

Inconvenients per als veïns

El govern municipal, a través d'una portaveu, explica que treballa “per garantir que tot el territori quedi ben cobert amb el servei de bus” i recorda que el procés d'informació i debat sobre la nova xarxa de bus que s'està fent als barris continua obert. Fins que no acabi –hi afegeix– no es determinarà la configuració final de tota la xarxa de bus de la ciutat. “Ens diuen que el 91 s'elimina per redundància amb altres línies de la nova xarxa, però no hi ha cap alternativa equivalent; simplement la treuen”, diu el coordinador del Centre Social de Sants, Jordi Falcó.

La proposta de l'Ajuntament preveu la implantació de dues noves línies que donaran servei a la Bordeta. Són la V1 (que es podrà agafar al carrer Riera Blanca) i la V5 (amb parada al carrer d'Olzinelles). “El problema és que no passen per la plaça Espanya –hem de fer transbordament per arribar-hi– ni pel CAP Manso”, assenyala Falcó. L'altra opció, si els veïns no volen fer transbordament, és que caminin fins a la Gran Via, on poden agafar autobusos per anar al centre o bé a l'ambulatori. “Estem parlant d'una distància de mig quilòmetre, però a partir d'una certa edat, o si tens problemes de mobilitat, pot suposar un problema. La Gran Via, a més, és una barrera –si no pots córrer has de vigilar en creuar-la perquè el canvi de semàfor no t'agafi a mig camí– i, de tornada a la Bordeta, el carrer d'Amadeu Oller fa bastanta pujada”, exposa. Per tot plegat, el barri manté que el servei que dona el 91 és essencial. “Estem a favor de la nova xarxa de bus, és una manera de racionalitzar els recorreguts, però volen fer canvis que no solucionen els problemes de la Bordeta”, conclou Falcó.

Comprar a la Boqueria

Els veïns, doncs, tornen a estar en la mateixa situació que fa 24 anys. Llavors, a principi de la dècada dels noranta, encara hi havia gent del barri que agafava el bus 91 per anar a comprar el peix i la carn a la Boqueria, una realitat difícil d'imaginar avui dia. “En aquella època, el mercat encara no s'havia convertit en un parc temàtic”, apunta Domingo. Aquell any, el 1993, els veïns van construir una rèplica de l'autobús amb cartró i fusta (com es veu a la foto) i el van dur en manifestació fins al palau de la Virreina.

La línia 91 es va salvar, però el 2012 la Bordeta es va haver de mobilitzar de nou. En aquella ocasió, els veïns també van recollir firmes, però no van poder evitar que el servei se suprimís els diumenges i els festius. La mesura també va afectar la línia 115 –de bus de barri–, que puja pel costerut carrer d'Olzinelles. L'any passat, però, el govern d'Ada Colau va recuperar el servei dels autobusos de proximitat, que van tornar a circular en diumenges i festius. El 91 no va córrer la mateixa sort i la retallada, per tant, encara segueix vigent.

Un autobús conegut popularment com “la Monyos”

La línia 91 es va posar en servei l'any 1968 amb microbusos –primer de color groc i, després, taronges– i, al barri de la Bordeta, tothom la coneixia (i la coneix) com la Monyos. Aquest era el sobrenom d'una dona que es va convertir en tota una icona de la Rambla a principi del segle XX. Explica la història que la Monyos –coneguda així pel seu característic pentinat– va néixer a la Bordeta, tot i que va acabar vivint al Raval. Diuen que va perdre la raó i que cada dia recorria la Rambla cantant i ballant, sempre excèntrica i enigmàtica. Asseguren també que acostumava a agafar el tramvia 52 fins a la Bordeta i que passejava pel carrer Jocs Florals. La línia es va suprimir el 1967 i feia un recorregut molt similar al del bus 91, que potser va començar a ser conegut com “la Monyos” per aquest motiu (o bé simplement perquè arriba fins a la Rambla). La Lola –com li deia la gent quan se li adreçava– es va convertir en un personatge entranyable i popular, i el seu record encara perdura. Té una figura al Museu de Cera i la seva història –que probablement barreja veritat i invenció– ha inspirat musicals i una pel·lícula. De fet, qui no ha sentit alguna vegada l'expressió “És més conegut que la Monyos”?



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Salut

Dormir més, un repte?

Barcelona
PERE FORÈS
DIRECTOR D’ICTINEU SUBMARINS, SOCI FUNDADOR DE L’EMPRESA I DISSENYADOR INDUSTRIAL

“L’Ictineu 3 és el submarí més innovador de la seva categoria”

Sant FEliu de llobregat

Figueres ja pot encarregar l’obra a la casa natal de Dalí

FIGUERES

Homenatgen Núria Rivas a Palafrugell

PALAFRUGELL
índia

Almenys 58 morts en un atropellament de tren

medi ambient

Guardó pel reciclatge a l’Alt Empordà

Figueres

Cuina en directe al mercat amb Culinarium

L’advocacia catalana vol que s’entengui el català

Vic
salut

Neix una associació pionera en el càncer de mama masculí