aeroports
caos al Prat
El Prat afrontarà l'estiu amb menys policies que durant els dies del caos
Un concurs de trasllat farà inútil el reforç ordenat per Interior per fer front a les cues dels controls
Agents de Cornellà són destinats a revisar passaports
És una qüestió de sumes i restes amb un resultat inequívoc i que pot presagiar un estiu de caos a l'aeroport del Prat si algú no hi posa remei. La plantilla de la Policía Nacional a l'aeroport barceloní és de 450 agents, als quals ara s'ha afegit el reforç de 30 agents de la comissaria de Cornellà als quals caldrà sumar pròximament l'arribada de 18 policies més sorgits d'una nova promoció. El contingent total de 498 agents es veurà disminuït entre els mesos de juny i juliol per la baixa de 70 agents que marxaran de l'aeroport després de guanyar plaça en una altra destinació en un concurs de trasllat. Aquesta circumstància farà que l'aeroport del Prat afronti els mesos de l'estiu, de màxima afluència de passatgers, amb una plantilla de 428 agents, 22 menys dels que hi ha actualment.
Aquesta és la realitat de la Policía Nacional a l'aeroport del Prat, segons denuncia el secretari d'organització del Sindicat Unificat de Policia, Antonio Granados, que sosté que el problema d'organització policial del Prat és un mal endèmic producte de la falta de previsió de la prefectura superior de policia de Catalunya. Des dels sindicats es critica el pedaç que s'ha hagut d'aplicar ara a corre-cuita per fer front a la falta de personal del Prat per assumir el nou control de passaports amb la incorporació de 30 agents de la comissaria de Cornellà de Llobregat.
Per protestar per aquesta circumstància, el sindicat ha organitzat per aquest divendres una manifestació amb l'objectiu de fer costat “als companys que han extirpat del seu lloc habitual de treball”. Els 30 agents s'han incorporat a la seva nova destinació de control de passaports després de fer un curs de reciclatge. L'aprenentatge el van fer dilluns, circumstància que va fer que els llocs de control no tinguessin encara els policies de reforç i en algun moment del dia s'hi van formar cues de fins a 50 minuts. No van ser les úniques esperes que es van viure a l'aeroport, ja que per passar el control d'equipatges abans d'accedir a la zona d'embarcament alguns passatgers van relatar que van haver d'esperar fins a 40 minuts. Aquests controls són atesos per la seguretat privada.
La manifestació d'aquesta setmana tindrà una rèplica divendres vinent, 19 de maig, amb una segona concentració de policies que en aquest cas es farà davant de la prefectura superior, a la Via Laietana de Barcelona. La denúncia del SUP va més enllà del problema puntual detectat ara a l'aeroport i relata una falta d'agents a tot el país. Segons la versió del sindicat, el catàleg de treball de Catalunya determina que hi hauria d'haver una plantilla de 3.500 agents i actualment en falten 1.000. “En marxen molts perquè la feina aquí no els agrada i perquè el nivell de vida en altres punts d'Espanya és millor pel sou que cobrem, i la taxa de reposició és molt inferior a les necessitats reals”, diu Granados.
El control de passaports va canviar a principis d'abril amb l'entrada en vigor de noves normes europees per combatre el terrorisme islamista. Més control i més estones d'espera i l'aeroport de Barcelona va ser el primer de l'Estat a registrar cues que aquesta setmana ja hi ha hagut a Madrid.
Conflicte laboral per la restauració a l'aeroport
Els problemes al control de passaports no és l'únic conflicte candent a l'aeroport del Prat. La reformulació que pretén introduir Aena en l'organització empresarial del servei de restauració ha posat en alerta els treballadors, que han organitzat diverses jornades de protesta que avui viuran una jornada de mobilització a Barcelona. A l'aeroport hi ha uns 402 treballadors de restauració distribuïts en 22 punts diferents a les dues terminals i agrupats sota una mateixa concessió que ara es pretén dividir en sis empreses diferents. Els treballadors alerten que la divisió de la concessió “suposaria la pèrdua de tots els drets sociolaborals adquirits des de l'existència de la concessió”. El conflicte ja va viure una primera vaga el 8 de març i amb posterioritat hi ha hagut més jornades de protesta laboral. Els treballadors volen que s'aturi el concurs i es mantingui una sola concessionària que no alteri les condicions de treball.