Societat

El mòbil és (i serà) la clau

Fabricants de vehicles i telèfons treballen en la integració perfecta dels dos elements mentre s'aplana el camí per a l'arribada dels cotxes sense conductor

Una empresa catalana llança una barrera de seguretat connectada per fer carreteres intel·ligents que avisaran de la presència de ciclistes, cotxes aturats al voral o plaques de gel

El telèfon seràla interfície per utilitzar la majoria d'innovacions que viurà el sector a curt termini

Mentre els vehicles sense conductor no arriben, alguns models d'alta gamma que s'exhibeixen a l'Automobile Barcelona incorporen més i més sistemes de seguretat i d'ajuda a la conducció. També de confort, com ara les claus intel·ligents que adapten el cotxe a les preferències de qui el condueix, ja sigui en la disposició dels seients, la temperatura ambiental, la posició del volant o les emissores de ràdio preferides. En tot cas, aquestes claus intel·ligents són una etapa intermèdia entre les de tota la vida i les digitals o virtuals, que utilitzarem en un futur però que, sense saber-ho, ara mateix ja tenim a la nostra butxaca. Segons indicava ahir el representant del Car Connectivity Consortium Alberto Bonamico, els mòbils seran la clau per obrir els cotxes del futur, en combinació amb sensors d'empremtes dactilars que podran estar al mateix vehicle o al telèfon, però que ens acreditaran com a conductors habilitats.

El consorci de la connectivitat al cotxe el formen fabricants de vehicles, mòbils i equips d'àudio, i busca la creació d'estàndards per “integrar el nostre aparell més personal” als cotxes de manera segura i generalitzada. “Ara mateix hi ha diferents aproximacions, però cal buscar llocs comuns perquè, davant de la naturalesa canviant del sector tecnològic, el de l'automoció vol solucions perdurables, que puguin funcionar d'aquí a vint anys”, confessava Bonamico al Connected Hub, la part del saló més vinculada amb les noves tecnologies.

En tot cas, tenim clar que uns i altres s'hauran d'entendre d'alguna manera, perquè “el mòbil serà la interfície per utilitzar totes les innovacions i tendències, com ara el cotxe multiusuari, que tenim a tocar”, segons vaticinava Esteban Redolfi, director del 4YFN, que també va dur al saló empreses emergents relacionades amb el sector.

Està clar que anem cap a un món on tot està connectat, així que les carreteres i autopistes també ho estaran. Precisament, convertir les infraestructures actuals en vies intel·ligents és el que vol fer l'empresa catalana 1Barrier, que va dur ahir a l'Automobile un model de tanca de seguretat connectada i intel·ligent. Es tracta d'una estructura d'acer recoberta amb cautxú de pneumàtics reciclats que incorpora una àmplia diversitat de sensors, pantalles i mòduls de connectivitat per desenvolupar diferents funcions. “És un element modular adaptable a qualsevol carretera. Funciona com un guant de beisbol, recollint la persona o vehicle que hi ha topat, de manera que minimitza els danys”, explicava ahir el fundador de l'empresa, Joaquim Xufré.

Aquesta tecnologia ja està patentada a més de 150 països perquè té la voluntat d'estendre's globalment, vista la gran quantitat de possibilitats que ofereix. Gràcies a la diversitat de sensors que incorpora, si un cotxe hi col·lidís o s'aturés al voral, la tanca seria capaç d'alertar la resta de vehicles mitjançant pantalles LCD o leds amb prou antelació per que reduïssin la marxa. “Cada dia a Europa es produeixen dinou morts relacionades amb aturades al voral”, explica Manuel Sánchez, un altre representant de 1Barrier.

A més, les barreres intel·ligents també serien capaces de detectar ciclistes i senyalitzar-ne la posició a la resta de vehicles, així com activar llums antiboira o senyals de gel a la calçada si les condicions climàtiques així ho requerissin. Finalment, aquests sistemes de seguretat, dissenyats per evitar amputacions als motoristes, també incorporen emissors d'ultrasons per foragitar els animals i evitar que saltin les tanques i entrin a la via. “Com que les barreres estan preparades tant per a la connectivitat wi-fi com 4G i 5G, seran el complement ideal per als cotxes sense conductor”, assenyala Xufré. Segons els impulsors, el manteniment i recanvi d'aquestes tecnologies en cas d'accident és “senzill i econòmic” i, a més, obren la porta a altres vies de negoci, com ara utilitzar les pantalles per a la publicitat i la infraestructura de comunicacions per guiar, en un futur, els drons d'empreses de repartiment.

En el programa 4YFN Mobility també es va poder veure una solució de pagament ràpid vinculada al reconeixement de la matrícula o sistema de reconeixement de gestos –fins i tot facials– per controlar diverses funcions del vehicle.

Vibracions delatores
Els mecànics de tota la vida poden detectar els problemes del cotxe sentint-ne les vibracions. Ara, l'empresa americana Carfit aprofita la intel·ligència artificial i l'anàlisi de dades massives per interpretar les vibracions dels vehicles i anticipar les necessitats de manteniment de pneumàtics, amortidors, frens i altres components. A més, l'eslovena Carlock també analitza les vibracions inusuals per alertar si, un cop aparcat, li han fet un cop o se l'endú la grua.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

El Homrani afirma que tenen preparades més de 800 places per als MENA

Lleida

Justícia cedeix l’antiga presó de Figueres a Ensenyament

Figueres

La Guàrdia Urbana identifica i sanciona les dues persones que circulaven per la Diagonal amb patinet

Torra confia en “la iniciativa de la gent” per a “bastir la república”

El Suprem obliga a retornar als consumidors de gas 17 milions pagats pel manteniment del projecte Castor

Alcanar

El CGPJ reclama “mesures de protecció adequades” per a Llarena i altres jutges

La jutge rebutja arxivar la causa contra Manso i Pérez de los Cobos per l’actuació policial de l’1-O a Lleida

Societat

Les ciutats del futur

L’Hospitalet de Llobregat

Neix un diari digital dedicat a la llengua

Barcelona