Societat

El català flaqueja a YouTube

Els ‘youtubers' en la llengua pròpia del país malden per esgarrapar seguidors en un mercat d'adolescents dominat pel castellà

Els joves catalans estan mancats de referents lingüístics en el seu propi idioma

El català té una salut excel·lent a internet. Segons el IX Informe sobre la situació de la llengua catalana de l'Observatori de la Llengua del 2015, el català és el dissetè idioma amb més articles a la Viquipèdia, el nombre de tuitaires en aquesta llengua s'enfila a 234.097 i el domini .cat ja ha arribat a 234.000. La llengua pròpia del país, però, té un forat negre en un àmbit estratègic perquè és l'hàbitat natural dels adolescents: YouTube.

El badaloní Auronplay arrasa a YouTube, amb 5,4 milions de subscriptors; la gironina Patry Jordan, amb 3,3; i la també badalonina Dulceida, amb 1,1 milions. Tots tres, en castellà. El valencià Pot de Plom, en canvi, lidera del rànquing dels youtubers en català (no hi comptem portals d'empreses o entitats com TV3 i el Barça) amb 14.000 subscriptors, seguit de la Leopolda Olda , amb 9.300.

Aquest decalatge té conseqüències funestes per al futur de la llengua. “Els nanos copien les formes i els modismes del llenguatge dels youtubers, fins i tot coneixen expressions insultants sud-americanes i s'hi familiaritzen, i la creativitat en català queda obsoleta. La innovació en la llengua pròpia està segrestada perquè beu dels canals espanyols o sud-americans”, alerta Xavier Vila, director del Centre Universitari de Sociolingüística i Comunicació (CUSC) de la Universitat de Barcelona (UB).

Vila denuncia la deixadesa dels responsables dels mitjans de comunicació catalans amb la llengua. “Els últims vint anys, en els mitjans de comunicació catalans no s'ha treballat gens la informalitat. S'associa l'humor al castellà i el català als registres formals.” El sociolingüista posa com a exemple el programa de televisió Crackòvia, “destructiu fins a l'extrem de convertir en personatge principal un catalanoparlant parlant en castellà”, i la minimització del canal Super3. “Els adolescents no tenen oferta en català. És lògic que se'n vagin al castellà.”

Amoïnat per aquest fenomen, Albert Álvarez va crear fa tres anys el portal Youtubers.cat , que aplega els youtubers que s'expressen el català. La idea era “engrescar la gent” a utilitzar la llengua pròpia i, des d'aleshores, el nombre de canals en català ha passat d'una cinquantena a gairebé el triple, tot i que bona part estan inactius. “El català està augmentant a YouTube, però encara som pocs”, reconeix Álvarez ( Albert Fox en el seu canal de videojocs). “Hi ha gent que deixa el canal –afegeix– perquè el veu molt poca gent o es passen al castellà.”

La mare dels ous de l'èxit a YouTube, explica Álvarez, és l'algoritme que determina què surt a la pàgina d'inici, què és tendència i, en definitiva, què acabaran consumint els internautes. La majoria, vídeos en castellà o en anglès de youtubers que tenen centenars de milers o milions de seguidors o que s'han fet virals a través de les xarxes socials. Vist el panorama –reflexiona el creador de Youtubers.cat– és molt improbable que els creadors catalans de vídeos més populars es decideixin a fer-ne algun en català, i menys en el context polític actual.

Carles Solà, membre de l'executiva de Plataforma per la Llengua i responsable de l'àmbit de cultura, cinema i audiovisuals, coincideix a assenyalar els problemes d'una “llengua minoritzada” com el català de sortir-se'n en un mercat on “prevalen els ingressos econòmics”. Hi afegeix, a més, la dificultat de les entitats de defensa del català com la seva per ajudar a revertir la situació. “Es pot reclamar a l'administració si un comerç o empresa no compleix la llei d'etiquetatge, però en aquest cas és difícil perquè és una opció individual. Cal convèncer en lloc de reclamar”, observa.

Tot i això, Solà està convençut que a YouTube passarà el mateix que va succeir els anys 80 i 90 amb els grups de rock en català, en què “el temps va demostrar que hi havia un mercat per a la música en la llengua pròpia”. Fins aleshores –recorda– “la majoria cantaven en castellà o en anglès”. Per als youtubers que vulguin anar més enllà del públic català, Solà proposa que subtitulin els seus vídeos “tal com es fa amb el cinema català que es veu a Suècia o l'Argentina” i posa com a exemple un youtuber xinès (l'idioma més parlat del món) que subtitula els seus vídeos en anglès per arribar més lluny.

El problema és que el mitjà és molt jove i encara no se sap ben bé com evolucionarà i com es pot abordar des del punt de vista del foment de la llengua. “Fa de mal fer incentivar el català a YouTube”, reflexiona Solà. “Com promociones l'espontaneïtat esbojarrada” tenint en compte que “el que volen els youtubers és fer diners dient disbarats i maximitzar el públic?”, diu Vila. El sociolingüista és més partidari d'actuar en l'actual ecosistema audiovisual en català, especialment la televisió, perquè aquest “retroalimenta els mitjans d'internet”. “Cal que hi hagi més català a la televisió i, per descomptat, “oferir un producte que enganxi els adolescents”.

“Amb YouTube passa com amb el cinema en català: la gent no en consumeix perquè costa de trobar-ne, però si augmenta el nombre de youtubers en la llengua pròpia hi haurà moltes més visualitzacions”, pronostica Álvarez. El creador de Youtubers.cat ho argumenta amb l'exemple de Leopolda Olda, que té un gran èxit entre els adolescents, i de booktubers (recomanadors de llibres) que contribueixen a fomentar un costum tan vell com el de llegir amb el mitjà més nou.

LES FRASES

L'algoritme de YouTube dona preferència al castellà. El català no surt a Tendències
Albert Álvarez
Creador de youtubers.cat
Tenim la creativitat lingüística segrestada. Els nanos copien les formes dels canals en castellà
Xavier Vila
sociolingüista
El català és una llengua minoritzada perquè els ‘youtubers' prioritzen els ingressos econòmics
Carles Solà
plataforma per la llengua

‘WTF' els passa als adolescents?

El català és una llengua minoritària en el microcosmos d'internet de molts adolescents, però enmig d'aquest desert hi va néixer fa sis anys un oasi, el portal Adolescents.cat, que triomfa al web i en xarxes socials com Instagram. El van crear Roger Carandell i Ernest Codina, que ja havien triomfat a Ràdio Flaixbac, en “detectar un buit en el mercat pel que fa als mitjans especialitzats en gent jove”, segons explica Carandell. “Al principi penjàvem notícies de famosos com Justin Bieber i Miley Cyrus, fins que a finals del 2011 vam començar a rebre correus que ens feien preguntes de coses com ara la regla. Aleshores vam fer una secció de consultori amb la psicòloga i sexòloga Elena Crespi, que va tenir molt d'èxit, i es va crear una comunitat.” Ara, el portal té 400.000 usuaris únics al mes i, des del 2013, té un acord amb la Direcció General de Joventut, que els paga una sexòloga, una psicòloga i una experta en nutrició i alimentació que responen les preguntes dels adolescents. Pel que fa a la llengua, també fan una bona tasca. “Abans les coses guais eren en castellà. Nosaltres hem ajudat que el català sigui modern, no carca i hem incorporat paraules que els joves diuen i no surten al diccionari com ‘WTF' [què collons], ‘LOL' [rialles] i ‘zasca' [clatellot]”.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.