Energia
Sabadell imposa 11 sancions per 110.000 euros a Endesa per talls de llum i mala praxi
Els expedients recollien els casos de 156 famílies en risc
És la primera ciutat que multa, a través de Consum, per incompliment de la llei de pobresa energètica
Gairebé un any després d'iniciar el procés per sancionar –a través del Servei de Consum– les companyies subministradores de llum i gas que incomplien la llei 24/2015, coneguda com la llei de pobresa energètica, l'Ajuntament de Sabadell va anunciar ahir que ha imposat 11 multes –vuit a Endesa Energia XXI i tres a Endesa Energia SAU–per talls de llum indeguts o per mala praxi per un import total de 110.000 euros. “Són 10.000 euros, el mínim perquè és el primer cop que s'infringeix, per sanció”, deia la tinenta d'alcalde i regidora de Consum, Marisol Martínez. Sabadell es converteix en la primera ciutat de Catalunya, segons van assegurar ahir els representants municipals, que imposa sancions perquè no es compleix la llei de pobresa energètica en matèria de subministraments bàsics i ho fa emparant-se en el Codi de Consum i en la vulneració dels drets dels consumidors. En aquests mesos, altres municipis com ara Barcelona, Cerdanyola, Badalona o, fins i tot, Madrid s'han interessat pel procés engegat a Sabadell.
De les 11 sancions, 9 són per tall de llum indegut i la majoria afecten Endesa Energia XXI. Les altres dues multes són per mala praxi reiterada. “Es va detectar que les empreses no complien la llei; no informaven els clients dels seus drets ni es demanava informació, però no s'arribava al tall de llum perquè l'Ajuntament ho detectava prèviament”, puntualitzava l'alcalde, Juli Fernàndez. Al darrere de les 11 sancions, hi ha 156 famílies en situació de vulnerabilitat afectades, nou d'aquestes directament per haver estat objecte del tall de llum. L'Ajuntament ha notificat les sancions entre dijous i divendres a les companyies afectades, que poden presentar un recurs de reposició. Si el fessin però el consistori no l'acceptés, com tot indica que succeiria, es tancaria del tot la via administrativa i es podria obrir la via judicial amb un contenciós administratiu. “En les al·legacions presentades, les companyies han reconegut els fets, però han qüestionat la llei i la competència de l'Ajuntament per fer el procés”, deia Martínez.
Dels 18 expedients incoats el novembre del 2016 pel consistori vallesà, després de recopilar la informació de 243 casos detectats pels Serveis Socials entre l'agost del 2015 i el maig del 2016, hi ha les 11 sancions, 5 que s'han desestimat i 2 més que continuen en curs i afecten Gas Natural. “A Sabadell, els drets i la dignitat dels ciutadans es defensen per damunt de qualsevol cosa i per això apliquem aquestes sancions, per garantir la qualitat de vida dels veïns”, sentenciava Fernàndez.
LA FRASE
LA XIFRA
Un procés llarg que ha provocat un canvi d'actitud
Juli Fernàndez indicava que des del moment en què l'Ajuntament va iniciar el procés sancionador hi va haver un canvi en l'actitud de les companyies energètiques que van començar a activar protocols per informar els clients i sol·licitar l'informe de Serveis Socials per comprovar si la persona o unitat familiar està en risc d'exclusió. “El govern continuarà aplicant els mateixos criteris si detecta que no es compleix la legalitat”, alertava Fernàndez. El juny del 2016, Sabadell va obrir l'actuació d'ofici que, de moment, s'ha traduït en 11 sancions. El procés ha estat llarg i complicat. “Estem davant d'un conflicte i hem de fer complir la llei i vetllar pels interessos dels ciutadans. No hem de tenir por”, deia el regidor de Serveis Socials, Gabriel Fernàndez.