Arxivada de nou la causa per l'accident al metro de València
La instructora descarta l'existència de responsabilitats penals i no veu acreditat que el succés tingués l'origen en l'estat del vagó o la via
El Jutjat d'Instrucció número 21 de València ha arxivat la investigació reoberta per l'accident de metro del 3 de juliol del 2006, en el qual varen morir 43 persones i altres 47 varen resultar ferides.
El Tribunal Superior de Justícia (TSJ) del País Valencià ha informat aquest dimarts que la magistrada ha descartat que existeixin responsabilitats penals i considera que no ha quedat acreditat que l'accident es produís a causa de l'estat del vagó o de les vies. La resolució d'arxivament, que consta de més de 200 fulls, arriba després d'analitzar el resultat de totes les diligències, la documentació tècnica i els informes dels perits i les declaracions de testimonis.
El jutjat rebutja la petició de l'Associació de Víctimes del Metro 3 de Juliol (AVM3J), que representa 13 de les 90 víctimes, perquè es prengués declaració a l'exdirectora de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) i als quatre tècnics investigats.
La jutgessa considera que ni a ells ni als altres 3 treballadors investigats que sí que han declarat, se'ls pot exigir responsabilitats penals per 43 delictes d'homicidi i 47 delictes de lesions per imprudència professional per no haver adoptat mesures de seguretat addicionals a les que ja existien.
La jutgessa assenyala que segons els experts en seguretat ferroviària, tant les instal·lacions, com el traçat, el carril, les travesses, les fixacions i altres elements es trobaven en un estat i condicions suficients per mantenir la de seguretat de la marxa als 40 quilòmetres per hora que indicava el punt on es va produir el descarrilament del comboi. El vagó accidentat, però, circulava al doble d'aquesta velocitat: a 80 quilòmetres.
La magistrada argumenta que cap norma obligava a la col·locació d'una balisa que protegís el tren davant d'un excés de velocitat en la corba en la que va descarrilar, una de les peticions de l'AVM3J. La instructora es remet als informes pericials, per remarcar que el 2006 la inexistència de balises davant les corbes era una pauta d'actuació comuna en altres administracions ferroviàries.
Apunta, a més, que ni maquinistes, ni treballadors d'infraestructures ni sindicats van advertir mai del perill.
Segon arxivament
La investigació de l'accident al metro de València es va arxivar al desembre de 2007 a petició de la Fiscalia. El sobreseïment va ser confirmat per l'Audiència de València al maig de 2008. La mateixa cort va reobri el cas al gener de 2014 també a petició de la Fiscalia i contra el criteri de la infraestructura. Des d'aleshores s'han practicat les diligències ordenades per l'Audiència, altres que van sol·licitar les parts i aquelles que la jutgessa va acordar d'ofici.
Decepció de les víctimes
L'AVM3J ha manifestat aquest dimarts la seva decepció per l'arxivament de la investigació judicial, malgrat que ja se l'esperaven.
La presidenta de l'associació de víctimes de l'accident, Rosa Garrote, ha considerat que la jutge, que és la mateixa que va arxivar la causa el 2007, s'ha “limitat a defensar la gestió que va fer aleshores”. Segons ella, la magistrada “no ha volgut investigar més” i sempre s'ha mostrat “contrària a introduir qualsevol via d'investigació”, com la manca de mesures de seguretat a la línia 1 del metro o de mesures de prevenció de riscos laborals.
“Sabíem que la seva actitud seria aquesta. Defensar la postura de 2006 i tancar amb les mateixes conclusions”, ha reconegut. No obstant això, se senten “decebuts perquè la justícia no respon ni està al costat dels ciutadans”.
Garrote ha avançat que recorreran l'arxivament perquè creuen que hi va haver responsabilitat per part dels directius de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) que dirigien l'empresa pública quan es va produir l'accident.
En aquest sentit, ha apuntat a la seva “mala planificació en la gestió del risc laboral”.