Societat

opinió

60 anys de colònies: empenta per al país

Un país que vol excel·lir en la seva qualitat social, ha de potenciar les activitats de lleure

L’arribada de l’estiu marca el final del curs escolar i suposa, alhora, l’inici de l’activitat de lleure estiuenc per excel·lència, les colònies. Milers d’infants catalans viuran l’experiència de marxar de colònies, com un dia van fer-ho els seus pares i els seus avis. I és que a Catalunya les colònies de vacances es van iniciar l’any 1893 fruit de l’esperit europeu de renovació pedagògica que volia oferir una millor educació als infants, més enllà de l’escola. L’origen també té una forta vinculació amb l’atenció sanitària i social d’alguns infants, en un entorn vital diferent als barris o pobles on vivien i que permetia la recuperació d’algunes malalties i una millor alimentació.

Després de la Guerra Civil, d’una manera molt tímida per les limitacions del règim, comencen els campaments escoltes (finals dels quaranta) i les colònies de vacances a la dècada dels cinquanta, vinculades a les parròquies i dins de Càritas. L’any 1957, per la importància d’aquestes activitats, en nombre i impacte educatiu, es constitueix el Secretariat de Colònies de Barcelona. Per continuar l’activitat de l’estiu, a finals dels seixanta, sorgeixen els primers centres d’esplai que al llarg dels caps de setmana del curs oferien activitats educatives. I ja l’any 1960 s’inicia el primer curs de monitors de lleure, per capacitar aquests voluntaris i permetre el desenvolupament amb qualitat d’aquestes activitats. Aquella primera formació va donar origen a l’Escola de l’Esplai de la Fundació Pere Tarrés, la primera institució nascuda per formar educadors de lleure a Catalunya.

Més enllà de la història, les activitats de vacances compleixen avui un paper insubstituïble, perquè contribueixen al creixement integral dels infants. Hi ha moltes competències clau en la vida de les persones, com ara l’autonomia, la responsabilitat, la iniciativa, el treball en equip, la convivència..., que en bona part es poden adquirir en els espais de lleure, no de manera teòrica, sinó posant-les en pràctica. D’altra banda, generen cohesió social perquè faciliten –en la mesura que són accessibles per a tots– la igualtat d’oportunitats dels infants.

Val la pena destacar el paper dels educadors en el lleure, sovint voluntaris, que dediquen el seu esforç i il·lusió a fer possible una experiència única de sentit vital i de creixement. El seu testimoniatge i entusiasme, altruista, s’encomana i fa d’aquestes activitats un moment irrepetible. Cal remarcar també que alguns dels primers monitors ocupen llocs de lideratge i presa de decisions en el món polític, econòmic i social.

Un país que vol excel·lir en la seva qualitat humana i social, sens dubte ha de potenciar les activitats de lleure, que encara arriba de manera insuficient a certs infants. Per aquest motiu, seixanta anys després, la nostra atenció a la infància vulnerable a través del lleure segueix vigent.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

CALDES DE MALAVELLA

Finalitzen les obres de la depuradora de Can Carbonell

CALDES DE MALAVELLA

L’escola de pilots d’Alguaire estarà a punt la primavera vinent

Alguaire

Concentració per reivindicar la salut mental en el treball

girona

235 alumnes de 6è de primària ballen per l’equitat a Sant Gregori

girona

S’inicien les obres per convertir el Xalet Soler en la Casa de la Tecnologia

girona

Totes les cries del musclo del Delta acabaran provenint de Roses

roses

Sant Pau descobreix una nova causa genètica d’immunodeficiència

Barcelona

El Museu d’Art adquireix un fragment del retaule de Sant Feliu de principis del segle XVI

girona
infraestructures

Puente sosté que Catalunya és el territori on l’Estat inverteix més, tot i el 46% d’execució

barcelona