Societat

Educació

Comencen les colònies i els casals

L’estiu dels nens

Comencen les colònies i els casals d’estiu, tot just acabada l’escola

Anar de colònies trenca la rutina, els infants s’han d’espavilar lluny de casa seva i dels pares, fan nous amics i aprenen a conviure i a relacionar-se

Milers de nois i noies poden passar uns dies allunyats de la vida quotidiana gràcies a ajudes socials

“En cap cases fomenta la competitivitat, sinó la relació col·lectiva”, expliquen a Fundesplai

Això dels concursos de cuina ha arrelat fort. També en els nens. Per això aquest any la Fundació Pere Tarrés ha decidit repetir les colònies de cuina, en col·laboració amb la Fundació Alicia i Món Sant Benet, que l’any passat van tenir un gran èxit. No només s’hi experimenta i s’hi fan receptes; l’últim dia són els responsables de cuinar per a tots els pares que els van a buscar. La novetat d’aquest any, però, són unes colònies de disseny de moda, on els infants i adolescents aprendran “tot el procés de creació de la roba” i també a “saber què és el consum responsable i què hi ha al darrere de cada peça de roba”.

A aquestes dues colònies se n’hi han d’afegir moltes més: de teatre, de ball, de robòtica o disseny de videojocs, de tot tipus d’esport, d’idiomes... La qüestió és que cap infant ni adolescent es quedi sense poder escapar-se uns dies de casa i passar-ho bé en una activitat divertida i educativa i, a més, compartir uns dies amb altres nens i nenes de la seva edat enmig de la natura.

La Pere Tarrés organitza aquest any –en fa seixanta que va començar en això de les colònies– 450 activitats, en què està previst que hi participin més de 20.000 nens i adolescents. Hi haurà un munt d’infants amb beques: es calcula que un 12% més que l’any passat, i l’any passat se’n van becar quasi 4.036. “Hi ha moltes famílies que no s’han recuperat de la crisi, per molt que les dades macroeconòmiques diguin el que diguin. Hi ha una bossa de gent que tot i treballar són pobres i si els seus fills no reben una beca no podrien anar de colònies o a un casal”, expliquen fonts d’aquesta entitat. Aquest serà el setè any que també fan casals i colònies a l’agost. L’any passat s’hi van acollir més de mil criatures (totes becades).

L’altra entitat de caire social històrica experta en educació en el lleure és la Fundació Catalana de l’Esplai, Fundesplai, que aquest any ofereix 1.163 activitats per a infants i joves entre colònies, casals, camps de treball i colònies per a famílies. Enceta l’estiu, es diu la campanya d’aquest any, que dijous ja van estrenar els primers nois i noies que van marxar amb autocar cap a la casa de colònies de Vilanova de Sau, a Osona, just al costat del pantà. Per garantir l’equitat, Fundesplai preveu atorgar 5.700 beques, un 10% més que l’any passat.

Més enllà de trencar la rutina i sortir de l’àrea de confort, marxar uns dies fora de casa i espavilar-se sols sense l’ajuda i el suport dels pares proporciona als infants unes virtuts i habilitats que en el seu dia a dia no poden desenvolupar o potenciar. Aquests són dies per afrontar situacions noves, posar-se nous límits i guanyar autonomia. A més, a les colònies els nois i noies poden treballar en alguns àmbits educatius que no es treballen tant a l’escola o al si de la família. Júlia Garcia, cap del departament d’educació ambiental de Fundesplai, explica que hi ha diferents factors “que repercuteixen molt positivament” en el desenvolupament dels infants, i quan tornen a casa “els pares s’adonen que han canviat”. Experiències com ara col·laborar en les tasques diàries, haver-se d’espavilar sols i gestionar temes quotidians, “aporten beneficis” als infants. Garcia destaca que un dels beneficis principals que obté l’infant és “l’autoconeixement”. El fet de trobar-se “en un espai entre iguals i sense estar condicionats pels pares els ajuda en el seu desenvolupament personal”. A més, conviure amb altres nens i nenes els “ensenya a aprendre a viure i relacionar-se”. Un altre factor que cal tenir en compte és el contacte amb la naturalesa. Alguns infants viuen “en un entorn gris” i això provoca que no “disposin d’equilibri”. Els més petits “aprofiten moltíssim” el contacte amb els espais naturals i ho “integren de manera automàtica”. En canvi, els joves ja estan “més condicionats i costa més trencar allò après i establert”.

Júlia Garcia també destaca que la majoria d’activitats de lleure que es desenvolupen “són en convivència i col·lectivitat” i “no hi ha activitats d’origen competitiu”. Es fomenta l’educació alimentària, menjant de manera equilibrada, i el valors dels productes naturals i de proximitat.

4.036
nens
van rebre el 2016 una beca de la Fundació Pere Tarrés per participar en casals i colònies, i aquest any es preveu que se’n donin un 12% més.
5.700
beques
donarà la Fundació Catalana de l’Esplai aquest estiu a infants de famílies amb pocs recursos o amb risc d’exclusió social. Aquesta xifra representa un 10% més que les que es van donar l’any passat.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia