Societat

transports

conflictes laborals

Cues fins al carrer al Prat pels controls de seguretat

La vaga de zel dels treballadors que controlen l’entrada a les sales d’espera col·lapsa l’aeroport

El caos pot augmentar avui, ja que s’hi afegeix una vaga de taxis

Les cues que es van formar ahir per passar el control de seguretat a l’aeroport del Prat van atrapar centenars de persones, que van acabar, fins i tot, sortint en fila al carrer. Les cues –de més d’una hora– van acabar sent les més llargues des que el cap de setmana passat va esclatar aquest nou conflicte laboral, aquest cop protagonitzat pels treballadors de l’empresa Eulen, subcontractada per Aena per fer les tasques de control per entrar a la zona d’embarcament. Aquests treballadors estan fent una vaga de zel per pressionar l’empresa, a qui reclamen més personal, li recriminen que els faci treballar jornades “maratonianes” i amb moltes hores extra.

Les cues, de la gent que ja havia fet el check in i que esperaven passar l’arc de seguretat per entrar a les sales d’espera, es van acabar ajuntant amb les de la gent que encara havia de facturar les maletes. Un autèntic caos. Tot plegat va fer que desenes de passatgers, els que anaven més justos de temps, perdessin els seus avions.

Les cues van ser especialment llargues a primera hora del matí i, després, de deu del matí a dotze del migdia. Els viatgers que estaven informats de la “vaga encoberta” que estan fent els treballadors d’Eulen (que faran la vaga de veritat a partir del dia 4 si no arriben a cap acord amb la seva empresa), van arribar amb molt de temps de marge (alguns fins i tot cinc hores abans) i van poder superar el tràngol. Molts del que anaven justos –i entre aquests sobretot hi havia turistes, que no havien vist els mitjans de comunicació– van acabar perdent l’avió. I els nervis.

Molts nervis

Alguns treballadors d’Eulen van denunciar intents d’agressions per part dels usuaris, que van viure amb impotència com aquest conflicte els deixava sense vacances. És el cas d’un passatger de nom Marco que tenia bitllet per anar a Itàlia. “Hauré d’esperar un dies a marxar...perdo les meves vacances, l’hotel, les reserves. Qui m’ho pagarà, això?”, es preguntava.

Aena, que dimarts va assegurar que no té intenció d’assistir a la reunió mediadora dels treballadors d’Eulen amb l’empresa convocada per la Generalitat adduint que aquesta empresa és subcontractada i, per tant, el conflicte és privat, deia ahir que està treballant “des del primer moment” per resoldre les cues. La reunió s’ha de fer divendres i, si no hi ha acord, com es tem, la vaga pròpiament dita començarà el dia 4 i es farà de manera indefinida cada dilluns, divendres i diumenge. Davant aquest panorama, el segon tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Barcelona, Jaume Collboni, va demanar ahir a Aena que forci el diàleg entre treballadors i directius d’Eulen. Va considerar que “Aena hauria d’intensificar el rigor” quan atorga les concessions perquè si no, “ens trobem amb situacions com les d’aquests dies, amb conflictes laborals”.

Avui la jornada encara pot ser pitjor per als usuaris que volen viatjar, ja que també hi ha prevista una vaga de taxistes. Elite Taxi ha convocat una aturada de 24 hores que començarà a les sis d’aquest matí; volen exigir al Ministeri de Foment que compleixi la limitació de nombre de llicències VTC (vehicle de transport amb conductor), concedint-ne només una per cada 30 llicències de taxi. Tot i que els taxistes consensuaran les accions de protesta a primera hora del matí, Elite va difondre a través de les xarxes la intenció de “col·lapsar” l’aeroport, el port de Barcelona i Sants.

LA DATA

28.07.17
és el dia fixat
per a una reunió convocada per la Generalitat per mitjançar entre els treballadors d’Eulen i l’empresa.

LA FRASE

Aena ha de forçar el diàleg entre les parts, per trobar un acord laboral com més aviat millor
Jaume Collboni
segon tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Barcelona


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia