Societat

Municipal

Front contra els incívics que embruten Mataró

El servei de neteja incorporarà agents de territori per intentar conscienciar veïns i comerciants dels mals hàbits perquè els carrers estiguin més nets

Es posaran en marxa en barris on s’hi concentren més queixes

El servei de neteja de Mataró es reforçarà amb un equip de dinamitzadors de territori que es dedicaran a conscienciar els veïns i els comerciants dels mals hàbits i les conductes incíviques que embruten la ciutat. Aquesta és una de les actuacions que forma la campanya de sensibilització que es preveu engegar al setembre amb l’objectiu de mantenir més nets els carrers però sobretot buscar la complicitat ciutadana perquè millori l’estat global de neteja. La iniciativa busca convertir aquests agents en una figura referent per als residents i al mateix temps en un nexe d’unió entre el mateix veí, la concessionària i l’administració local quant a les incidències que es vagin detectant. De moment, la prova pilot es posarà en marxa amb dos efectius que ja s’estan formant sobre el model de recollida de residus que té implantat la capital maresmenca, però la intenció del govern municipal, integrat pel PSC i CiU, és ampliar el dispositiu en un futur proper per abastir tots els racons de la ciutat.

Tot i que encara no tenen una destinació concreta i tant l’empresa concessionària del servei, Fomento de Construcciones y Contratas (FCC), com els tècnics municipals estan valorant en quina zona es posaran els controls, és molt probable que ho facin en alguns dels barris que més queixes acumulen com ara Cerdanyola o Rocafonda. La regidora de Via Pública, Núria Moreno (PSC), explica que es tracta de millorar la comunicació i crear un clima favorable perquè el ciutadà vegi un servei “més proper i predisposat a solucionar els problemes del dia a dia”.

El pla, a banda d’informar sobre la necessitat d’acomplir les ordenances municipals, vol aclarir com s’han de gestionar les escombraries i fomentar sobretot la recollida selectiva, que encara és molt residual a Mataró i només representa prop del 30%. En aquest sentit, s’ha intentat buscar persones amb uns perfils molt concrets i que a banda d’habilitats comunicatives, siguin capaços de fer de mediadors i de resoldre amb èxit conflictes.

Un estiu millor

Tot i que encara no hi ha una valoració oficial, la regidora de Via Pública admet que aquest estiu la situació ha millorat considerablement respecte a l’any anterior, quan les xarxes socials s’omplien dia sí i dia també d’imatges de contenidors plens de brossa i queixes pel deficient servei que tenia la ciutat. “S’ha notat especialment pel que fa a olors i desbordaments”, hi afegeix Moreno. Tot i que l’Ajuntament insisteix a dir que el servei és encara millorable, la clau de volta per aconseguir el gir va arribar després que el consistori mataroní es veiés obligat a ampliar econòmicament el contracte, que es va signar el 2014 i que està vigent fins al 2022 per 61 milions d’euros.

Convertit en la concessió més gran que té l’Ajuntament, el temps va confirmar que les greus mancances de l’acord i va ser necessari fer-hi dues ampliacions perquè l’empresa respongués i el servei estigués a l’altura del que requeria la ciutat. Aquesta injecció econòmica s’ha traduït, entre d’altres actuacions, en la neteja més freqüent dels contenidors i l’increment de la recollida de la brossa orgànica. Però la millora del servei no és una qüestió només de recursos sinó també de convèncer, com defensa el govern local, que no és més net qui més neteja sinó qui menys embruta. “Si no ho aconseguim llençarem els diners”, afirma la regidora de Via Pública.

Sovint del que es tracta és d’aplicar el sentit comú i ser més respectuós. De fet, una enquesta recent encarregada per esbrinar quina era la percepció dels mataronins sobre aquesta matèria, admetia que el principal responsable que la ciutat no estigui prou neta és la mateixa ciutadania. A més, identificaven quins eren els factors que agreujaven la situació: els excrements dels gossos que els propietaris de mascotes no recullen de manera sistemàtica, la brutícia que llença la gent al carrer i la brossa que s’acumula fora dels contenidors. Tres situacions que tenen molt a veure amb el civisme i la manera de fer d’algunes persones.

LA XIFRA

2
agents
de territori tindrà Mataró per conscienciar veïns i comerciants dels mals hàbits que embruten la ciutat

LES FRASES

Hem d’implicar la ciutadania perquè es corresponsabilitzi de la neteja de la ciutat
Núria Moreno
regidora de via pública
Tot i que encara no tenim feta una valoració, el servei de neteja i de recollida de residus ha millorat aquest estiu

Una nova aplicació mòbil per millorar l’eficàcia

Amb cert retard, l’Ajuntament té previst posar en marxa durant la tardor una aplicació mòbil perquè els mataronins puguin comunicar qualsevol situació anòmala sobre la neteja. Uns avisos que rebrà una brigada d’intervenció ràpida que hi actuarà per resoldre la incidència al més aviat possible. El dispositiu també preveu que el ciutadà rebi un comunicat informant-lo que la seva incidència ja ha estat tancada. Una altra manera d’implicar la ciutadania en la millora de la neteja de la ciutat a través de les noves tecnologies. Tot i això, la darrera campanya informativa que l’Ajuntament va engegar en aquest àmbit tenia relació amb la recollida de trastos vells. A banda de poder portar-los a la deixalleria, es disposar d’un servei municipal que facilita el lliurament d’aquests objectes voluminosos que es recullen un dia diferent de la setmana a cadascuna de les sis zones en què s’ha dividit el nucli urbà de Mataró.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

CALDES DE MALAVELLA

Finalitzen les obres de la depuradora de Can Carbonell

CALDES DE MALAVELLA

L’escola de pilots d’Alguaire estarà a punt la primavera vinent

Alguaire

Concentració per reivindicar la salut mental en el treball

girona

235 alumnes de 6è de primària ballen per l’equitat a Sant Gregori

girona

S’inicien les obres per convertir el Xalet Soler en la Casa de la Tecnologia

girona

Totes les cries del musclo del Delta acabaran provenint de Roses

roses

Sant Pau descobreix una nova causa genètica d’immunodeficiència

Barcelona

El Museu d’Art adquireix un fragment del retaule de Sant Feliu de principis del segle XVI

girona
infraestructures

Puente sosté que Catalunya és el territori on l’Estat inverteix més, tot i el 46% d’execució

barcelona