Servei de mediació entre alumnes a l’IES Pla de l’Estany
Han creat un equip d’estudiants i professors que es cuida de buscar solucions als conflictes a través del diàleg
L’institut Pla de l’Estany, de Banyoles, ha posat en marxa un servei de mediació per resoldre conflictes entre alumnes per la via del diàleg. Per gestionar-ho, el centre ha creat un equip d’estudiants i professors que s’han format en gestió i resolució de conflictes.
El grup de mediació –expliquen a l’institut– primer escolta l’alumne que s’ha adreçat al servei i després escolta els arguments de l’altra part. Un cop es considera que un i altre alumne estan preparats per fer-ho, es proposa que s’expliquin entre ells com estan i què ha passat i se’ls demana que presentin possibles solucions. Els acords als quals s’arriba es recullen en un document confidencial. Un cop superada aquesta fase, l’equip fa un seguiment del cas.
El procés
La maquinària de la mediació es posa en marxa quan ho sol·licita un alumne. Seguidament, es proposa a l’altra part que hi col·labori. “Si no volgués de cap manera, no es pot fer la mediació”, adverteix l’equip. Un altre límit del servei és la naturalesa del conflicte, ja que si es considera que constitueix una falta molt greu o fins i tot un delicte, no es podrà recórrer a la mediació. Els interessats poden sol·licitar-ho personalment a la direcció i als tutors o bé fer la petició a través del correu electrònic. També es pot omplir un formulari que hi ha a la consergeria i dipositar-lo en una bústia que s’ha instal·lat amb aquesta finalitat.
Segons el parer de l’institut, la iniciativa “proporciona una alternativa constructiva als conflictes; millora el clima i la convivència; permet la participació activa i responsable en la resolució dels propis conflictes; proporciona un aprenentatge per a altres moments de la vida i afavoreix l’autoestima i el creixement personal, assumint la responsabilitat dels propis actes”.