Societat

L’Estat frena l’intent català de posar pau entre taxistes i VTC

El govern de Rajoy presenta un recurs d’inconstitucionalitat contra el decret llei de la Generalitat que vol regular el lloguer de vehicles amb conductor

El 155 deixa el govern català sense marge per recórrer

Per enèsima vegada, el govern de l’Estat ha recorregut a la via judicial per mirar de frenar una iniciativa aprovada pel Parlament català. Ara és el torn del decret llei que el Parlament va aprovar al setembre per regular l’ús dels vehicles de lloguer amb conductor, coneguts com els VTC, i mirar així de rebaixar la tensió que existeix entre aquest sector i el del taxi. Entre altres mesures, la voluntat del govern català era, i de fet continua sent, la de prohibir la transmissió de les autoritzacions VTC durant dos anys a partir del seu atorgament. O el que és el mateix: es vol evitar l’especulació econòmica dins d’aquest tipus de negoci, ja que, amb el decret llei en curs, l’empresa o persona que havia obtingut l’autorització estava obligada a prestar el servei i no el podia contractar a tercers.

El govern de l’Estat, però, ha decidit presentar un recurs d’inconstitucionalitat contra l’article 1 d’aquest document, el qual prohibeix la transmissió de les autoritzacions durant els dos primers anys, i ha fet saltar pels aires la feina del govern català. Es dona la situació que la Generalitat ni tan sols té la possibilitat de presentar un recurs contra el pas que ha fet l’Estat, ja que l’aplicació de l’article 155 de la Constitució provoca que la decisió de recórrer o no per part del govern català estigui en mans d’aquells que l’han intervingut, que l’haurien de validar. I, com és obvi, l’Estat no recorrerà contra ell mateix. Així doncs, la Generalitat no pot recórrer a cap via per defensar-se.

El més curiós del cas és que l’article que l’Estat ha denunciat al Tribunal Constitucional recull fil per randa el compromís que el Ministeri de Foment ha adquirit amb el sector del taxi. Per la Generalitat, el pas que s’ha fet des de Madrid té dues possibles lectures: d’una banda, hi hauria la voluntat sistemàtica de tombar qualsevol llei que s’impulsi des del Parlament. De l’altra, hi ha opinions que Foment vol dilatar tant com sigui possible l’aplicació de les mesures que posin fre als cotxes amb xofer perquè rere aquesta acció s’hi amaga una clara voluntat de liberalitzar el sector dels VTC. Cal recordar que a l’Estat hi ha 10.000 noves llicències de vehicles de lloguer amb conductor que podrien ser autoritzades per ordre judicial. D’aquestes, 2.926 estarien dins el territori català. Són llicències que es van sol·licitar quan la llei encara ho permetia, però al seu dia no es van autoritzar. La llei aprovada el 2015 per l’Estat indica que pot haver-hi una llicència VTC per cada 30 llicències de taxi. A Catalunya, ara per ara, la proporció és d’1 a 16.

El decret llei aprovat pel Parlament també recull sancions als propietaris de les llicències VTC per recollir passatgers pel carrer sense haver estat cridats prèviament o per no lluir el distintiu obligatori. Les grans operadores són Uber i Cabify.

LA XIFRA

2.926
llicències
de VTC podrien ser autoritzades a Catalunya en els mesos vinents per ordre judicial.

El 29, gran protesta a Madrid

El sector del taxi continua en peu de guerra contra les empreses que operen amb vehicles amb conductor, a les quals acusen de competència deslleial, i també contra el govern espanyol, que és qui té les competències per regular el sector. Durant tot l’any, taxistes de tot l’Estat s’han sumat a diverses protestes i ara se’n prepara una de gran magnitud per al dimecres de la setmana que ve. Tito Álvarez, portaveu de l’associació Elite Taxi, avança que la protesta tindrà lloc a Madrid i que s’espera que s’hi desplacin molts taxistes des de Barcelona. Estan ultimant com serà aquest desplaçament.

Álvarez acusa les administracions de “passar-se la pilota” i és especialment crític amb el govern de Rajoy. “La seva estratègia és liberalitzar les llicències VTC”, assegura. També té clar que si el decret llei català que el PP ha tombat “s’hagués aprovat a Andalusia, l’Estat no hagués dit res”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia