Societat

vaga de taxis

La vaga de 24 hores deixa el país sense servei de taxis

Sindicats i associacions es manifesten unitàriament per reclamar el “compliment de la llei” en la proporció 1/30 entre taxistes i vehicles amb conductor

L’aturada s’ha deixat notar a tot Catalunya

Milers de taxistes s’han manifestat aquest dimecres al centre de Madrid en una manifestació que ha reunit representants del sector d’arreu de l’estat espanyol. Tots han exhibit pancartes diverses però amb un mateix missatge de fons: exigir al govern espanyol que “compleixi la llei” i limiti la concessió d’autoritzacions VTC (vehicles amb conductor professional) amb una proporció d’1/30 respecte les llicències de taxi.

“Estem farts, indignats i cansats”, ha assegurat a l’ACN Pedro Garcia Ramírez, vicepresident de l’Agrupació del Taxi Companys, que ha advertit que empreses com Uber i Cabify estan “especulant tremendament” amb el traspàs d’autoritzacions “adquirides per 36,02 euros, que després venen per 60.000 euros”.

Els portaveus consultats durant la manifestació d’aquest dimecres han coincidit en instar el govern espanyol, i en especial el Ministeri de Foment, a “aplicar-se la premissa de que cal complir la llei”. Així, diversos representants dels taxistes han fet un paral·lelisme entre les exigències legals que fa el govern de Mariano Rajoy amb el compliment de la Constitució a Catalunya i la situació que viu el sector del taxi pel que fa al compliment de la regulació sobre les llicències VTC.

“Estem farts de veure com el govern, per allò que li interessa, diu que s’ha de complir la llei, però, en canvi, la normativa de l’1/30 se l’estan saltant per afavorir empreses nord-americanes”, ha etzibat Pedro Garcia Ramírez, des de l’Agrupació del Taxi Companys, que ha definit la situació com “indignant”. Alhora, ha alertat que hi ha 16.000 famílies a Catalunya amb llicències de taxi que en aquests moments estan “en perill de mort” degut a la competència que suposen els VTC.

Garcia Ramírez ha senyalat també que les empreses de vehicles amb conductor professional estan “especulant” amb les autoritzacions, i ha assegurat que el volum de negoci que estan aconseguint “arriba als 700.000 euros”. “D’aquí a uns anys veurem si es dediquen a dur diners a paradisos fiscals, però de moment estan posant en perill l’existència del sector del taxi”, ha afegit.

Al seu torn, des del Sindicat del Taxi de Catalunya, Luis Berbel també ha reclamat a Foment que ampliï el període mínim que ha de passar abans que es pugui revendre una autorització VTC. Berbel ha apuntat que l’estat espanyol proposa un termini de dos anys, que considera “insuficient” per aturar “l’especulació”.

Més contundent s’ha mostrat Julio Sanz Garcia, president de l’Associació Nacional del Taxi, que ha lamentat que la d’aquest dimecres ha estat la setena protesta que el sector organitza durant el 2017 per reclamar més control en l’atorgament d’autoritzacions VTC. “Hem arribat al límit de la nostra bona voluntat”, ha afirmat, exigint a Foment que atengui les peticions del sector. “Si no, pensarem que són còmplices de l’escarni col•lectiu que estem patint”, ha reblat.

En aquest sentit, Sanz Garcia ha criticat que l’estat espanyol anunciï públicament el fre a les concessions VTC mentre, alhora, regularitza noves autoritzacions, en relació a les recents sentències judicials que l’han obligat a fer-ho. Segons el president de l’Associació Nacional del Taxi, Foment actua “per la porta del darrere” i li retreu “manca de voluntat política”.

La manifestació d’aquest dimecres a Madrid ha estat el punt àlgid d’una aturada de 24 hores que el sector ha convocat arreu de l’estat espanyol per protestar contra l’arribada de noves llicències de vehicle amb conductor professional. Com a mesura de pressió, Julio Sanz Garcia ha amenaçat amb mantenir el sector en vaga de forma indefinida, però altres associacions de taxistes i sindicats consultats per l’ACN han declinat arribar a aquest extrem per no perjudicar excessivament els usuaris.

De la Serna defensa que les noves llicències VTC que entren al mercat ho fan per decisió judicial

El ministre de Foment, Íñigo de la Serna, ha recordat que les noves llicències VTC (de vehicle amb conductor professional) que estan entrant al mercat ho fan per decisió de la justícia. En unes declaracions als mitjans de comunicació aquest dimecres, coincidint amb la vaga de 24 hores al sector del taxi de tot Espanya, el ministre ha insistit que actualment “és impossible donar una llicència VTC perquè la llei ho prohibeix. Cap administració ho pot fer”. En aquest sentit, De la Serna ha assenyalat que les darreres sentències judicials que estan permetent l’entrada en vigor de llicències VTC provenen d’autoritzacions concedides en el període 2009-2013 i que es van recórrer en aquell moment als tribunals. “El que no pot fer un govern és anular una sentència judicial”, ha recalcat el màxim responsable de Foment.

“El que passa és que hi ha sentències judicials que provenen de les llicències autoritzades durant l’etapa de la llei Òmnibus del govern socialista i que s’estan dictant ara. Però ara no es pot donar cap llicència”, ha afegit el ministre. Segons De la Serna, aquella llei va permetre que se superés la proporció 1/30 fixada en la normativa anterior (que no permetia concedir noves llicències VTC quan representin més d’una per cada trenta de taxi).

“El govern de Mariano Rajoy s’ha encarregat d’arreglar això”, segons el ministre, impedint que les administracions puguin donar noves llicències i superant aquell “buit legal”, a través de la llei d’ordenament del transport terrestre de 2013 i el seu desenvolupament reglamentari de 2015. De la Serna ha afegit que les llicències concedides i impugnades entre 2009 i 2013 van permetre que “ara s’alterin les regles com a conseqüència de les sentències judicials”.

De la Serna ha admès que les protestes dels taxistes “tenen base sobre les llicències que s’estan atorgant per la via judicial”. El ministre ha apuntat que “treballem amb el sector per fer una normativa que, dins de la legalitat, impedeixi que s’utilitzin aquestes llicències VTC amb un ús especulatiu. Estem atenent les peticions dels taxistes, prohibint que les llicències es puguin transmetre durant els dos primers anys de funcionament”.

Amb tot, ha admès que el govern espanyol només té competències de regulació sobre el sector del transport de viatgers, ja que les llicències de taxi les atorguen els ajuntaments i les VTC les donen les comunitats autònomes. “Treballem amb el sector per enfortir les mesures en el marc de la legalitat vigent i creiem que és un sector que presta un servei públic essencial per als ciutadans”, ha conclòs.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

L’escola de pilots d’Alguaire estarà a punt la primavera vinent

Alguaire

Concentració per reivindicar la salut mental en el treball

girona

235 alumnes de 6è de primària ballen per l’equitat a Sant Gregori

girona

S’inicien les obres per convertir el Xalet Soler en la Casa de la Tecnologia

girona

Totes les cries del musclo del Delta acabaran provenint de Roses

roses

Sant Pau descobreix una nova causa genètica d’immunodeficiència

Barcelona

El Museu d’Art adquireix un fragment del retaule de Sant Feliu de principis del segle XVI

girona
infraestructures

Puente sosté que Catalunya és el territori on l’Estat inverteix més, tot i el 46% d’execució

barcelona
GIRONA

Càritas troba feina a un 20% dels atesos en el seu programa d’inserció laboral

GIRONA