Societat

Municipal

Cap a una mobilitat neta

Des de divendres està oberta la possibilitat de restringir el trànsit als vehicles més contaminants

Es busca un canvi d’hàbits permanent, més que una solució puntual

El primer dia de desembre del 2017 pot passar a la història com una data en què va néixer una nova manera d’entendre la mobilitat privada. Ha de passar molt de temps encara fins que els hàbits dels ciutadans canviïn, i fins que el transport públic faci possible una altra manera de moure’s amunt i avall, però des de demà comença una nova era que pretén posar fre al vehicle privat com a agent contaminant de primer ordre. Demà entrarà en vigor l’acord assolit fa uns mesos entre la Generalitat i les diverses administracions amb competències a Barcelona per prohibir la circulació dels vehicles més contaminants a la capital de Catalunya quan es declari un episodi ambiental de contaminació per diòxid de nitrogen.

Tindran prohibida la circulació aquells vehicles que no disposin de l’etiqueta ecològica que distribueix la direcció general de Trànsit i no podran circular en un espai determinat entre les 7 del matí i les 8 del vespre els dies de crisi ambiental.

Les restriccions seran molt importants quan es duguin a terme, perquè potencialment poden arribar a afectar més d’1,6 milions de vehicles de la demarcació de Barcelona, però poc rellevants en el temps, ja que durant un any només es produeix una mitjana de tres episodis de contaminació extrema per diòxid de nitrogen, i cada episodi acostuma a durar només un dia. Per tant, el que es pretén des de l’administració és que els ciutadans adoptin com a normes de comportament permanent les mesures que s’aplicaran els dies de restricció i els canvis d’hàbits que es proposaran, amb l’objectiu de difondre i imposar un model de conducció més net i respectuós amb el medi ambient. L’ús del vehicle compartit o canviar el cotxe particular pel transport públic es vol que, a partir d’ara, deixin de ser unes opcions ocasionals de transport per esdevenir opcions definitives.

“No estem davant d’un problema puntual sinó davant d’un problema estructural”, va afirmar ahir la directora general de Qualitat Ambiental, Mercè Rius, que ahir va presentar en roda de premsa el protocol que s’activarà cada cop que es declari un episodi de contaminació. Segons va explicar Rius, quan s’activi l’alerta i es restringeixi la circulació dins del perímetre de les rondes de la ciutat de Barcelona i en alguns punts dels municipis de Sant Adrià i l’Hospitalet de Llobregat, Cornellà i Esplugues, s’aconseguirà una reducció del 18% de les emissions de diòxid de carboni. El que preocupa en gran mesura a l’administració és la manera com s’ha de comunicar l’episodi de contaminació perquè els ciutadans puguin actuar en conseqüència i, alhora, es posi en marxa tot el programa de reforç del transport públic. Amb aquesta idea, 48 hores abans del dia que està previst que la contaminació arribi als nivells màxims, es farà un primer avís adreçat als ciutadans i als operadors del transport públic.

L’endemà del primer avís es farà una nova avaluació del risc mediambiental i, si es mantenen les condicions adverses, es confirmarà l’alerta i tot quedarà a punt perquè entrin en vigor les restriccions al dia següent. Els preavisos i avisos corresponents es faran a través dels mitjans de comunicació convencionals, xarxes socials i també directament als telèfons mòbils d’aquells ciutadans que així ho sol·licitin. Quan es declari la restricció es pretén que el ciutadà ho percebi com quan es decreta una alerta per neu, i s’activa el pla del Neucat, i es recomana al ciutadà modificar els seus hàbits de mobilitat i fer-ho només amb vehicle propi quan sigui obligat i indispensable.

Les restriccions es duran a terme, de moment, només dins de la gran bossa de 95 quilòmetres quadrats que queda tancada per les rondes de Barcelona. El compliment de les mesures de restricció serà competència de les respectives policies locals, que multaran amb 100 euros els cotxes que hi circulin sense autorització. En l’àmbit local i amb vista al futur, es pot ampliar la zona de restriccions a altres municipis que ja ho estan estudiant, segons va reconèixer ahir Mercè Rius. També amb vista al futur, l’Ajuntament de Barcelona ja ha anunciat que les restriccions que ara són puntuals passaran a ser definitives per als vehicles més contaminants a partir de l’1 de gener del 2020.

En el dispositiu previst per l’administració per fer front a les restriccions de circulació hi tindrà un paper fonamental el transport públic, que es veurà reforçat en totes les seves modalitats.

Una de les coses que es faran és ampliar la franja d’hora punta, que és quan circulen més combois de metro, tren o autobús, amb la idea que els ciutadans flexibilitzin l’horari d’entrada a la feina. Si no es concentra tothom a la mateixa franja horària, el transport públic pot assumir millor aquest increment de l a demanda que es produirà.

En aquest sentit, des de l’administració de la Generalitat es flexibilitzarà l’hora d’entrada d’aquells funcionaris que no tinguin l’obligació de ser a una hora concreta a la feina, com sí que passa amb els mestres o els metges, amb la idea de donar més fluïdesa al transport. Des de la Generalitat es pretén que altres administracions i també el món delimitin l’empresa privada i facin costat a aquesta iniciativa.

En el terreny del transport, la gran novetat serà un nou títol de transport, la T-aire, que permetrà viatjar amb un cost unitari de 90 cèntims d’euro per desplaçament dins de la primera zona, ja que la tarja servirà per fer el desplaçament d’anada i el de tornada.

La mesura de restricció no afectarà, de moment, en el gran parc de motos i ciclomotors de la ciutat de Barcelona.

LES FRASES

No es tracta d’un problema puntual al qual fer front sinó d’una qüestió estructural
La gent ha d’actuar com quan s’activa el Neucat i pensar si necessita moure’s
Mercè Rius
directora general de Qualitat ambiental i canvi climàtic

Airenet.gencat.cat, la pàgina web per consultar

El Departament de Territori i Sostenibilitat ja té activa una pàgina web, airenet.gencat.cat, on s’ofereix tota la informació sobre el pla de restricció de circulació per una qüestió mediambiental. La pàgina funciona amb un codi cromàtic i una icona d’un núvol que canvia de colors en funció de quin sigui l’estat de l’aire. El blau serà normal i el vermell correspondrà a una declaració d’episodi ambiental de contaminació amb restriccions de trànsit. A la web s’ofereixen diversos enllaços d’interès, com ara la pàgina de la DGT, on s’informa dels distintius mediambientals.

La flota dels taxis, molt poc afectada per la restricció

La pràctica totalitat dels taxis que treballen a la ciutat de Barcelona quedaran exempts de les mesures de restricció per qüestions mediambientals. La majoria de vehicles –6.537– tenen una antiguitat menor als cinc anys, 1.974 tenen entre 5 i 7 anys, 1.354 tenen entre 7 i 10 anys i de la resta, només 623 superen els 10 anys d’antiguitat. Aquest últim grup és el que es podria veure afectat per les restriccions mediambientals. Actualment, un 33% de la flota dels taxis ja funciona amb energies renovables, i majoritàriament es tracta de vehicles híbrids.

Correus publica on es pot comprar l’etiqueta ecològica

Correus i DGT no es parlen. Dimecres, a les oficines centrals de la DGT, a Barcelona, s’informava de manera confusa sobre el lloc on aconseguir les etiquetes mediambientals per al vehicle donant com a referència “correus”, però sense detallar quan s’hi podia anar. A més, s’assegurava que el cost de l’etiqueta és ara de 8,40 euros. Ahir, a la pàgina web de correus es podien consultar les oficines on ja es poden comprar els distintius que, segons aquest lloc d’internet, tindran un cost final de 5 euros. A Catalunya només es pot comprar a 30 oficines de correus.

Una roda de premsa amb llaç groc

El conseller Josep Rull ha estat un dels impulsors de les mesures de restricció de trànsit. Per raons òbvies, Rull no va poder ser a la roda de premsa d’ahir i la persona que la va fer, la directora general, Mercè Rius, va lluir un llaç groc reclamant la llibertat dels presos polítics.

A Barcelona hi ha 1.600.000 cotxes altament nocius

Un total d’1,6 milions de cotxes de la demarcació de Barcelona no tenen assignat cap distintiu ecològic per part de la DGT, i aquest és el parc de vehicles que no podrà circular per dins de Barcelona en un episodi de contaminació. Més de 2,1 milions de vehicles sí que tenen l’etiqueta.

El sector del vehicle d’ocasió, “a l’expectativa”

La limitació de circulació dels cotxes vells pot afectar el mercat del vehicle d’ocasió. Jesús Caballero, de Reestrenacar, reconeixia a aquest diari que estan “una mica expectants” per veure com evoluciona el mercat. Per Caballero, calen polítiques per incentivar el canvi de vehicle.

250 morts a Barcelona per la contaminació

Superar els límits de contaminació recomanats per l’OMS suposa cada any, a Barcelona, la mort de 250 persones i l’ingrés hospitalari de 1.500 més, segons les dades de l’Ajuntament de la ciutat. L’últim episodi de contaminació del 2016 va fer créixer la mortalitat un 40%.

Les carreteres de la Generalitat, més endavant

Les mesures de restricció de trànsit s’aplicaran, de moment, només dins de la ciutat de Barcelona, i ha quedat ajornat el propòsit de la Generalitat d’adoptar les mateixes mesures a les carreteres de la seva titularitat. Aquesta idea era ben viva fins fa poc, com ho demostra el fet que en una nota del departament del 13 de novembre passat s’explicava que “el trànsit quedarà restringit per a les furgonetes matriculades abans de l’1 d’octubre del 1994 i per als turismes d’abans de l’1 de setembre del 1997 a les carreteres de competència de la Generalitat”. En canvi, en la nota de premsa difosa ahir es detalla que la prohibició de circular per aquest tipus de vehicle per motius de protecció del medi ambient serà efectiva “tant bon punt la DGT canviï el reglament de circulació”. La directora general de Qualitat Ambiental, Mercè Rius, va explicar ahir que en aquests moments hi ha en marxa una reforma de la legislació estatal que aconsella deixar per més endavant les restriccions fora de l’àmbit urbà.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

MEDI AMBIENT

Santa Coloma de Gramenet acumula 400 patinets elèctrics trucats al dipòsit municipal de vehicles

Santa Coloma de Gramenet
MEDI AMBIENT

El fiscal demana presó per a tres directius de Dictesa per l’incendi de la planta de Montornès

BARCELONA
educació

Niubó promet abordar l’“infrafinançament” de la pública però també de la concertada

barcelona
societat

Martínez promet 6.000 noves places a centres de dia

barcelona
llengua

Recurs al TC de les famílies de l’escola de Canet reclamant que se’ls garanteixi l’immersió

barcelona
salut

Salut incorpora la prova de detecció del virus del papil·loma humà al Barcelonès Nord i Maresme i al Vallès Oriental

BARCELONA
infraestructures

L’estació del Nord de Barcelona es remodela i queda tota a planta baixa

barcelona
Serveis

Reforcen la cobertura 5G al litoral de Barcelona coincidint amb la Copa Amèrica

BARCELONA

Un marcador diferencia entre celiaquia i sensibilitat al gluten

Terrassa