Societat

BELÉN TASCÓN

PRESIDENTA DE LA FEDERACIÓ D’ASSOCIACIONS DE MARES I PARES DE CATALUNYA (FAPAC)

“El problema de l’escola és la desinversió, no el català”

“Com poden acusar-nos d’estar adoctrinant quan la Lomqe, feta pel PP, diu que l’assignatura de religió ha de ser avaluable?”

“Les denúncies contra els mestres van directament a la via judicial amb un procediment penal i amb unes lletres ben grosses d’incitació a l’odi perquè surti als mitjans”

“La nostra interlocutora és la consellera Ponsatí”

Activista per l’educació
Belén Tascón ja fa anys que brega per la millora de l’educació a Catalunya. Ho ha fet des de la Fapac, l’Assemblea Groga i la Xarxa d’Escoles Insubmises.
Una cosa és el que passa als centres educatius i una altra el que diuen els mitjans

Belén Tascón va ser elegida presidenta de la Fapac el 4 de novembre passat i comença el seu mandat en una situació en què l’educació s’ha convertit en un dels cavalls de batalla del front unionista i amb la consellera del ram, Clara Ponsatí, a l’exili.

Com veu la situació política actual pel que fa a l’educació?
Estem vivint moments convulsos en què necessitem una cura col·lectiva per totes aquestes coses que estan passant, que afecten tothom i també les aules i els nostres fills i filles. S’han vulnerat els drets fonamentals. Tenim un govern a l’exili i un que no hem escollit a les urnes.
I això què suposa?
Tot això té costos. Trenca l’esperit que havia impregnat fins ara la comunitat educativa i el model d’escola catalana que s’estava creant des dels anys vuitanta i que ha assolit l’objectiu de no tenir dues comunitats lingüístiques, sinó una.
També es posa en qüestió el model d’escola en català.
S’està qüestionant un model avalat per sentències del Tribunal Constitucional, que està en funcionament des dels anys vuitanta i que ha evitat separar per llengua com en altres comunitats autònomes. Nosaltres som capaços d’acollir persones d’altres països precisament perquè tenim un model inclusiu. A Catalunya hi ha moltes llengües maternes, però a l’escola n’hi ha una de vehicular, el català. Que es posi això en qüestió ara, quan el cas de Catalunya és un cas d’èxit que s’estudia a tot arreu, és perquè hi ha altres factors que no tenen res a veure amb la realitat. Una cosa és el que passa a les escoles i una altra la que diuen els mitjans.
Diuen que a l’escola s’adoctrina.
A la comunitat educativa sabem que a Catalunya no s’adoctrina. El model d’escola catalana té una visió democràtica i comunitària de l’escola. Com poden dir que estem adoctrinant quan la Lomqe, feta pel PP, diu que la religió ha de ser avaluable, quan s’incorpora l’emprenedoria a l’ESO i s’eliminen hores de literatura, filosofia i arts? Quan elimines aquestes assignatures del currículum sí que estàs adoctrinant. Estàs dient que no t’interessa que les persones pensin lliurement. El model d’escola catalana és coeducatiu i impulsa l’esperit crític.
Algunes acusacions d’adoctrinament ja són denúncies.
I no s’està utilitzant el procediment normal per als casos en què algú s’hagi pogut sentir ofès. El sistema té mecanismes per posar-ho en coneixement de la direcció i la inspecció i engegar un tràmit administratiu, però es va directament a la via judicial amb un procediment penal i amb unes lletres ben grosses d’incitació a l’odi perquè surti als mitjans. A l’hora de la veritat, això no té recorregut perquè a tots els docents se’ls reconeix la llibertat de càtedra i la llibertat d’expressió, que són drets fonamentals. Aquestes denúncies acabaran en no res.
Vostè es va enfrontar a una altra candidatura en les eleccions a la presidència de la Fapac. És poc freqüent que hi hagi més d’una llista.
Moltes vegades es diu que la gent no participa. Si participar suposa que pots decidir amb el teu vot alguna cosa, potser la gent serà més procliu a fer-ho. L’experiència va ser bona. Les dues candidatures no teníem projectes molt diferents, però sí mirades que no són iguals.
Què aportarà de nou el seu equip a la Fapac?
Tenim dos problemes molt greus: el de la mercantilització de l’escola pública i la segregació, i tots dos parteixen d’una desinversió estructural. Aquests són els nostres problemes, i no d’altres que s’inventen. També ens agradaria no només fer pressió, sinó aportar coneixement i fer estudis, per exemple, sobre els copagaments.
Ha arribat al càrrec amb un panorama extraordinari i amb la consellera d’Ensenyament a l’exili.
Són moments en què et toca el que et toca. Per a nosaltres, la interlocutora és la consellera Ponsatí, que és la que hem escollit, i no ens reunirem amb ningú que no sigui el Departament d’Ensenyament. Hem de treballar per tornar a la normalitat i recuperar la confiança en el nostre sistema educatiu.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia