Societat

JORDI GRIFUL

CEO DE QUANTION I EXPERT EN TRANSFORMACIÓ DIGITAL

Jordi Griful “Programem robots que interactuen amb persones que viuen soles a Barcelona”

Atacs cibernètics a empreses, a la societat, a governs. Si tot això ho sabem, per què no ens preparem per evitar-ho?
Una de les professions de futur és la de dissenyador de viatges virtuals

Jordi Griful sempre té la mirada posada al futur. Aquest expert en transformació digital, que assessora empreses amb Quantion perquè entrin definitivament en una nova manera d’entendre el món, té molt clar que la revolució tecnològica que vivim és imparable. Griful parla de robots, d’intel·ligència artificial i de digitalització amb passió. Amb la passió de qui treballa perquè el futur que fins ara només vèiem a les pel·lícules sigui cada dia una mica més a prop. En parlem avui a les 21.30 h a El Punt Avui Televisió.

Va ser pioner en revolució digital. Quines diferències s’han produït en el temps?
Des de finals del 80 fins ara s’han viscut diferents revolucions informàtiques i digitals. Aquesta és molt important des del punt de vista de les dades, que ja diuen que seran el petroli del segle XXI. La seva importància i com explotar-les és un canvi molt important. També la relació entre les persones, l’impacte que han tingut les xarxes socials, com es poden aplicar les noves tecnologies per fer les coses de forma diferent sobretot des de les empreses. Aquesta revolució les afectarà a totes i és un impacte.
Dels Estats Units ens arriba una notícia preocupant: Trump vol posar fi a internet com a servei públic de lliure i igual accés, és a dir, de garantir la neutralitat a la xarxa. Com ens afecta?
Ara tots tenim accés a les xarxes, a internet, i no hi ha diferències, ni velocitats diferents. I el que diu és que hi haurà diferències com ara velocitats més altes si pagues més. Anirà en consonància amb el poder adquisitiu dels consumidors. Però també diu que les empreses proveïdores d’internet et podran bloquejar o alentir l’accés a determinants continguts: polítics, empresarials, d’oci, de qualsevol cosa, encara que els puguis pagar. Aquesta és una regla del joc que fins ara no havia existit i que et determina com d’important és internet. Per nosaltres és com la llum o l’aigua. Afectarà la llibertat d’expressió i qualsevol llibertat. De moment, aquesta llei s’està discutint als estaments americans, però no és l’únic cas problemàtic. A la Xina s’estan duent a terme una sèrie de tecnologies per controlar la identitat de totes les persones que puguin tenir accés a internet i construir bases de dades d’informació, per després poder prendre decisions a àmbit governamental sobre elles. Són dues tendències tecnològiques que poden afectar les persones en el futur i de forma important.
Cada cop més, els humans ens relacionem amb els ‘chatbots’ que ens posen moltes empreses a la seva web per fer-li consultes. Com els definiria?
Petits robots que ens parlen. Intel·ligència artificial que està dintre d’un dispositiu i que pel que fa a missatgeria instantània, text o veu, et permet entendre un llenguatge natural, contestar-te, donar-te informació i interactuar com si fos una persona. Tot això aplicat a la vida empresarial et pot permetre tenir un servei amb els teus clients o amb els teus empleats i passar del concepte d’una assistent virtual a una màquina intel·ligent d’informació, que et dona tota mena de detalls, continguts i informació de valor per al consumidor.
Però poden treure llocs de treball a molta gent?
Hi ha professions que ja estaran afectades. Les empreses s’ho comencen a plantejar de forma seriosa. Poden interactuar amb tu, t’entenen, et poden donar una informació de valor i funcionen 24 hores al dia, set dies a la setmana i 52 setmanes l’any. L’efecte positiu és que, a través del mòbil, podràs accedir a qualsevol empresa, demanar informació i que te la donin correctament. L’efecte sobre les persones és que o ens reciclem i formem en altres coses o aquests llocs de treball es veuran afectats sense cap tipus de dubte.
Parla molt de robots. Sembla que ja s’estan venent per a gent que viu sola, per fer companyia, i per a molt més?
Sí. Hi ha exemples molt famosos de fora com els robots que oficien funerals al Japó. Abans parlàvem de chatbots, doncs imagina’ls dintre d’un robot amb aparença més o menys humana. Nosaltres a Barcelona tenim Pepper, un robot que pot interactuar amb les persones. Per a recepcions, temes immobiliaris, religiosos, i també per acompanyar la gent que viu sola i que cada cop n’hi ha més. Ens han demanat robots que resin fins i tot. Costen uns 15.000 euros aproximadament. Els pots programar per al que tu vulguis.
Es parla de robots positius però també de negatius: els robots assassins, que estan preparats per disparar i matar. Fa por i fins i tot l’ONU ja ha alertat...
Pot fer por, però darrere de totes les tecnologies hi ha les persones i darrere d’aquestes hi ha els interessos econòmics de les grans corporacions, dels governs, els estats. Hem conegut un professor d’una universitat de Texas que comercialitza tecnologia per al Pentàgon i per als soldats americans. Aquesta tecnologia permet aixecar molt pes, córrer, barallar-se, etc. Si ho apliquem per a les persones invàlides perquè les ajudin a fer exercici està molt bé. Però també pot estar enfocat a temes militars, bel·licistes. Això dependrà de l’ètica que hi posaran les persones i s’ha de controlar i vigilar perquè tinguin un ús correcte.
Baixant al terreny més quotidià, com ens hem d’imaginar, per exemple, els bancs del futur?
Tenen un repte molt important, igual que les assegurances. Ara estan començant a sortir start-ups enfocades a donar nous productes bancaris fent servir les tecnologies. Un cop desaparegui la generació de gent més gran acostumada a anar físicament al banc, poca gent hi anirà. La banca del futur anirà de la mà d’assistents virtuals amb dispositius que et permetran accedir a qualsevol tipus d’informació i a operar a través de qualsevol dispositiu.
El turisme també resultarà afectat per les noves tecnologies?
Fa anys deia que una de les professions del futur serà la de dissenyador de viatges virtuals! Avui en dia els viatges són completament diferents de com els fèiem fa 10 anys, i no costa gaire imaginar els canvis que hi haurà en 10 anys més. Ara dissenyem un projecte turístic per a un país del Mediterrani: recollim informació des que el turista arriba al país fins que se’n va, sabem què fa i per on va. Així es podrà interactuar amb ell i teledirigir-lo a accions des del punt de vista de l’oci i el turisme.
Què destacaria de les cases i les ciutats del futur?
Tot estarà interconnectat, el que en diem “internet de les coses”, i aquest serà, sens dubte, el pas. Des dels sensors a les cases que ens permetran interactuar amb electrodomèstics, per exemple, a, si anem un pas més enllà, la casa mateix o parts de la casa, que seran impreses. Les cases ara estan fetes amb materials de construcció, però es faran amb impressores, com s’estan fent òrgans per exemple.
Qui dominarà internet en els propers anys?
Els grans països i les grans corporacions. Qui mou el món des del punt de vista de les dades. Grans empreses que dominen aspectes socials com Facebook, Amazon, Microsoft, Google, millor dit Alfabet que és un complex des del punt de vista empresarial, Apple, que guanya en un any més que el PIB de molts països del món... Aquestes empreses són les que mouen l’economia i el poder que hi ha darrere dels grans governs.
En el futur es parlarà molt d’atacs i ciberguerra?
Fa pocs mesos hi va haver un atac que va sobtar molt, però no tinguem cap dubte que n’hi haurà més com aquest. I la gran pregunta és per què no es forma gent, empreses, etc. en tots aquests temes. Com més basats estiguem en tecnologies, més probabilitats tindrem de ser piratejats. Atacs cibernètics a empreses, a la societat, a governs. Si tot això ho sabem, per què no ens preparem per intentar evitar-ho?
Com podem explicar a la gent per què és tan necessària la transformació digital a les empreses?
La transformació digital no va de tecnologia. Va del negoci. De la seva empresa. De com canviar-la, conèixer més i millor els clients, optimitzar i reduir costos amb els seus processos o com llançar nous productes o serveis. Del seu model de negoci o de la creació de nous models de negoci.
Diu que “la tecnologia et permet conèixer-ho pràcticament tot de tothom”. Realment és així?
Parlem de coneixement, de dades que puguin ser importants per a les empreses: els seus clients, usuaris, afinitats, gustos, etc. Serà important tot el que es pugui convertir en una riquesa per prendre decisions.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Publicat a

El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Aquesta tarda creixen les nuvolades a punts de muntanya

Creixement de nuvolades a punts de muntanya que deixaran el cel localment mig ennuvolat aquesta tarda. No es descarta algun ruixat feble i aïllat al nord del prelitoral central, amb una temperatura màxima...

Barcelona
 

Mor un home a Granada per una picada de vespa

Granada
 

300 sacerdots, acusats d’abusos sexuals a menors als Estats Units

Washington
 

Set dotacions dels Bombers treballen en un foc en una casa a tocar de la C-55 a Sant Joan de Vilatorrada

Sant Joan de Vilatorrada
 

Les autoritats italianes eleven a 39 les víctimes mortals a Gènova

Roma
 

El doble radar de tram de l’A-2 entre Tàrrega i Vilagrassa multa més de 7.200 vehicles en set mesos de funcionament

Tàrrega
 

Mor un home de 27 anys en l’incendi d’un pis a l’Hospitalet de Llobregat

L’Hospitalet de Llobregat
 

Agents del sector turístic veuen superat l’impacte dels atemptats: “La gent ha continuat venint amb total confiança”

Barcelona
 

Gràcia obre la seva festa amb un al·legat feminista i per la llibertat dels presos

barcelona