Societat

Ensenyament

Els educadors subratllen la necessitat de polítiques inclusives a les escoles

Banyoles va ser la seu, ahir, d’una jornada amb mestres, tècnics i famílies amb motiu del 20è aniversari de l’activació del Pla d’Escolarització Extensiva

Ara fa vint anys, Banyoles va ser una ciutat pionera a aplicar el Pla d’Escolarització Extensiva (PEE), amb l’objectiu de repartir en tots els centres d’ensenyament els alumnes amb necessitats especials, entre altres mesures, per tal de no generar bosses de marginació, ja que aquest tipus d’alumnat sol ser de procedència estrangera i de famílies amb dificultats econòmiques.

L’efemèride es va recordar ahir amb la celebració d’una jornada –Estratègies per a una ciutat inclusiva– a l’auditori de l’Ateneu de la ciutat de l’estany, en què van participar cap a 200 educadors, tècnics, entitats i familiars d’alumnes de diferents punts del país, amb la finalitat de donar a conèixer experiències en el camp de la inclusió social i parlar dels reptes que es plantegen a curt i mitjà termini.

La idea general –segons van explicar alguns participants– va ser que les polítiques d’integració a les escoles i instituts han de continuar i reforçar-se. “I no només als centres d’ensenyament, sinó a la societat en general”, va subratllar la regidora d’Ensenyament i Serveis Socials de Banyoles, Ester Busquets. Segons el seu parer, tot i que –en el cas de la seva ciutat– els resultats són satisfactoris, l’objectiu ha de ser millorar-los. A banda de l’aspecte merament educatiu, la millora dels resultats s’ha de plasmar –hi va afegir– a aconseguir que aquests alumnes interioritzin un sentiment de pertinença a la societat que els acull.

Amb el pedagog Xavier Besalú com a presentador i moderador, en la jornada es van presentar i debatre experiències com ara la de l’escola de segona oportunitat El Llindar, de Barcelona; l’escola llar Lluís Maria Mestres, d’Olot, i l’escola La Sínia, de Vic.

Les ràtios

Des de fa uns mesos, la comunitat educativa de Banyoles està insistint davant del Departament d’Ensenyament que, a la ciutat, no s’augmenti el nombre d’alumnes per aula com s’està fent arreu. L’increment de les ràtios –s’argumenta a Banyoles– aniria en detriment de la integració de l’alumnat amb necessitats especials, ja que una bona part d’ells són “matrícula viva”, és a dir, s’incorporen quan ja ha començat el curs. Segons Busquets, el departament està sent receptiu a aquesta petició i ja hi ha un principi d’acord.

Una exposició per resumir dues dècades

La jornada va incloure la inauguració d’una mostra en què s’expliquen, molt sintetitzades, algunes activitats que s’han organitzat aquestes dues dècades a Banyoles en el marc del PEE. El muntatge –instal·lat a l’Espai Eat Art de la plaça Major, i que posteriorment es podrà visitar a la biblioteca– esmenta, per exemple, la Tarda Jove del Consell Esportiu, la Setmana Literària de l’escola Camins, Els jocs que sumen de l’institut Pere Alsius, i l’Obrador, de Càritas.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia