L’hospital del Mar té el primer banc de ‘neurones’ de l’Estat

S’ha creat amb cultius de cèl·lules de la part superior del nas extretes per primer cop amb una tècnica no invasiva

Les cèl·lules de la part superior de la fossa nasal i les neurones tenen un llinatge genètic comú. Això vol dir que, si es cultiven en laboratori les primeres, també anomenades cèl·lules proneuronals o neurones immadures, es pot obtenir informació bioquímica i molecular del que succeeix al cervell sense necessitat d’accedir-hi físicament. Això és exactament el que ha fet un equip d’investigadors de l’Institut Hospital del Mar d’Investigacions Mèdiques (IMIM). Han extret, mitjançat una tècnica molt senzilla –un simple raspallat nasal–, cèl·lules de la part posterior del nas de més de 50 persones, algunes d’elles amb malalties mentals com ara depressió major o esquizofrènia, però també de persones sanes, i han creat un biobanc perquè la comunitat científica pugui fer recerca en el camp de les malalties mentals.

Es tracta, segons explica la psiquiatra i investigadora de l’hospital del Mar, Liliana Galindo, del primer banc d’aquestes característiques de l’Estat espanyol i representa un avenç important perquè “una de les limitacions per conèixer millor les malalties mentals és que només es pot accedir físicament a la informació del cervell a través d’una biòpsia o una neuroimatge”.

El biobanc, hi afegeix Galindo, permet “reproduir les cèl·lules de manera infinita i dona la possibilitat de fer tots els estudis que siguin necessaris”.

Fins ara, tots els grups de recerca que treballen amb aquest tipus de cèl·lules les han extret mitjançant una biòpsia. La nova tècnica desenvolupada a l’IMIM extreu les cèl·lules amb l’ajut d’un petit raspall dissenyat a tal efecte i, per tant, no requereix cap mesura quirúrgica.

La utilitat d’aquest biobanc ja s’ha vist confirmada amb un recent estudi publicat a la revista científica Molecular Neurobiology. Aquest estudi, portat a terme també per l’IMIM, confirma que en els consumidors crònics de cànnabis es produeix una alteració a les proneurones, que augmenta a mesura que el pacient té majors problemes cognitius derivats del consum.

Millet, a l’hospital per insuficiència respiratòria