Societat

ENRIC PASTOR

INVESTIGADOR DE L’ESCOLA D’ENGINYERIA DE TELECOMUNICACIÓ I AEROESPACIAL DE LA UPC

“Els pagesos són un dels col·lectius que més estan usant els drons”

Enric Pastor és el cap del grup de recerca Icarus, de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC). És un dels impulsors del projecte Drone Lab, que s’instal·larà a Castelldefels

Què és el Drone Lab?
Serà una infraestructura perquè la gent pugui fer volar els drons, ja que legalment no es pot perquè estem en l’àrea d’influència de l’aeroport del Prat. Com que farem un recinte tancat, deixarà de ser espai aeri responsabilitat d’Aesa, l’organització espanyola que gestiona la seguretat aèria. La idea és muntar un recinte amb una xarxa enorme que cobrirà una superfície de 70 metres de llarg per 40 metres d’ample i 15 d’altura, la mateixa que tenen els edificis del campus.
És un projecte compartit entre la UPC i l’Ajuntament de Castelldefels, oi?
Sí. El conveni amb l’Ajuntament inclou una comissió de seguiment que defineix els diners aportats per cadascú i els mecanismes per establir com s’organitzaran els usos.
Quin és l’objectiu?
La idea que tenim és conjugar la transferència de tecnologia, que és el que m’interessa com a grup de recerca, i la col·laboració amb gent a qui li pugui interessar la tecnologia que desenvolupem. A la UPC tenim un màster en drons i una carrera d’aeronàutica on apareixen els drons, i tenim activitats pràctiques que ara es fan a cobert. Amb aquesta estructura podrem fer pràctiques més coherents i organitzades, amb capacitat per filmar i recollir les dades del seu sistema. Després hi ha l’ús recreatiu, l’Ajuntament va plantejar que els veïns els puguin fer volar. Aquí es poden fer coses com ara curses de drons, tot i que això és petit. Però l’ús recreatiu, així com l’assegurança que es necessitarà per fer volar, s’està organitzant.
Quan podrà entrar en funcionament?
Si va bé, a finals d’any.
D’on sorgeix el primer dron?
Els drons neixen amb l’aviació, que apareix una mica abans de la Primera Guerra Mundial i es transforma realment en una indústria amb la Primera Guerra Mundial. En aquell mateix moment ja hi ha experiments sobre la possibilitat de controlar de forma remota els avions. Avui dia la tecnologia permet que un dron sigui un avió que s’autocontrola. No cal que hi hagi un control remot. De fet, hi ha operacions d’enviament d’avions sense pilot al pol per controlar el gruix de la capa de gel. L’objectiu dels drons és permetre operacions molt arriscades, rutinàries o brutes. S’associa a la vigilància però hi ha milers d’aplicacions; volem que la gent s’adoni del benefici que suposen per a la societat perquè hi ha coses que ara no es poden fer i que es podran fer.
Me’n dona un exemple?
En un accident de trànsit, una persona es queda atrapada dins del cotxe amb un traumatisme i l’han d’excarcerar. Està perdent sang. Les ambulàncies no circulen amb plasma i els bombers triguen dues hores a treure la persona del cotxe. L’ambulància trigarà a arribar pel col·lapse del trànsit quan en poca estona un dron podria transportar plasma.
En quins sectors s’estan usant més els drons?
Els pagesos són un dels col·lectius que més els estan usant per entendre l’estat dels cultius. Les grans empreses poden contractar una avioneta però un pagès no, és molt car. També s’usa molt en la inspecció de les línies elèctriques, que és una tasca molt perillosa, i en la revisió de canonades de gas i petroli en llocs molt remots, perillosos si s’han de sobrevolar amb helicòpter. O per anar a una zona amb perill radioactiu. O com a suport per a incendis, que és econòmicament més viable. Van molt bé per controlar les tasques de refrescament d’incendis. Són avantatges que van més enllà de portar un paquet a casa, que en el nostre entorn és de ciència-ficció.
Les investigacions van cap a un ús més comercial?
De fet, no hi ha recerca en el món del dron, el dron és una eina, com un martell. La feina forta d’ara és fer que aquesta eina sigui eficient, útil i efectiva, econòmicament viable. Per tant, la investigació té més a veure amb la tecnologia que l’envolta. Per exemple, com es connecta el dron a la xarxa telefònica per donar-li més autonomia.
Quins perills tenen els drons?
Des del meu punt de vista, no gaires més dels que pugui tenir un cotxe. Sí que em preocupa l’ús maliciós del dron.
Com es pot fer mal? Amb un dron bomba?
Sí, igual que hi ha gent que ho fa amb els cotxes, tot i que el pes que ara pot transportar un dron és limitat i pot volar de forma limitada. Com amb qualsevol tecnologia nova, quan hi ha desconeixement hi ha por. Als Estats Units hi ha estats que han prohibit el vol dels drons. A Europa s’està parlant de la possibilitat d’identificar un dron amb una matrícula que et dirà qui n’és el responsable. Jo crec que Europa ho està fent bé per moure aquest mercat i les possibilitats de negoci.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Èxit del concert de celebració dels 25 anys de Girona Centre Eix Comercial

girona

La justícia també tomba la superilla de Compte Borrell

Barcelona
salut

Anuncien que el nou hospital de Calella estarà fet el 2030

calella

Èxit de vendes el primer dia de l’Expocasió

fornells de la selva
CALDES DE MALAVELLA

Finalitzen les obres de la depuradora de Can Carbonell

CALDES DE MALAVELLA

L’escola de pilots d’Alguaire estarà a punt la primavera vinent

Alguaire

Concentració per reivindicar la salut mental en el treball

girona

235 alumnes de 6è de primària ballen per l’equitat a Sant Gregori

girona

S’inicien les obres per convertir el Xalet Soler en la Casa de la Tecnologia

girona