Societat

ROGER ALIGUER

INSTRUCTOR DE VOL DE VIC DE L’ESCOLA BARCELONA FLIGHT SCHOOL, A L’AEROCUB DE SABADELL

“Un bon pilot no ha de ser un ‘Top Gun’, ha de ser conscient”

Va estudiar enginyeria i treballar en el sector porcí, però des de petit volia ser pilot. Mentre espera poder enrolar-se en una companyia comercial, fa dos anys que fa classes d’instrucció de vol a Sabadell

Com es va fer instructor de vol?
Al món del pilot comercial és complicat d’entrar-hi i vaig fer-me instructor aquí, a l’aeroclub de Sabadell, i al cap d’un any em van contractar per fer les classes i també soc instructor de teòriques.
I des de quan és pilot?
Em vaig treure la llicència el 2011 i hi va haver una llarga travessia del desert, perquè fins fa un any i mig estava molt parada la possibilitat d’entrar de pilot. Em vaig posar a treballar en el sector porcí, em vaig treure el curs d’instructor i vaig entrar aquí. Estic intentant fer hores de vol, estic bé i la intenció és fer el salt algun dia a una companyia.
És bàsic fer hores?
Surts amb molt poques amb la llicència i pot ser que t’agafin companyies sense hores, però no fins ara, i n’hi ha que et demanen de mínim 1.000 hores. El curs de pilot és car i la manera ràpida és posar-hi cèntims, però si no en tens has d’anar a poc a poc.
Tenia clar de petit que volia ser pilot?
Sí. Vaig estudiar enginyeria electrònica, vaig començar a treballar en aquest món i vaig veure que no m’agradava. Em vaig posar en el sector porcí en una empresa de manteniment i instal·lacions ramaderes perquè la família s’hi dedica, fins que em va sortir això. Per poder mantenir la llicència has de volar i fa dos anys, quan ja estava pensant si finalment ho aparcava o no, em va sortir la feina d’instructor.
A quins col·lectius fa classes?
A pilots privats, que es diu PPL i que són amateurs, nacionals i acaben amb 45 hores per tenir la llicència. També soc instructor de pilots professionals comercials –en tinc un de Kuwait, un danès, un libanès, un de Bahrein i un anglès– per obtenir la llicència CPL, a més de les teòriques. En el PPL tenim tot tipus d’alumnes, des de nanos de 17 anys, perquè poden començar a fer la teòrica i pràctiques als 15, tot i que no es poden examinar fins als 17, fins a gent de 50 anys que ha fet el cop de cap perquè té temps i diners per fer el que sempre ha volgut: volar. Tot i que normalment ho fan els caps de setmana.
Els comercials ja deuen ser una altra història.
Sí, és més professional, amb horaris per a teòriques i per volar, és molt més organitzat.
Per ser un bon pilot, què es necessita?
Com t’ho diria... No ser un Top Gun, has de ser conscient. Mirar la meteorologia per veure si pots sortir o no, que l’avió estigui en condicions en el cas de l’amateur... El que pren la decisió de dir “Avui no surto perquè no hi ha les condicions” és el bon pilot. El comercial ja és un món més estrany, perquè a vegades no agafen qui té més hores. Abans havies de pagar l’habilitació pel tipus d’avió que portaves, que val de 20 a 40.000 euros; els contractes eren molt precaris, no t’asseguraven la feina, t’havies de fer autònom, algunes companyies et donaven contractes de mig any o un any, no cobraves... I ara, com que hi ha molt moviment, sembla que de l’habilitació ja te’n paguen una part i els contractes comencen a tenir cara i ulls.
Que abans no hi hagués feina i ara sí, és per les companyies de baix cost?
Sí, hi ha hagut un boom. Fins ara era molt tancat, hi havia feina, però hi havia molts pilots i poca oferta, i ara no tenen pilots. Al sector asiàtic hi ha un grup gran que ofereix molts diners i s’endú els pilots amb habilitacions i experiència cap a la Xina, i les d’aquí necessiten gent.
Quant temps es veu fent d’instructor?
No m’he posat cap data ni cap fita. Estic fent aquesta feina i quan surti una convocatòria m’hi presentaré; si em criden, faré l’examen, i si passo, doncs perfecte.
Volant i fent d’instructor ha tingut alguna experiència negativa?
Un parell. Una quan feia l’examen amb un bimotor, vaig tenir una errada del tren retràctil i en l’aproximació no es va desplegar i vam haver de fer-ho manualment. I la darrera amb un alumne ens vam quedar sense pressió als frens i es va acabar frenant parant l’hèlix perquè hi havia espai i era un aeroport gran. Cap ensurt greu.
Prefereix volar amb algun tipus d’avió en concret?
Cap preferència. Sempre agafaries una cosa que t’agrada més de l’un o de l’altre.
I avió propi?
Són cars. Una avioneta rudimentària és com un cotxe dels cars. Si no hi entens de mecànica també has de pagar a algú... No em treu la son.
La família què li va dir quan va decidir que volia ser pilot?
La que em va animar, precisament, va ser la meva dona, i gràcies a ella soc aquí.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Portu regala la Champions al Girona

Girona
la crònica
La crònica

Jugar no és només cosa de nens

OLOT

Simulacre d’emergències al Recinte Firal d’Olot

OLOT
equipaments

Solsona inaugura una nova pista poliesportiva

SOLSONA
patrimoni cultural

Homenatgen una trentena de ‘casillers’ del canal d’Urgell i les seves famílies

El Palau d’Anglesola
tradicions

La samarreta de la Patum llueix a la plaça Sant Pere de Berga

BERGA
societat

Fundesplai engega la campanya de casals i colònies d’estiu amb 90.000 places

prat del llobregat
SOCIETAT

La falta de pluja canvia la maceració de la ratafia

SANTA COLOMA DE FARNERS
societat

Alella fa una crida a participar del consell agrari municipal

alella