Societat

Les AMPA dels centres d’alta complexitat presenten mesures per evitar la segregació escolar

Consideren que cal reduir el nombre d’aquest tipus d’escoles i donar més recursos a les que comptin amb més alumnes vulnerables

Les AMPA de les escoles d’alta complexitat han presentat un decàleg per tal d’evitar la segregació escolar i garantir la igualtat d’oportunitats. Aquestes escoles compten amb alumnes que pateixen un elevat risc d’exclusió social i a tota Catalunya n’hi ha 330 que escolaritzen uns 200.000 alumnes d’entre 3 i 16 anys.

Entre d’altres coses, les associacions de mares i pares demanen que es redueixin el nombre d’escoles amb l’etiqueta d’alta complexitat i, per contra, que s’augmentin els recursos econòmics en aquells centres que compten amb més alumnes vulnerables. També consideren que les activitats extraescolars i de lleure haurien de ser gratuïtes i posen l’exemple de Finlàndia, on no es permet que cap família faci aportacions econòmiques a les escoles.

Una altra de les mesures que apareix al decàleg és introduir l’educació multicultural i antiracista dins del currículum. Les famílies demanen que els alumnes puguin estudiar la seva llengua materna a l’escola i d’aquesta manera s’ajudaria a fomentar la diversitat cultural a les aules, així com també reduir estigmes.

Les AMPA també demanen la creació de programes de dinamització per tal que les famílies d’aquests centres s’impliquin en l’educació dels seus fills. Segons anuncien en el decàleg és clau per l’èxit escolar dels alumnes que els pares i mares participin amb l’escola. A més, també proposen crear una xarxa de famílies de diferents parts del territori.

Per altra banda, exigeixen reduir les ràtios dels centres d’alta complexitat a 20 alumnes per aula, sense cap tipus d’excepció. D’aquesta manera, consideren que es pot aconseguir una atenció més personalitzada que fomenti l’escolarització, sobretot quan es tracta d’infants en risc d’exclusió social.

A més, les AMPA de les escoles d’alta complexitat creuen que no es detecten suficients casos d’alumnes amb necessitats especials, ja que actualment tan sols representen un 5% de l’alumnat total, mentre que l’Idescat fixa una taxa de pobresa infantil sobre el 30%. Per això creuen que hi ha una infradetecció i que cal aplicar un protocol amb pautes molt ben definides.

També proposen eliminar les diferències en els horaris que hi ha entre les escoles públiques i les concertades. Asseguren que les hores de més d’escolarització que fan, sobretot a la secundària, els alumnes de l’escola concertada és un greuge comparatiu per a aquells que aposten pel sistema públic, ja que no tenen tantes hores lectives.

Aquest decàleg que conté onze mesures pretén evitar que s’arraconi alumnes amb una situació desfavorable i mantenen que l’escola pública sigui una eina per aconseguir la igualtat d’oportunitats sense tenir en compte l’origen, la cultura o la situació econòmica familiar de les persones.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Serveis

Reforcen la cobertura 5G al litoral de Barcelona coincidint amb la Copa Amèrica

BARCELONA

Un marcador diferencia entre celiaquia i sensibilitat al gluten

Terrassa
SOCIETAT

L’ACA estudiarà com reduir el risc d’inundació del Monestir de Montserrat

Monistrol de Montserrat
ECONOMIA

Màxim recàrrec turístic a partir d’octubre: 4 euros per persona i nit

BARCELONA

Un estudi vincula mala salut i deteriorament emocional durant la pandèmia

GIRONA
salut

La barreja d’esport i música, per lluitar contra l’estigma de les malalties mentals, aterra al Berguedà

Olvan

El museu que més vocacions científiques genera està de celebració

Barcelona

La UE fixa el rumb cap a una IA a dues velocitats

Barcelona
salut

Prova pilot per tractar trastorns alimentaris amb realitat virtual

Tarragona