Societat

MARTA ARDIACA

DIRECTORA DE LA CAPSA

“Al Prat es posen les condicions perquè hi hagi molts músics”

Marta Ardiaca dirigeix des del 2006 la Capsa, un espai municipal del Prat que aplega 160 activitats anuals entorn de la música i que ha vist néixer grups com Sidonie i Love of Lesbian

Coincidint amb el Dia de la Música la Capsa va fer un projecte que va implicar Sidonie. Quina és la filosofia d’aquest projecte?
Des de fa vuit anys, pel Dia de la Música intentem generar Al meu ritme, un treball que ens permet connectar música, creació i ciutat. Amb aquesta excusa fem un videoclip cada any amb músics diferents de la ciutat, triem cançons i les enregistrem en un plató que és la ciutat. Aquest any ho hem fet amb Sidonie, una banda que fa 20 anys va començar a la Capsa. Van venir, van participar en els assajos, i van fer una relació humana i molt emotiva amb la gent de la Capsa. Aquest vintè aniversari ens semblava interessant com a excusa de fer una cançó de Sidonie, que va ser una força viva de la Capsa, per connectar-la amb altres forces vives que ara són a la Capsa.
Quines són aquestes forces?
Músics, gent que està formant-se perquè tota la part de música moderna de l’Escola Municipal de Música la fem aquí, gent que està tocant als bucs d’assaig. Hi ha gent a qui li agrada la música i que troba a la Capsa un espai on relacionar-se a partir de la música. És un projecte que treballa des de la música per a tota la ciutat.
Dues noies van participar en un concert de Sidonie...?
Dues nenes que aprenen baix i guitarra a l’escola de música van anar a l’actuació d’Escola de rock que va fer Sidonie a l’Apolo. Per a elles i per als pares va ser tota una experiència. Es dona l’oportunitat de compartir un projecte amb gent molt reconeguda i amb gent de la ciutat amb qui potser t’has creuat per la Capsa mil cops i mai hi has parlat. És una oportunitat també de relació.
Sidonie va començar aquí fa 20 anys. Més grups reconeguts han passat per la Capsa?
Love of Lesbian també van estar als bucs d’assaig i van enregistrar algunes de les primeres maquetes a la Capsa. Els Carrots, que és un grup referent de la psicodèlia, o el cantautor Xavi Alias. O músics individuals que estan tocant amb Enrique Bunbury. També van començar aquí Siete Notas Siete Colores, i grups de l’escena hip hop com Eat Meat. O els Flaming Shakers, que és una de les millors bandes de tribut als Beatles.
És un bressol de moltes bandes, llavors?
Sí, hi ha gent que vol ser professional i gent que simplement té una vivència de la música molt humana i ve aquí a gaudir. Els components dels Blue Majers tenen 75 anys, berenen abans d’entrar a assajar, van als altres bucs a veure què fan els altres... No és la imatge que tenim de la vellesa. La seva vida és venir aquí dos cops a la setmana.
Què heu vist a la Capsa en els 23 anys que fa que funciona?
L’escena hip hop va tenir un pes molt important aquí, i també l’escena indie. La influència de Carrots va deixar un seguit de grups que tenen aquest so i Eat Meat, Mucho Muchacho i Siete Notas Siete Colores van marcar tot un camí a la ciutat, molta gent que es dedica al hip hop.
Hi ha més músics al Prat que en altres ciutats?
Crec que aquí es posen les condicions, tant a la Capsa com a l’Escola de Música. També hi ha tres bandes de música a la ciutat més històriques. Sempre hi ha hagut una presència de la música a la ciutat. El 1995 va començar a la Capsa una programació de música molt intensiva i regular. Tot influeix.
Ara costa trobar música en viu.
Costa de trobar i de programar a l’espai públic. Amb tantes normes anem dificultant la música en viu amb naturalitat al carrer. Pel que fa a la comarca, sí que hi ha un bon teixit, amb sales com la Salamandra i el Depósito Legal a l’Hospitalet. A la comarca va tenir molt de pes l’indie.
Com s’articula l’oferta de la Capsa?
Tenim quatre grans blocs: el laboratori, on fem la formació i els projectes que provoquen que la gent creï. A les nits d’estiu fem cinema i música, un tutor acompanya els músics i creen una pel·lícula de cinema mut. O el projectes trainers, que posa productors professionals a les bandes de música que fa molt temps que estan tocant i potencien una evolució. Intentem donar els espais de procés comunitari com el Paraula de Dones o el Quatre Raons, on intentem subvertir les relacions del món musical pel que fa a la contractació.
Com ho fan?
Els amfitrions conviden la banda de música i els posen en relació amb gent. L’últim va posar en relació el grup Las Suecas amb gent que treballa a l’aeroport. Tenim també el projecte Documentació, hem digitalitzat vinils, hem fet fitxes dels grups que han sortit, hem digitalitzat concerts gravats amb beta i hem generat un fons documental de la música amplificada del Prat. I també tenim la música en viu a la terrassa de la Capsa amb propostes com Escarxofes amb jazz.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Qui va difondre les imatges de la víctima de “La manada” és un veí de Barcelona

Interior reorganitzarà els Mossos per incrementar els agents uniformats a les zones fosques de Ciutat Vella

Una alarma sona sense parar des de fa set dies en un pis buit de Terrassa

terrassa

El Suprem decidirà en un ple el 5 de novembre qui paga finalment l’impost de les hipoteques

Madrid

Els fiscals progressistes se sumen a la petició de dimissió del magistrat que ha frenat la sentència de les hipoteques

Madrid
la videoteca

L’autoodi pel català explicat a la televisió francesa

Consulta mèdica per correu electrònic

girona

Valls viu un duel de gegants

Sants ensopega a casa

barcelona / tarragona