Societat

MARTA ARDIACA

DIRECTORA DE LA CAPSA

“Al Prat es posen les condicions perquè hi hagi molts músics”

Marta Ardiaca dirigeix des del 2006 la Capsa, un espai municipal del Prat que aplega 160 activitats anuals entorn de la música i que ha vist néixer grups com Sidonie i Love of Lesbian

Coincidint amb el Dia de la Música la Capsa va fer un projecte que va implicar Sidonie. Quina és la filosofia d’aquest projecte?
Des de fa vuit anys, pel Dia de la Música intentem generar Al meu ritme, un treball que ens permet connectar música, creació i ciutat. Amb aquesta excusa fem un videoclip cada any amb músics diferents de la ciutat, triem cançons i les enregistrem en un plató que és la ciutat. Aquest any ho hem fet amb Sidonie, una banda que fa 20 anys va començar a la Capsa. Van venir, van participar en els assajos, i van fer una relació humana i molt emotiva amb la gent de la Capsa. Aquest vintè aniversari ens semblava interessant com a excusa de fer una cançó de Sidonie, que va ser una força viva de la Capsa, per connectar-la amb altres forces vives que ara són a la Capsa.
Quines són aquestes forces?
Músics, gent que està formant-se perquè tota la part de música moderna de l’Escola Municipal de Música la fem aquí, gent que està tocant als bucs d’assaig. Hi ha gent a qui li agrada la música i que troba a la Capsa un espai on relacionar-se a partir de la música. És un projecte que treballa des de la música per a tota la ciutat.
Dues noies van participar en un concert de Sidonie...?
Dues nenes que aprenen baix i guitarra a l’escola de música van anar a l’actuació d’Escola de rock que va fer Sidonie a l’Apolo. Per a elles i per als pares va ser tota una experiència. Es dona l’oportunitat de compartir un projecte amb gent molt reconeguda i amb gent de la ciutat amb qui potser t’has creuat per la Capsa mil cops i mai hi has parlat. És una oportunitat també de relació.
Sidonie va començar aquí fa 20 anys. Més grups reconeguts han passat per la Capsa?
Love of Lesbian també van estar als bucs d’assaig i van enregistrar algunes de les primeres maquetes a la Capsa. Els Carrots, que és un grup referent de la psicodèlia, o el cantautor Xavi Alias. O músics individuals que estan tocant amb Enrique Bunbury. També van començar aquí Siete Notas Siete Colores, i grups de l’escena hip hop com Eat Meat. O els Flaming Shakers, que és una de les millors bandes de tribut als Beatles.
És un bressol de moltes bandes, llavors?
Sí, hi ha gent que vol ser professional i gent que simplement té una vivència de la música molt humana i ve aquí a gaudir. Els components dels Blue Majers tenen 75 anys, berenen abans d’entrar a assajar, van als altres bucs a veure què fan els altres... No és la imatge que tenim de la vellesa. La seva vida és venir aquí dos cops a la setmana.
Què heu vist a la Capsa en els 23 anys que fa que funciona?
L’escena hip hop va tenir un pes molt important aquí, i també l’escena indie. La influència de Carrots va deixar un seguit de grups que tenen aquest so i Eat Meat, Mucho Muchacho i Siete Notas Siete Colores van marcar tot un camí a la ciutat, molta gent que es dedica al hip hop.
Hi ha més músics al Prat que en altres ciutats?
Crec que aquí es posen les condicions, tant a la Capsa com a l’Escola de Música. També hi ha tres bandes de música a la ciutat més històriques. Sempre hi ha hagut una presència de la música a la ciutat. El 1995 va començar a la Capsa una programació de música molt intensiva i regular. Tot influeix.
Ara costa trobar música en viu.
Costa de trobar i de programar a l’espai públic. Amb tantes normes anem dificultant la música en viu amb naturalitat al carrer. Pel que fa a la comarca, sí que hi ha un bon teixit, amb sales com la Salamandra i el Depósito Legal a l’Hospitalet. A la comarca va tenir molt de pes l’indie.
Com s’articula l’oferta de la Capsa?
Tenim quatre grans blocs: el laboratori, on fem la formació i els projectes que provoquen que la gent creï. A les nits d’estiu fem cinema i música, un tutor acompanya els músics i creen una pel·lícula de cinema mut. O el projectes trainers, que posa productors professionals a les bandes de música que fa molt temps que estan tocant i potencien una evolució. Intentem donar els espais de procés comunitari com el Paraula de Dones o el Quatre Raons, on intentem subvertir les relacions del món musical pel que fa a la contractació.
Com ho fan?
Els amfitrions conviden la banda de música i els posen en relació amb gent. L’últim va posar en relació el grup Las Suecas amb gent que treballa a l’aeroport. Tenim també el projecte Documentació, hem digitalitzat vinils, hem fet fitxes dels grups que han sortit, hem digitalitzat concerts gravats amb beta i hem generat un fons documental de la música amplificada del Prat. I també tenim la música en viu a la terrassa de la Capsa amb propostes com Escarxofes amb jazz.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Detenen la cuidadora d’un matrimoni gran per haver-los sostret 80.000 euros a Barcelona

La dona havia aconseguit ser la beneficiària del testament dels ancians

La parella té 93 i 88 anys

Barcelona
 
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Ruixats dispersos aquesta tarda al Pirineu i Prepirineu

Barcelona
 

Buch defensa la “proporcionalitat” dels Mossos a la comissaria de Cornellà

Barcelona
 

Bèlgica rebutja l’extradició automàtica de Valtònyc

Gant (Flandes)
 

Onze morts i almenys cinc desapareguts per la crescuda d’un torrent a Calàbria

Roma
 
Societat

La Barceloneta no fa net

barcelona
 

Actuacions de millora al nucli de la Creueta de Quart

quart
 
Moments estel·lars de l’interior

La paret i la por

el pasteral
 

Les cuines surten diumenge als carrers del Barri Vell de Girona

girona