Societat

Els taxistes decideixen tornar a ocupar la Gran Via de Barcelona

Els conductors acorden en assemblea fer una nova acampada al centre de la ciutat com a primera acció de protesta de la vaga indefinida

Calvet defensa la “solidesa” i “proporcionalitat” de la proposta de 15 minuts de precontractació d’Uber i Cabify

Unato VTC anuncia que recorreran als tribunals

Els taxistes han decidit tornar a ocupar la Gran Via de Barcelona com a primera acció de protesta de la vaga indefinida que han començat aquest divendres. Els conductors s’oposen a la proposta del govern de regular el sector de les VTC com Uber i Cabify, que veuen “insuficient”, ja que limita a 15 minuts la precontractació del servei, i els taxistes reclamaven que ho fes amb un mínim de sis hores. En una assemblea a la T-2 de l’aeroport d’El Prat, els taxistes han acordat tornar a acampar al centre de la capital catalana, com ja van fer durant l’estiu passat. La mesura és la primera d’una sèrie “d’accions reivindicatives” que pretenen seguir fent en els propers dies per protestar contra la proposta de la Generalitat.

La posició del Govern

El conseller de Territori, Damià Calvet, ha defensat que la precontractació amb quinze minuts d’antelació dels vehicles de lloguer amb conductor (VTC), com Uber i Cabify, és “molt sòlida jurídicament” i “atén criteris de proporcionalitat”. Calvet ha presentat aquest divendres al ple del Consell del Taxi el decret llei que regularà el sector dels VTC, que ha provocat el rebuig tant dels taxistes com dels VTC. El conseller de Territori ha esperat que la regulació entri en vigor en les “pròximes setmanes”, quan l’aprovi el Consell Executiu. En roda de premsa posterior a la reunió, Calvet ha demanat als taxistes que valorin “en positiu” el decret llei i ha afirmat que és una “grandíssima oportunitat” per al sector.

A més, el titular de Territori ha remarcat que els quinze minuts d’antelació per contractar un servei d’Uber o Cabify són un mínim que les administracions locals, com l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), podran ampliar a les normatives que desenvolupin un cop aprovat el decret llei. “Intentarem que entre tots puguem desenvolupar un marc regulador que no sigui un brindis al sol i que sigui efectiu”, ha dit Calvet, que no ha fixat un màxim d’antelació a la precontractació.

El decret llei de la Generalitat fixa que la contractació d’un servei d’Uber i Cabify s’haurà de fer com a mínim quinze minuts abans, prohibeix que els clients de les aplicacions de VTC vegin la geolocalització dels vehicles fins que hagin demanat el servei i determina que els VTC hauran de tornar al seu lloc d’estacionament quan hagin acabat el transport d’un client i no podran estacionar a la via pública. Aquesta regulació serà a “curt termini” i el Govern impulsarà una llei en el “mitjà termini” per regular conjuntament els taxis i els VTC.

Recórrer als tribunals

Unauto VTC, l’associació que representa el 90% del sector d’Uber i Cabify, ha anunciat que recorrerà als tribunals la proposta del Govern d’obligar a contractar aquest tipus de serveis amb almenys 15 minuts d’antelació si s’acaba aprovant. En un comunicat, l’associació assenyala que la regulació “no seria justa, ja que significaria la fi del sector”. “En cap altre país europeu hi ha un marc legal que contempli res semblant. De fet, a França es va rebutjar la legalitat d’una mesura igual que la que ha proposat la conselleria de Territori”, ha dit l’associació. A més, Unauto VTC ha avisat la Generalitat que podria fer front a “indemnitzacions de més de 1.000 milions d’euros si es continuen restringint els drets de les VTC”.

“Si això es fa, que no hi hagi cap dubte que recorrerem i ho portarem fins al Tribunal Constitucional”, ha assegurat en un comunicat Eduardo Martín, president d’Unauto VTC.

“Hem intentat buscar, una vegada més, una via de diàleg per protegir als més de 3.000 treballadors, i als més de dos milions d’usuaris del sector a Catalunya. No ens quedarem de braços creuats”, ha advertit.

Segons la patronal dels vehicles sense conductor, “fent el que vol taxi, s’està enviant a 3.000 persones a engreixar les llistes de l’atur” i “s’ignora la preferència de dos milions de catalans” per les “alternatives de mobilitat”.

Posició de CatECP

El grup parlamentari de CatECP ha registrat aquest divendres al migdia una sol·licitud de compareixença del conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, al Parlament per explicar la proposta del Govern per regular les llicències de vehicles sense conductor (VTC), amb què operen Uber i Cabify. Els comuns consideren que la proposta del Govern és “totalment insuficient” ja que fixa el temps de precontractació als 15 minuts, i no a les sis hores mínimes que reclamen els taxistes. De fet, ho veuen un “atac” al sector. En un comunicat, la diputada dels comuns, Yolanda López, considera doncs que el decret que planteja l’executiu català “converteix el servei VTC en un servei de taxi” i “posa en risc la continuïtat” del sector.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Vint expedients a metges per haver ofert pseudoteràpies

BARCELONA
PEPE BEUNZA
PRIMER INSUBMÍS POLÍTIC A L’ESTAT ESPANYOL

“Era millor anar a la presó que a la mili”

girona

Trenta anys de la primera insubmissió col·lectiva

Girona
Educació

La universitat, en un punt crític

Barcelona
Societat

La joguina es queda òrfena

barcelona

Experts en bioètica rebutgen legalitzar els ventres de lloguer

Barcelona

Acte de suport als activistes anti-MAT que es van penjar de la torre 64

girona
Patrimoni

El feixuc repintat de la torre de Can Mario

PALAFRUGELL

La Jaume Bofill vol millorar l’educació postobligatòria

Barcelona