El Museu d’Olot analitza la violència policial contra la població a la sala oberta
Comissariada per Enric Calpena i Joan Carreras, constata que es manté en el temps tot i l’evolució de la repressió
L’eix central és “La càrrega”, de Casas
Les càrregues policials contra la població civil estan a l’ordre del dia en diversos països d’arreu del món i, a Catalunya, han estat especialment punyents. Agafant el fil del quadre La càrrega, de Ramon Casas, peça icònica de les lluites socials, el Museu de la Garrotxa, on s’exposa, inaugura l’exposició La càrrega o la violència de l’Estat contra el poble. Aquesta exposició repassa l’evolució històrica d’aquest tipus de repressió per constatar que el concepte de les càrregues contra protestes ciutadanes s’ha mantingut en el temps. “En tots els casos, es vol transmetre por i la idea que l’Estat és el propietari de l’espai públic”, ha sentenciat el periodista Enric Calpena, que comissaria l’exposició juntament amb el també periodista Joan Carreras. Per això, al fons de la sala oberta del museu, els visitants es trobaran una cortina amb una foto gegant d’una manifestació sobiranista i, quan l’obri, se’n trobaran una altra, amb un grup d’antidisturbis que els encara.
L’exposició es divideix en dos espais. En el primer, s’hi parla de qüestions relacionades amb el quadre original, el seu creador i per què va arribar a Olot. En concret, fragmenta el quadre temàticament, s’analitza la figura central del guàrdia civil a cavall, el manifestant als seus peus, una de les mobilitzacions obreres del 1902, etc. En el segon espai, l’espectador es pot submergir en el concepte de càrrega com a recurs repressor dels estats a través de dibuixos i imatges de grans dimensions des de la revolució industrial (s. XVIII) fins a les actuals que els artistes han utilitzat com a denúncia.
Al pati del museu, s’hi exposaran les Sobrecàrregues, les recreacions del quadre de Casas que l’Assemblea d’Artistes de la Garrotxa encarrega cada mes, i des de l’abril del 2018, a un artista, algunes de les quals molt polèmiques com ara l’última de La Manada, de Quim Domene. És una de les moltes propostes que hi haurà en paral·lel a l’exposició.
LA DATA
Un quadre icònic de les lluites socials
La càrrega, de Ramon Casas, i tres quadres més d’autors catalans van ser enviats a Olot a finals del 1920 per formar part del museu de la ciutat, gràcies a les gestions de l’escultor Miquel Blay i l’Ajuntament. És una de les peces més icòniques en la trajectòria de l’artista, tant pel format i la temàtica com per l’habilitat amb què està pintada. Ho és també de l’art del tombant de segle a Espanya, sobretot per la representació que fa de les lluites socials.