Societat

Empreses

Aules digitals

Fiction Express convida els escolars a participar en la creació d’una novel·la

BeChallenge és una plataforma d’aprenentatge en línia basada en la resolució de reptes

Unes 600 empreses treballen en el sector Edutech català

Les firmes creuen que el primer curs de pandèmia és de transició i que les escoles podran reflexionar l’any que ve sobre quines eines aporten més valor

El clúster Edutech reclama a les escoles plans a mitjà i llarg termini que incloguin la formació del professorat

Participar en el procés creatiu de la novel·la que estan llegint, parlar amb l’escriptor i debatre quina és la millor manera de continuar la història és la proposta educativa de Fiction Express, una innovadora editorial que vol fomentar la lectura i potenciar les habilitats lectores de nens i joves aprofitant les potencialitats del món digital. La plataforma permet que els escolars llegeixin, interactuïn, opinin i decideixin, ja que a través d’un sistema de votacions i un fòrum online amb l’escriptor, aquest va agafant idees i les va incorporant en els capítols següents. Fiction Express és una de les 600 empreses catalanes que es dediquen a l’emergent sector de les tecnologies de l’educació (Edutech). La pandèmia ha impulsat el negoci d’alguna d’aquestes companyies però també n’ha alentit d’altres per culpa de la incertesa econòmica. És evident, però, que res és igual que abans del mes de març, sobretot pel que fa a la relació entre escola i noves tecnologies.

“Encara hi ha centres educatius que estan al segle XX fins i tot després de la pandèmia, però n’hi ha d’altres que en aquests mesos han fet un salt molt important i comencen a entendre que les plataformes digitals no són un complement, sinó que si estan ben fetes i estructurades sobre la base de la competència que volen atacar poden ser una part estructural de l’assignatura”, reflexiona Cristina Puig, cofundadora de Fiction Express. “Totes les escoles s’estan posant les piles, si no ho han fet ja, i tots juguem ara al segle XXI, no hi ha excuses”, sosté. El seu soci a Fiction Express, Sven Huber, veu el got mig ple: “Jo penso que estem al mig del procés, perquè quan es van tancar les escoles es va improvisar molt, i ara, al setembre, hi ha hagut adaptació tecnològica però encara s’ha fet molt sobre la marxa, en alguns casos agafant el primer recurs que s’ha trobat i si és gratuït, millor.” Serà el curs que ve, pronostica, quan entrarem en la tercera fase, on “cada escola i docent podrà reflexionar sobre com la tecnologia pot aportar valor a la manera d’ensenyar i aprendre, i prendre decisions més fonamentades”.

Tecnologia amb valor

Més de 1.100 escoles fan servir la plataforma de Fiction Express , disponible en català, castellà i anglès. Per Huber, el que és rellevant no és que l’eina sigui digital sinó que “canvia la relació entre els alumnes i els continguts que estan aprenent i permet que aquesta sigui molt més personalitzada, divertida i basada en el treball per projectes”, lluny del model tradicional –i obsolet– d’abocar el que s’ha memoritzat en un examen. La mateixa idea de la importància no de la tecnologia sinó de l’ús que se’n fa i la pedagogia que hi ha al darrere la recalca Xavier Pascual, fundador i CEO de BeChallenge, una plataforma d’aprenentatge en línia basada en la resolució de reptes. Com explica, és contrari al simple pas del paper al sistema digital perquè llavors la proposta “no aportarà valor”. “No haurem dissenyat el pla digital i en conseqüència, el marc mental tradicional afectarà la seva qualitat”, reflexiona.

La proposta d’aquest emprenedor és una eina que combina el Design Thinking, l’aprenentatge basat en reptes i el treball cooperatiu amb l’objectiu d’“aconseguir un aprenentatge significatiu que potenciï les soft skills, habilitats de la vida real transversals com són la comunicació, la creativitat o el treball en equip”. Per aconseguir-ho, la plataforma ofereix més de 38 reptes i l’opció de crear-ne des de zero o reutilitzar-ne anant a la biblioteca de la institució educativa o de la comunitat de docents que forma BeChallenge . Un dels reptes que l’empresa dona ja fet és com reduir l’ús de residus, ja que sempre es busca que tinguin un impacte positiu en l’entorn, ja sigui l’escola, el barri o la comunitat que es vulgui delimitar. El mètode de BeChallenge consta de set fases, en les quals els estudiants van des del descobriment del repte fins a la seva resolució, realitzant pel camí diferents activitats en equip. L’empresa ha ajudat ja a resoldre més de 2.000 reptes, i tot i que inicialment estava enfocada al món escolar, a la pràctica qui més ha demanat els seus serveis són les universitats, els centres de formació professional i les escoles de negoci.

Carlos Alonso és el president del clúster Edutech . Opina que la pandèmia ha agafat les empreses d’aquest sector “preparades” i han fet una bona feina aportant la seva experiència i recursos, fins i tot de forma gratuïta, durant els mesos de confinament, però el problema és que, “en general, a les escoles falten plans a curt, mitjà i llarg termini”. “És normal –admet– que en un primer moment els centres educatius improvisessin, però ara és el moment de parar-se a pensar què necessita l’escola, analitzar bé l’oferta i definir plans de transformació que incloguin, entre d’altres, programes de formació dels docents i un accés gradual a la tecnologia.” Amb seu a Barcelona, el clúster vol ser el punt de trobada de tots els actors implicats, i és per això que agrupa 70 empreses i institucions educatives. Glifing és una de les firmes que formen part del clúster i una de les companyies catalanes que demostren que, si es fan servir bé, les noves tecnologies permeten una atenció personalitzada i adequada al ritme de cada infant. La psicòloga Montserrat Garcia és la creadora del mètode d’entrenament lector Glifing, que millora tant la velocitat de lectura com la comprensió lectora a través de jocs d’ordinador. Garcia va començar dissenyant aquesta eina per ajudar el seu fill dislèctic, i a aquests infants es va dirigir inicialment, però de seguida es va adonar que era una eina extensible a tota la classe. “Es pot adaptar a l’alça i a la baixa, així que si un nen està per sobre de la mitjana, també li servirà per tirar milles i avançar”, explica Garcia, que recorda que un 10% dels nens tenen dificultats per aprendre a llegir però hi ha fins a “un 30% d’infants que no tenen problemes però necessiten una ajuda específica, perquè si no, aprendran a llegir més tard i amb més patiment”. Unes 250 escoles fan servir actualment el mètode Glifing. “Hem tingut més demanda, sobretot de centres educatius que ja ens coneixien, s’ho estaven pensant i s’han acabat de decidir –indica Garcia–, però no tota la que pensàvem; aquest és un any de transició per culpa de la incertesa econòmica que ha generat la pandèmia.”

Segons un estudi de l’Agència per la Competitivitat de l’Empresa, Acció, el sector Edutech català mou uns 2.300 milions, l’1% del PIB. Són dades d’abans de la pandèmia. Per Àurea Rodríguez, directora d’innovació de l’agència pública, la Covid ha accelerat “tendències tecnològiques en el camp educatiu que ja vèiem a venir o, el que és el mateix, el que havíem de fer en anys ho hem fet en mesos”. De l’impacte que ha tingut en aquest àmbit, destaca que “s’ha democratitzat la tecnologia, ha permès que tothom entengui conceptes que abans estaven reservats a una elit, i ha impulsat la globalització de continguts i eines per a l’educació”. Segons l’informe d’Acció, el 45% de les firmes catalanes es dediquen a infraestructures i equipament, el 26% són consultores i un 15% desenvolupen continguts i recursos per a l’aprenentatge.

No haver de recitar el nom d’ossos, òrgans i estructures cel·lulars de memòria sinó entrar a dins del cos humà i aprendre com funciona de primera mà és possible ja gràcies a instruments com unes ulleres 3D. Visyon és una de les empreses catalanes que fan servir tecnologia més innovadora, entre la qual aquesta. Forma part del grup Mediapro i està especialitzada en el desenvolupament de solucions de tecnologia immersiva com realitat virtual, realitat augmentada i realitat mixta. En el camp educatiu, explica Alicia Cañellas, consultora d’innovació de Visyon, la majoria de projectes són d’àmbit internacional, com ara el de l’estat nord-americà de Geòrgia, per al qual el grup ha desenvolupat continguts per a nens sobretot d’entre 11 i 13 anys. A través de l’aplicació, els estudiants són transportats a llocs i entorns sense sortir de l’aula per aconseguir un aprenentatge més vivencial i significatiu.

Fins i tot quan la formació és a distància, la tecnologia desenvolupada per Visyon no suposa la pèrdua de contacte amb altres alumnes o docents, perquè els usuaris poden interactuar entre ells, per exemple amb avatars virtuals. “Les classes online molts cops són rèpliques del sistema tradicional, en què els docents parlen i els alumnes escolten, però nosaltres ens enfoquem a un aprenentatge actiu, en què l’alumne viu les experiències en primera persona, i fins i tot anem un pas més enllà aconseguint que aquestes tecnologies puguin potenciar l’aprenentatge de caire més social i participatiu”, assegura Cañellas.

Canvi total de negoci

Com ha passat en tots els sectors, hi ha empreses que s’han hagut de reformular si volien sobreviure, És el cas de Nannyfy , que abans de la Covid era una solució per trobar cangur i avui ha renascut com a Nannyfy TV, una plataforma on les cangurs fan classes i activitats en línia. Com explica Claudia Solvas, cap de màrqueting del grup, la companyia es va adaptar ràpidament i durant el confinament ja va oferir colònies i classes a distància. La primera setmana donaven servei a 200 famílies i al cap de poc ja n’eren 2.500. Amb la nova plataforma, que inclou classes i activitats gravades i en directe dirigides a nens d’entre 4 i 12 anys, esperen tenir 60.000 famílies registrades.

Per reflexionar sobre el present i futur de l’educació –també en relació a les noves tecnologies–, els fundadors de la plataforma Fiction Express han impulsat el fòrum virtual RE.School. És un programa de conferències i tallers obert a tots els protagonistes, ja siguin docents, empreses, universitats o experts. Els impulsors estan convençuts que “si tot el sector educatiu coopera, tot anirà molt millor”.

250
escoles
fan servir el mètode d’entrenament lector Glifing.
2.300
milions
d’euros mouen les empreses que a Catalunya es dediquen al sector de les tecnologies de l’educació.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.