Societat

medi ambient

Molt ciment i poca sorra

Greenpeace reitera que la costa de Catalunya és la més urbanitzada de l'Estat

Els ports esportius agreugen la pèrdua de sorra a les platges

El 46,5% de la costa de Catalunya es troba urbanitzada –la proporció més elevada de l'Estat– i la tendència continua apuntant cap a la construcció de noves edificacions i ports, segons indica l'informe Destrucció a tota costa, 2010, presentat ahir de forma simultània a Madrid i Barcelona per l'organització ecologista Greenpeace.

“Urbanisme salvatge, construcció descontrolada d'infraestructures com els ports esportius i contaminació industrial i urbana de les aigües” són els tres principals problemes que continuen afectant el litoral de Catalunya, segons l'informe de Greenpeace que aquest any arriba a la seva novena edició.

Mig centenar de ports

Catalunya té actualment 49 instal·lacions portuàries d'ús esportiu (ports, dàrsenes i marines interiors), amb més de 30.000 amarratges. A més, Greenpeace recorda que el pla de ports de la Generalitat preveu la construcció de nous ports i ampliació de les instal·lacions existents per aconseguir 6.000 amarratges nous per a embarcacions esportives. “Tenim un port cada 10 quilòmetres i encara se'n volen construir de nous, com el de Cap de Salou, quan tothom està d'acord que els ports esportius són la causa principal de la degradació de la costa i la pèrdua de la sorra a les platges”, va explicar Anna Rosa Martínez, delegada de Greenpeace a Catalunya.

Tres peticions verdes

L'informe Destrucció a tota costa d'aquest any inclou tres peticions concretes a Catalunya. D'una banda, “la Generalitat ha de forçar el sector químic de Tarragona a eliminar les tecnologies més contaminants i assumir els costos reals de la seva producció”. D'altra banda, els ecologistes reiteren el valor ambiental dels Muntanyans II, a Torredembarra, i exigeixen que les administracions compleixin el compromís de garantir la seva protecció integral adquirint els espais afectats actualment per un projecte d'urbanització.

Finalment, Greenpeace considera que el projecte d'ampliació del port de Coma-ruga, al Vendrell, és incompatible amb el bon estat ambiental de la Reserva Marina de Masia Blanca, i en conseqüència en reclama la retirada.

A la costa de Barcelona, els ecologistes no obliden que els pitjors impactes de les últimes dècades han estat els desviament de la desembocadura del Llobregat i, sobretot, les obres del Fòrum 2004, “que es va construir en domini públic gràcies a un acord signat per l'Ajuntament de Barcelona i Jaume Matas com a ministre de Medi Ambient”.

LA XIFRA

6.000
amarratges nous
es poden construir als ports esportius de Catalunya fins al 2015, segons el pla de ports.

No més petroli al delta de l'Ebre

Greenpeace va reiterar ahir la petició que l'administració rebutgi l'autorització de funcionament de les noves extraccions de petroli davant la costa de Tarragona i el delta de l'Ebre. Julio Barea, responsable de les campanyes d'aigües de l'organització ecologista, calcula que els nous pous de Repsol a prop de la plataforma Casablanca “produirien el 0,5% de la demanda estatal, una quantitat que es podria aconseguir amb qualsevol campanya d'estalvi”. “¿Val la pena posar en perill una espai tan valuós com aquest per treure un petroli que només beneficia una companyia?”, va preguntar Barea després d'afirmar que les fuites de petroli registrades l'any passat a Tarragona poden acabar en qualsevol moment en una tragèdia similar a la causada per BP al golf de Mèxic.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.