Societat

Un 55% dels adolescents trien estudis que no coincideixen amb els seus interessos reals, segons un estudi de la UAB

El treball permet idear una nova metodologia d’orientació acadèmica per evitar una presa de decisions equivocada

Un estudi de la UAB mostra que el 55% del joves trien estudis presumptament vocacionals que no coincideixen amb les seves preferències reals. El treball, liderat pels investigadors Ramon Cladellas i Antoni Castelló, ha permès mesurar de manera independent els interessos vocacionals implícits dels explícits en joves adolescents a partir d’un conjunt d’eines informàtiques que afavoreixen la detecció dels veritables interessos i dificulta el falsejament de la informació. Les eines d’orientació acadèmica tradicional, expliquen els investigadors, pot temptar els joves a “ometre les seves veritables preferències i ajustar la seva resposta a allò que és presumiblement desitjable o socialment ben valorat”.

En l’estudi han participat 300 estudiants de 4rt d’ESO de centres de l’àrea de Barcelona i només en un 25% dels casos la coincidència entre els interessos explícits i implícits va ser total. En aquest sentit, els investigadors del Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l’Educació de la UAB alerten que la presa de decisions equivocades en l’adolescència pot tenir repercussions emocionals i de salut mental a llarg de la vida.

L’investigador Antoni Castelló avisa que els “factors externs” tenen un fort impacte en la presa de decisions: “Quan només es consideren els interessos explícits, se sol raonar en termes d’ingressos o prestigi de la professió, mentre que els interessos implícits repercuteixen en la satisfacció per la feina i la dedicació a la mateixa”. En aquest sentit, apunta que el fet de no considerar els interessos implícits fa disminuir el rendiment i la qualitat de vida.

L’aplicació principal del conjunt d’eines que els investigadors van dissenyar per a l’estudi és un programa que permet identificar els interessos implícits i mesurar variables gairebé impossibles de mesurar amb l’orientació acadèmica tradicional. L’objectiu, detalla Ramon Cladellas, és “reduir la indecisió i augmentar el pes de les preferències implícites en l’equació de la decisió”. D’aquesta manera, afegeix, s’augmenta la possibilitat de fer una “bona elecció”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Èxit del concert de celebració dels 25 anys de Girona Centre Eix Comercial

girona

La justícia també tomba la superilla de Compte Borrell

Barcelona
salut

Anuncien que el nou hospital de Calella estarà fet el 2030

calella

Èxit de vendes el primer dia de l’Expocasió

fornells de la selva
CALDES DE MALAVELLA

Finalitzen les obres de la depuradora de Can Carbonell

CALDES DE MALAVELLA

L’escola de pilots d’Alguaire estarà a punt la primavera vinent

Alguaire

Concentració per reivindicar la salut mental en el treball

girona

235 alumnes de 6è de primària ballen per l’equitat a Sant Gregori

girona

S’inicien les obres per convertir el Xalet Soler en la Casa de la Tecnologia

girona