Societat

La màquina de vapor, la joia de la corona

És l’única que es conserva a Europa en el seu emplaçament original

Un mecànic voluntari la manté en bon estat i fa possible que es posi en marxa

L’atracció principal del futur centre d’interpretació de la Burés serà sens dubte la màquina de vapor amb què durant més de mig segle es va generar l’energia per fer anar la maquinària de la factoria, i que ja és visitable en l’actualitat. Declarat bé cultural d’interès nacional (BCIN), és un cas únic al continent perquè –tot i ser habituals arreu a partir de la segona meitat del segle XIX– de màquines com aquesta no se n’ha conservat cap més en el seu lloc original. A més, la d’Anglès encara es posa en marxa de tant en tant, gràcies al fet que es troba en bon estat. Això últim és mèrit d’un mecànic jubilat, Lluís Pont, que es cuida del manteniment.

Aquest vapor va sortir de la Maquinista Terrestre y Marítima de Barcelona i es va engegar per primer cop el 1900, alimentada amb carbó, per tal de substituir l’aigua provinent del Ter com a força motriu. De fet, les enormes carboneres són un altre punt d’atracció de la visita a l’espai del vapor. A mitjans del segle passat va quedar en desús, arran de l’ús generalitzat de l’electricitat.

Molt camp per córrer

El vell recinte fabril no es limita a la nau número tres, sinó que inclou dues naus més com aquesta i el bloc d’oficines, tot en un estat de conservació deficient.

Sota les naus hi ha un refugi de la Guerra Civil (aquells anys, 1936-1939, la Burés va fabricar armes) i, més ensota, les restes d’un poblat iber.

LA DATA

1900
és l’any
en què el vapor de la Burés, fabricat a la Maquinista Terrestre y Marítima, es va posar en funcionament.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Motoristes, vianants i ciclistes: els més vulnerables a les carreteres gironines

girona

El pla d’estalvi energètic a la UdG s’accelera per necessitat

GIRONA

L’Ateneu de Figueres, un projecte col·lectiu

FIGUERES
Societat

Una festa (gairebé) completa

SANTA COLOMA DE FARNERS

Inici dels mercats de Nadal a diverses ciutats gironines

OLOT
Societat

Les últimes monges de l’asil

BANYOLES
CAROLINA MARTÍ
DOCTORA I DELEGADA DE LA UDG PEL TERRITORI I LA SOSTENIBILITAT

“Cada estufa privada és un risc”

GIRONA
Societat

La fe des de quatre angles

salt

Alerta pel pla de transport i el corredor mediterrani

barcelona