Societat

economia

Quatre anys de retards en les factures d’Endesa

Tot i que Endesa ja va ser multada fa tres anys per aquest problema, continua havent-hi clients que reben amb nombrosos mesos de retard les factures. Ho denuncien a les xarxes socials i també a l’administració i les organitzacions de consumidors, com ara Facua, que constata que la problemàtica persisteix. “És cert que no tenim l’allau de queixes de fa tres o quatre anys, però en continuem rebent i de manera contínua”, expliquen fonts de l’entitat. L’any 2022, la direcció general d’Indústria va imposar una multa de 600.000 a la distribuïdora d’Endesa pels retards en la facturació a les comercialitzadores que havien afectat més de 2 milions d’usuaris. L’abril de l’any passat, l’organisme va obrir dos nous expedients a Endesa, en aquest cas a les seves dues comercialitzadores, pels retards en l’emissió de rebuts de 82.000 usuaris. Fonts d’Indústria han explicat a aquest diari que no poden donar més detalls perquè encara s’estan tramitant, però confirmen que “els dos expedients informatius a les comercialitzadores d’Endesa han conclòs que s’ha vulnerat la normativa i, en aquests moments, s’estan instruint dos expedients sancionadors”.

Quan es van anunciar els nous expedients, l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) va alertar que en alguns casos les factures endarrerides superaven els 5.000 euros. Facua-Consumidors en Acció admetia que des que el govern va sancionar l’empresa els casos “no són tan massius i exagerats”, però lamentava que una companyia de “l’envergadura” d’Endesa hagi estat “incapaç” de resoldre el problema i deixava clar que no li semblava “lògic ni justificable”.

Fa tres anys, Endesa atribuïa els retards de facturació als canvis en el rebut de la llum que s’havien produït entre els anys 2020 i 2021, com ara les noves mesures fiscals i el bo social elèctric. Aquest diari ha demanat a l’empresa quants clients pateixen encara retards i per què, però, gairebé tres setmanes després, la companyia no ha respost aquesta petició d’informació. El govern tampoc ha pogut facilitar les dades d’afectats.

Des del moment en què va detectar aquesta problemàtica, el 2021, l’Agència Catalana del Consum ha tramitat 1.071 reclamacions pels retards en les factures de les comercialitzadores i distribuïdores d’Endesa. N’ha gestionades directament 839 i, d’aquestes, el percentatge de resolució és en aquests moments del 72%.

Factures a l’alça

Endesa garanteix que tots els afectats poden acollir-se a un “acord de pagament que s’adapti a les seves necessitats”, però, a més de la incertesa generada per no saber quant es gasta cada mes, han sorgit diversos problemes, com ara factures més altes del que haurien estat si s’haguessin enviat a temps. L’any passat, la Generalitat va haver de recordar a la companyia que no podia aplicar l’IVA del 2024 als rebuts corresponents al 2023, quan l’impost estava rebaixat. Endesa va indicar que no podia emetre factures amb les taxes actuals modificades, però que compensaria el client en els rebuts posteriors. Segons els càlculs del govern, la diferència era d’entre 30 i 75 euros per cada factura emesa fora de termini.

Les organitzacions de consumidors també recomanen estar alerta, ja que per llei no s’han de pagar les factures que superin l’any de retard: és a dir, que si els rebuts arriben 14 mesos després, no s’han d’abonar els primers dos mesos.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Has superat el límit de 5 articles gratuïts d'aquest mes.

Continua llegint-nos per només

1

Passi d'un dia

48

Subscripció anual

Ja ets subscriptor?

Inicia sessió

[X]