Societat

SOCIETAT

Demanen una regulació del turisme ciclista per motius de seguretat

Els alcaldes de Tossa de Mar, Cadaqués, Monells, Bescanó i Anglès admeten que és difícil circular en cotxe en alguns trams per la coincidència amb els ciclistes

La patronal dels transportistes és partidària d’ampliar els vorals de les vies

Ajuntaments gironins demanen una regulació del turisme ciclista a la demarcació per una qüestió de seguretat. El problema és l’increment “considerable” que hi ha hagut els darrers anys d’aquest tipus de turisme a les comarques gironines i que es tradueix amb més trànsit en carreteres secundàries. Molts d’aquests ciclistes tenen base a Girona i d’allà surten a explorar la demarcació per carreteres “complicades”, però que suposen un atractiu per la pràctica de la bicicleta, com la zona del Baix Empordà, la carretera de Tossa de Mar o la que porta a Cadaqués. Els transportistes també demanen que es reguli l’activitat turista “per un tema de seguretat i responsabilitat” i recorden que les carreteres són un “lloc comú” on coincideixen.

L’increment del turisme ciclista a les comarques gironines ha repercutit en un augment d’usuaris de les carreteres de la demarcació. A més, la majoria d’amants de la bicicleta venen atrets per l’oferta gastronòmica i paisatgística de les diferents comarques. A molts d’aquests indrets s’hi arriba a través de carreteres sinuoses amb corbes que són les que més agraden als ciclistes. Aquesta activitat econòmica ha fet que moltes empreses s’estableixin a Girona, des d’on surten bona part dels turistes que volen recórrer a cop de pedal la demarcació.

El problema és que cada vegada n’hi ha més i això genera una “certa tensió” amb la resta d’actors a la carretera, cotxes, motos i camions. Tot plegat ha fet que alguns alcaldes de diverses poblacions de les comarques de Girona demanin que hi hagi una regulació davant del perill que suposa aquest increment de ciclistes.

Tot i que fa anys que dura, l’alcaldessa de Cadaqués (Alt Empordà), Pia Serinyana, explica que tenen “dos problemes”. D’una banda, els equips professionals que porten grups amb una desena de ciclistes per l’única carretera d’entrada i sortida al poble que fa que obligui a alentir la marxa als conductors i sigui “molt complicat avançar-los”. L’altre conflicte el generen la resta de turisme ciclista que, malgrat que hi ha pistes habilitades, no les fan servir i van per la carretera, tot i que a vegades porten bicicletes per anar per pista.

Una situació similar viu l’alcalde de Tossa de Mar, Martí Pujals. En el seu cas són dues les carreteres conflictives on s’agrupen cotxes, motoristes i ciclistes. “Ens trobem amb situacions que dificulten molt el pas de vehicles, en unes carreteres que estan plenes de corbes. Els demanem una mica d’empatia per veure com ho podem fer compatible”, remarca.

Però la costa no és l’únic lloc on això passa. Un altre dels punts on s’acumulen més bicicletes és a la carretera que va de Juià (Gironès) a Monells (Baix Empordà) i que porta a tota la plana de la comarca. Es tracta d’una via, la Giv-6701, molt estreta i sense voral i on es troben grups de ciclistes que fan turisme a la zona. L’alcalde de Monells, Dani Encinas, assenyala que “cal fer alguna cosa”, especialment amb la mirada posa a l’estiu.

On també es troben amb problemes és a Anglès (Selva). El seu alcalde, Jordi Pibernat, explica que “és molt complicat” avançar els grups de bicicletes a la carretera que porta cap a Bescanó (Gironès). “És com voler posar una sala de concerts i una biblioteca al mateix lloc. Són dos ritmes diferents, densitats diferents i en un espai que no és l’adequat”, argumenta el batlle que demana que es reguli “d’alguna manera” per poder donar seguretat a conductors i ciclistes.

Justament l’alcalde de Bescanó, Xavier Vinyoles, explica que “cada vegada es veuen més ciclistes” a la carretera i explica que el principal problema és quan es tracta de grups grans d’amants de la bicicleta. “Quan són dos o tres es tracta un tema de precaució, el problema es genera quan són grups més grossos, que es disgreguen i costa molt poder-los avançar”, afegeix.

Preocupació

Un dels col·lectius que es mostra més preocupat en aquest sentit són els transportistes que han de conviure amb cotxes, motos i, darrerament, també amb ciclistes. En aquest sentit, el director de la patronal gironina Asetrans, Jordi Esparraguera, assenyala que com activitat econòmica celebren que funcioni i que generi riquesa a la demarcació però exigeix “una regulació específica que no vagi en contra de l’espai i que afecti la resta”.

“Potser el que cal regular és el turisme ciclista que implica grups, colles i vehicles que porten. Entenem que vulguin anar a determinats llocs amb encant, però nosaltres també hem d’arribar-hi”, assenyala. Esparreguera deixa clar que “no s’ha de destruir el paisatge”, però remarca que “hi ha un tema de seguretat viària”. “Si aquesta activitat ha vingut per quedar-se, a banda de la regulació, cal tenir en compte en futures inversions que som un territori ciclista i els vorals han de ser més amples”, argumenta.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Has superat el límit de 5 articles gratuïts d'aquest mes.

Continua llegint-nos per només

1

Passi d'un dia

48

Subscripció anual

Ja ets subscriptor?

Inicia sessió

[X]