Societat

Montilla afirma que el català “no serà mai un element dissuasiu” per atraure talent a les universitats

El president de la Generalitat inaugura el curs a la Universitat Autònoma de Barcelona

La rectora de la UAB crítica la falta d'estabilitat dels pressupostos destinats a les universitats

Tots els estudis superiors ja estan adaptats al pla Bolonya

El president de la Generalitat, José Montilla, ha assegurat que el català “no serà mai un element dissuasiu” per atraure talent a les universitats.

El president ha fet aquestes declaracions durant la inauguració del curs a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB).

Montilla ha fet referència així al decret per garantir el coneixement suficient del català, aprovat aquest dimarts.

Ha confiat en el “seny i consens” en la seva aplicació i ha assegurat que els professors tindran un “temps prudencial” per assolir el nivell de suficiència i no serà una barrera perquè professors de fora de Catalunya donin classe a les universitats catalanes. “Si no ho fem (atraure talent) no és culpa del català”, ha declarat.

Montilla ha contestat també a la rectora de la UAB, Anna Ripoll, que durant el seu discurs ha fet una crítica a la falta d'estabilitat dels pressupostos destinats a les universitats i ha demanat que a l'hora de repartir recursos es tingui en compte el paper que han de tenir aquestes.

Ripoll ha lamentat que no es posés en marxa un pla similar al Pla E però amb les universitats com a destinataris i ha demanat al govern un “escrupolós” compliment dels pactes financers que permetin donar estabilitat a les universitats.

Montilla ha contestat que en el moment de crisi actual són molts el sectors que consideren que mereixen més aportació econòmica i ha plantejat que potser també seria el moment “d'afinar” en què es gasten aquests diners. A més, ha plantejat la “racionalització” dels centres de recerca.

Sobre el finançament de les universitats, Ripoll també ha dit que com a conseqüència de la crisi han augmentat les persones que decideixen apostar per la formació, per la qual cosa hi ha més alumnes als centres. Davant d'això, ha dit que els centres públics tenen “poc marge” de maniobra.

La rectora ha plantejat la necessitat d'establir un pacte per la educació superior a Catalunya “que respecti l'autonomia” dels centres però que proporcioni “un marc de treball estable”. “Invertir en educació és car, però no fer-ho acaba resultant caríssim”, ha afirmat.

Primer any amb tots els estudis adaptats

El conseller d'Innovació, Universitats i Empresa, Josep Huguet, ha destacat que el curs que ara comença és el primer en que tots els estudis estan adaptats a l'Espai Europeu d'Educació Superior (EEES).

Ha reconegut que aquest ha estat un procés de canvi complicat durant el qual s'han produït “debats”, en referència a les protestes que durant molt de temps han fet els estudiants contra el Pla Bolonya. “Hi ha punts de trobada”, ha dit Huguet.

El conseller ha destacat que durant la legislatura s'han fet molts “avenços” per millorar el sistema universitari català però ha dit que queda l'assignatura pendent d'abordar el tema de la governança.

L'acte d'inauguració del curs universitari també ha comptat amb la participació de la presidenta del Consell Social de la UAB, Alícia Granados, i el catedràtic de Química Analítica de la mateixa universitat, Salvador Alegret, que ha fet una lliçó inaugural amb motiu de l'Any Internacional de la Química 2011.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.