Escapades

En bicicleta pel Baix Ebre

De Tortosa a Benifallet per la inacabada via de tren que havia d'unir Aragó amb les Terres de l'Ebre

Des d'antic que Aragó ha buscat una sortida directa i ràpida al mar. No fa tant de temps, aquest paper corresponia al riu Ebre: el tràfic de mercaderies corrent amunt corrent avall era constant. Que el riu fos navegable permetia enviar la producció de terres aragoneses mar enllà i importar altres manufactures.

Amb el temps, la inviabilitat del transport fluvial va fer que des d'Aragó es busquessin alternatives. El 1882 van començar les obres de construcció d'una via de tren que havia d'unir La Puebla de Híjar amb Sant Carles de la Ràpita. La línia, però, no va entrar en servei fins a l'any 1942. El fet que el traçat no s'acabés de construir mai i que, per tant, la línia no fos rendible, va fer que Renfe decidís tancar-la a principis dels anys 70.

Vint-i-cinc anys després, aquell antic traçat es va reconvertir en un recurs turístic: les vies verdes del Baix Ebre i de la Terra Alta que connecten amb la Via Verda de la Val de Zafán, al Matarranya. En aquestes pàgines us proposem resseguir el riu Ebre des de Tortosa fins a Benifallet, en un recorregut apte per fer en família.

Des de l'antic pont del tren

El quilòmetre zero de la Via Verda del Baix Ebre està situat vora l'antic pont del tren que travessa el riu, a Tortosa. Tan sols dos quilòmetres enllà, s'entra al terme municipal de Roquetes. El traçat passa a la vora de l'Observatori de l'Ebre, un institut de recerca fundat el 1904 per la Companyia de Jesús. Actualment està gestionat per una fundació i treballa en coordinació amb el Consell Superior d'Investigacions Científiques. Les observacions dutes a terme durant més de cent anys han dotat d'un valor incalculable els seus arxius. Amb previsió, hom pot sol·licitar de fer-hi una visita guiada.

Uns metres més endavant, es pot fer una altra aturada per visitar el Centre d'Interpretació del Parc Natural dels Ports, per conèixer la riquesa natural i cultural d'aquestes muntanyes que s'estenen cap a Terol i Castelló. De nou en ruta, cal travessar la carretera per continuar fins a l'EMD de Jesús. Cal fer atenció perquè la via continua per un tram compartit amb vehicles, que creua el barranc de Vall Cervera i que condueix fins a l'àrea de lleure de Jesús, situada al Terrer Roig. Per enllaçar amb la via verda, cal tornar a travessar la carretera. Al quilòmetre 8 s'arriba a l'estació d'Aldover. Cal travessar el poble i creuar la carretera C-12 per un pas subterrani. A la sortida d'Aldover hi ha els primers túnels de la via, que continua fins a Xerta. Cal fer atenció de nou, perquè uns metres abans d'arribar al poble, un senyal avisa del final del camí. En aquest punt s'ha de girar a l'esquerra i creuar la C-12 per un dels viaductes de l'antiga via. Davant l'àrea de lleure de les Moreres, un altre senyal indica l'arribada a la carretera de Xerta. Ara cal travessar el poble, fins a arribar a l'antiga estació de tren.

A Xerta s'ha de visitar l'assut, una obra d'enginyeria àrab, que desvia l'aigua cap als canals de la dreta i de l'esquerra de l'Ebre.

La via continua, i caldrà travessar set túnels fins a arribar al Pont dels Frares, un mirador espectacular de l'Ebre i del paisatge de ribera. La ruta acaba uns quilòmetres endavant, a l'estació de Benifallet, que s'ha remodelat com a alberg. De Benifallet no es pot marxar sense visitar les seves excepcionals coves.

FITXA DE LA RUTA

Dificultat. Senzilla
Distància. 20,5 km
Punt de partida. Vora l'antic pont del ferrocarril de Tortosa.
Punt d'arribada. A l'estació de Benifallet.
Enllaç. Amb la Via Verda de la Terra Alta.
Infraestructura. Via verda condicionada.
Tipus de ferm. Asfalt
Accessibilitat. Apta per a minusvàlids.
Recomanacions. És recomanable portar llum.
Punts d'aigua potable. Aldover i Xerta.
Serveis. Lloguer i transport de bicicletes, activitats al riu, senderisme...
Alberg Assut SL. C/ Major, 63. Xerta Xerta Telèfon: 678676767 www.albergassut.com
Estació de Benifallet. Av de l'Estació, s/n. Ctra. C-12, PK 39. Benifallet Telèfon: 93 219 41 52 www.estaciodebenifallet.com

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Núria Escarpanter
Alcaldessa de Llançà (Junts)

“El pacte de govern és sòlid i es basa en la confiança”

Llançà

El Clúster de la Bioenergia de Catalunya celebra la II Nit de la Bioenergia: l’energia més circular i social

Bategen amb Maria Antònia Canals la plaça de davant l’institut Vicens Vives

girona

Tomben la moció per regular el lloguer estacional

BLANES

Camí de Mar, un projecte que enllaça Argeles amb Malgrat, per la costa

La Fira d’Abril de Catalunya amplia l’aforament un 24%

Barcelona

El Mercat del Lleó tindrà més bona climatització abans de l’estiu