Societat

El Pirineu de Lleida es veu fora dels jocs i vol compensacions

esquerdes

La concentració de les proves al Ripollès i la Cerdanya fa trontollar la unitat de la candidatura olímpica Barcelona-Pirineu

El malestar de l'Aran, la Ribagorça i el Pallars força el comitè olímpic a reunir-se a Vielha

“Si volen utilitzar la marca Pirineu, hi ha de guanyar tot el Pirineu”

Fa tot just dos anys, el mes de febrer del 2010, el llavors alcalde de Barcelona, Jordi Hereu, va visitar l'estació d'esquí d'Espot, al Pallars Sobirà, i es va reunir a continuació amb una vintena d'alcaldes i presidents comarcals del conjunt del Pirineu. “Comptem amb tothom”, va dir l'alcalde, conscient que una de les preocupacions del territori era que la candidatura fixés les proves i, per tant, les millores en infraestructures i el possible impacte en visitants, ocupació hotelera i activitat, en una sola zona de tota l'àrea geogràfica.

La fotografia d'unitat està ara en perill. El comitè de la candidatura Barcelona-Pirineu 2022 encara no ha fet cap anunci oficial, però totes les fonts donen per fet que les estacions de la Molina i Masella figuren en els documents de treball de la candidatura com a seus que més proves reuniran. Són les més pròximes a Barcelona, i al comitè organitzador consideren que el COI no acceptarà que les pistes estiguin a més de dues hores de distància de la ciutat organitzadora, la qual cosa s'esdevindria amb les estacions del Pallars, l'Aran i l'Alta Ribagorça.

Però els responsables polítics d'aquests tres territoris no es resignen a quedar fora de la candidatura i ja preparen un llistat de peticions per si de cas queden finalment fora de la candidatura olímpica. Les pressions d'ajuntaments i consells comarcals del Pirineu de Lleida i el Conselh Generau d'Aran han motivat que el comitè organitzador hagi convocat una reunió a Vielha per explicar els motius tècnics de l'exclusió de les estacions lleidatanes i araneses. En aquesta trobada, que inicialment s'havia programat per a avui dilluns, però que s'ha ajornat –oficialment per problemes personals del comissionat d'alcaldia de Barcelona al comitè organitzador, Enric Griñó–, els representants de l'Aran, el Pallars i l'Alta Ribagorça han previst presentar un seguit de demandes a canvi de quedar-se sense competicions.

Una demanda comuna és destinar les estacions de Vaquèira, Sky Pallars i Boí Taüll a l'entrenament d'esportistes i equips que vinguin els dies previs als jocs per entrenar-se i preparar la competició. A continuació, els governants locals del Pirineu de Lleida i l'Aran reclamen que el govern de l'Estat s'involucri també en els jocs, de manera que en puguin obtenir el compromís de tirar endavant algunes de les infraestructures de titularitat estatal que reclamen al territori: la millora i desdoblament de l'N-230 entre Lleida i la Val d'Aran, una obra iniciada al voltant de Lleida però que avança lentament per les dificultats pressupostàries, i també els túnels de la Bonaigua i Comiols.

“Si volen utilitzar la marca Pirineu, hi ha d'haver un compromís real per involucrar tot el Pirineu en el projecte olímpic i repartir les millores que se'n deriven”, sosté el Síndic d'Aran, Carlos Barrera. L'alcalde de la Vall de Boí, Joan Peralada, també considera que els jocs han de permetre fer un pas endavant a tota l'àrea. Si no és fent de seu de les competicions, que sigui amb millores en infraestructures.

LA XIFRA

8
euros
per cada euro invertit és el rendiment que tindrà sobre l'economia del territori en què hi hagi proves.

LA DATA

17-8-2011
Aquell dia
el comitè va entregar la proposta tècnica de seus a l'alcalde Trias. Encara no se li ha donat sortida.

El perill d'una candidatura sense consens

“S'han creat dos blocs; d'una banda la Val d'Aran, el Pallars i l'Alta Ribagorça i, de l'altra, l'Alt Urgell i la Cerdanya”, valora un dels alcaldes del Pirineu lleidatà, present al comitè organitzador. La cohesió i el suport intern en una candidatura és un dels criteris que el COI considera a l'hora de seleccionar les diverses candidatures. Però el COI també penalitza les ciutats aspirants que tenen els llocs de competició a distàncies que superen l'hora i mitja de temps de desplaçament, la qual cosa descarta totes les estacions del Pirineu de Lleida i l'Aran. Des del mes de juny, les estacions de la Molina i Masella ja fan front comú amb un conveni de col·laboració destinat a atreure l'organització de proves de caràcter internacional i fer promocions conjuntament.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

El vi badaloní de Sant Jeroni

Badalona
GIRONA

El caos a Rodalies afecta veïns i visitants de la mostra floral

GIRONA
SANT FELIU DE GUÍXOLS

Reforma integral del pàrquing a la Corxera, amb tarifes toves

SANT FELIU DE GUÍXOLS
MEDI AMBIENT

Plantats 500 ceps terrassencs més a la finca de Mossèn Homs

TERRASSA
LA CRÒNICA

‘Ace’ i partit al paternalisme tennístic

MEDI AMBIENT

Calella deixa en mans de la natura la recuperació de la sorra perduda a la platja de Garbí

CALELLA
GIRONA

L’Ajuntament es queixa de falta de recursos extra per executar els projectes dels fons Next Generation

girona
SOCIETAT

Recerca pilot de la URV per detectar a Tarragona el sensellarisme ocult

TARRAGONA
Estats Units

Mor el pacient que va rebre un ronyó de porc modificat genèticament

Barcelona