Comprar a la botiga de barri recupera pes a Barcelona
El 90% dels barcelonins adquireixen el menjar a prop de casa
El comerç de proximitat revifa a tot Europa
Nou de cada deu barcelonins compren habitualment a les botigues del seu barri, sobretot quan es tracta d'alimentació, productes de drogueria, farmàcia o herbolari. També opten pel comerç de proximitat, tot i que ja no tant, quan es tracta de perfumeria (82%), telefonia (79%), complements (73%) i llibres, diaris i música (68%). Aquestes són algunes de les conclusions de l'estudi dels hàbits de compra i fluxos d'atractivitat de les polaritats comercials a Barcelona, que ahir va presentar el regidor de Comerç, Consum i Mercats, Raimond Blasi.
L'informe, elaborat a partir de més de 6.200 enquestes a l'abril passat, evidencia que la proximitat és el primer motiu a l'hora de decidir el lloc de compra, seguit de les ofertes i els preus més econòmics. Aquest retorn al comerç urbà pròxim a casa no es produeix només a Barcelona, segons va explicar l'autor de l'informe, Marçal Tarragó, sinó que és ben viu en moltes ciutats europees. Ho atribueix a tres causes: la millora de l'entorn urbà, tant dels mercats com dels eixos comercials; el fet que els comerços han millorat l'oferta i també a un “sentiment de pertinença” del consumidor cap a la ciutat on viu.
Un dels punts destacats és que el 40% de les compres d'aliments frescos –carn, peix, fruita i verdura– es fan als mercats municipals. Els supermercats de proximitat, en canvi, es consoliden com a llocs on comprar aliments secs i begudes.
La dona continua sent responsable d'omplir el cistell
La dona és en el 65% de les famílies enquestades l'encarregada d'omplir el cistell dels productes bàsics, tot i que la presència masculina en aquesta activitat està augmentant en els últims anys. Els homes, en canvi, continuen sent els responsables quan cal comprar electrodomèstics, eines informàtiques i de telefonia. Les famílies que visiten més establiments diferents per comparar preus són les que tenen entre 35 i 54 anys, i els menors de 34 anys trien sobretot establiments especialitzats.