Societat

Els vehicles elèctrics no arranquen

Els principals ajuntaments de la demarcació incorporen amb comptagotes els vehicles elèctrics a les seves flotes

A curt termini, es pretén eliminar els vehicles que són contaminants

Trobaríem molt pocs partits polítics que no incloguin el mot sostenibilitat aplicat al medi ambient i al consum en els seus programes de govern. En canvi, si bé és cert que la majoria d'ajuntaments han avançat en la implantació de sistemes menys contaminants (llums LED, calderes de biomassa...), s'està produint amb comptagotes la incorporació de vehicles elèctrics a les seves flotes per anar substituint els cotxes, furgonetes i autobusos de motor de benzina o gasoil. Sí que hi ha força consistoris que incentiven l'adquisició d'aquests vehicles no contaminants aplicant importants bonificacions en l'impost de circulació i instal·lant punts de recàrrega públics, de moment poc utilitzats.

Girona i Figueres

Deixant de banda la flota de la neteja, ara mateix, l'Ajuntament de Girona té només dos vehicles elèctrics, usats per l'àrea de Medi Ambient. El regidor Joan Alcalá ha anunciat que en aquest mandat n'adquiriran més, però no ha concretat quants. No obstant això, tenen decidit mantenir els incentius perquè de mica en mica els particulars i les empreses es decideixin per aquest tipus de cotxes o furgonetes, concretats en una bonificació del 75% en l'impost de circulació. A curt termini, a les empreses de distribució que facin el repartiment en vehicles 100% elèctrics, els permetran tenir més temps de càrrega i descàrrega al Barri Vell, ha avançat Alcalá.

Figueres, ciutat que va ser pionera a posar en circulació un autobús elèctric, té dues motos elèctriques, que fan servir a l'àrea de Medi Ambient i de la brigada, un cotxe adscrit a parcs i jardins i el personal d'esports pot fer servir una bici elèctrica. A curt termini, explica el regidor Francesc Cruanyes, es volen anar substituint els vehicles contaminants pels elèctrics o híbrids, tant pel que fa al transport urbà com a la neteja viària.

Blanes i Olot

A Blanes, el tema està a les beceroles. L'empresa Nora, encarregada de la neteja, té dos vehicles d'aquesta mena, però l'Ajuntament no en té cap. “Ens ho plantegem a mitjà termini”, han informat des de l'equip de govern.

A Olot, els únics vehicles elèctrics vinculats a l'Ajuntament són els dos que té la concessionària de la neteja viària. “No descartem comprar-ne en aquest mandat, pensant sobretot en la brigada i en la neteja, però no hi ha res concret encara”, ha explicat el regidor Josep Guix.

Banyoles

A Banyoles, l'equip de govern disposa cada any d'una partida per a l'adquisició de nous vehicles per a la policia, però fins ara no n'han adquirit cap d'elèctric. “No ho descartem per a més endavant”, afirma el regidor Lluís Costabella. Com en altres municipis, en les ordenances fiscals banyolines es preveu una rebaixa del 75% de l'impost de circulació per als vehicles elèctrics i híbrids.

LA FRASE

A mitjà termini, volem substituir els vehicles de transport urbà i de la neteja per no contaminants
Francesc Cruanyes
REGIDOR DE FIGUERES

Un sector que creix amb una quota de mercat baixa

R. Estéban

La presència dels vehicles elèctrics en les flotes dels ajuntaments segueix un ritme de creixement modest similar al que seugeix en la societat en general. En comparació amb els cotxes tradicionals, a l'Estat espanyol, les vendes d'aquests vehicles són pràcticament testimonials i es mouen en una quota de mercat d'entre l'1 i el 2%. L'any passat, es va superar la barrera psicològica de 1.000 unitats (1.376) i si hi sumem els híbrids, la xifra es va enfilar a 12.300, mentre que les matriculacions globals de turismes va ser de 855.000 unitats. Tot i això, l'any passat, va créixer un 32 % en relació a l'any anterior, una dada que obre una escletxa d'esperança en el sector, pensant a mitjà i llarg termini. Les impressions des que va començar el 2015 són que seguirà la tendència a l'alça –encara amb xifres absolutes modestes–, en part perquè al maig es va aprovar el pla Movele per a adquisició d'aquests cotxes. Dins l'Estat espanyol, Catalunya i la Comunitat de Madrid són on se'n venen més.

El mercat mundial d'elèctrics i híbrids endollables està dominat per unes poques marques. A l'Estat espanyol, el model més venut és el Leaf de Nissan, seguit del Twizy i el Zoe de Renault i el Mitsubishi Outlander PHEV. Aquestes companyies també dominen el mercat europeu en general. Al nostre continent hi ha, però, algunes excepcions: a Suècia, el dominador és un model de Volvo i a Alemanya, un Smart. A tot el món, el més venut és el Nissan Leaf.

Escasses estacions públiques de recàrrega i que són poc utilitzades

En sintonia amb el fet que es venen pocs vehicles elèctrics – que alguns models es poden recarregar als endolls domèstics–, de llocs públics on es puguin recarregar també n'hi ha pocs, a la demarcació. A la ciutat de Girona, només n'hi ha un, a la plaça Catalunya. Per fer-lo servir cal una targeta que expedeix l'Ajuntament. Fins ara, n'han donades 45, de què 14 són de particulars o empreses de Girona mateix. Una característica d'aquestes targetes és que són compatibles amb els punts de recàrrega municipals de Barcelona i de l'àrea metropolitana. Inicialment, l'Ajuntament feia pagar pel servei, però al cap d'uns mesos va desistir i ara és gratuït. A Girona, també n'hi ha un de privat –estrenar recentment– construït per l'empresa Tesla a la zona de Fontajau.

Olot i Blanes

A Olot, l'únic existent és privat, al concessionari de Nissan. De municipal, no n'hi ha cap, però està previst que aquest mandat se'n construeixi un, probablement a l'espai del davant de la plaça Mercat, segons ha anunciat el regidor de Medi Ambient, Josep Guix.

A Blanes, no es disposa de cap punt de recàrrega públic, però és un equipament que l'Ajuntament es planteja a mitjà termini.

Figueres i Banyoles

A Figueres n'hi ha dos en servei, ubicats en dos aparcaments gestionats per Empark: al passeig Nou i a l'hospital. En cadascun d'aquests espais, hi ha vuit punts de recàrrega. En canvi, a la via pública no n'hi ha cap. Això podria canviar a curt termini perquè, segons informa l'Ajuntament, s'estan estudiant uns projectes en què participarien promotors privats.

Per la seva banda, a Banyoles existeix un punt de recàrrega públic –gestionat per la concessionària dels parquímetres– des del 2013, però el seu ús és mínim: s'hi fan una mitjana de tres recàrregues cada semestre. Hi té molt a veure que, dels aproximadament 10.000 vehicles donats d'alta a la ciutat, només 18 són elèctrics o híbrids i, a més, alguns són models que es poden connectar en un endoll normal.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

L’AENTEG trasllada la seva seu i estrena identitat corporativa

GIRONA
SOCIETAT

Trànsit preveu que 460.000 cotxes sortiran de l’àrea de Barcelona en un pont de la Mercè marcat per la pluja

BARCELONA
ciència

La UB i el VHIR s’alien per crear pell humana bioimpresa

Barcelona

L’Ajuntament fomentarà la salut i la mobilitat sostenible a la Sea Otter

GIRONA

Reparen el passadís i el vestíbul d’entrada de l’Escola Montjuïc

GIRONA

Parc Tramuntana vol impulsar la col·laboració amb els empresaris gironins

Girona

La Cambra de la Propietat defensa els contractes d’habitatge de temporada

GIRONA
Societat

Troben a Cervera una nova espècie de planta fòssil de la família de la vinya

Cervera
medi ambient

Argentona vol reduir a la meitat la població de coloms

Argentona