Societat

La demanda de viatges per les vacances creix un 8%

L'estiu del 2015 va en camí de consolidar la recuperació del sector de les agències de viatges iniciada l'any passat

Les destinacions amb més demanda t són les Illes, les Canàries i Andalusia

“L'any passat ja hi va haver una recuperació del sector, i aquest 2015 es tracta de consolidar-la i assegurar els llocs de treball.” Amb aquestes paraules, Martí Sarrate, president de l'Associació d'Agències de Viatges Especialitzades (ACAVE) assegura que els catalans tornen a viatjar després de la crisi i preveu que aquest any hi haurà un increment del 8% en les vendes, una xifra molt similar a la de l'any passat.

La temporada de vacances d'enguany ja va començar amb una bona notícia pel sector turístic. Segons Sarrate, el pressupost que els catalans han destinat a viatjar se situa entre 1.500 i 2.500 euros per persona, xifra que duplica la del 2014, quan la despesa mitjana es va situar entre els 800 i 1500 euros.

El comportament dels compradors de viatges també s'ha modificat. Les reserves anticipades han augmentat entre un 15 i un 20 per cent, tot i que el tipus de viatge contractat ha anat canviant. Xavier Roig, cap de reserves d'Image Tours, explica que es reserven més viatges però més econòmics. “Cada cop es ven més el viatge de 8 dies i menys el de 15 dies, que fa uns anys era el més normal”, afirma, per afegir que “ara la gent intenta repartir-se les vacances i fer dos viatges a l'any però més curts”.

Les expectatives dels viatgers que visiten un país estranger també han evolucionat amb els anys. Pep Bernades, cofundador de la llibreria Altaïr, especialitzada en viatges, distingeix entre les persones que viatgen per “conèixer món” i els qui únicament “van a consumir serveis a un país estranger”, i afegeix que “cada cop la gent tendeix a personalitzar més els seus viatges”. En una línia similar, Sarrate explica que “el client cada cop vol més llibertat i tenir una experiència més profunda del país”, motiu pel qual “cada vegada més gent evita els hotels i opta per reservar el seu allotjament en apartaments”.

Una nova tendència que creix és el lloguer d'embarcacions esportives per passar les vacances, principalment a la Costa Brava i a les Balears. Segons l'Associació Nacional d'Empreses Nàutiques, el sector ha crescut un 55,6 per cent el primer semestre del 2015, i els principals clients són “grups d'amics i famílies”, com apunta Luis Mas, director gerent de Motyvel Yatch Charter.

D'altra banda, els principals destins escollits pels catalans a l'Estat són les Illes Balears, les Canàries i Andalusia, d'acord amb informació facilitada des de l'ACAVE. A Europa, el Regne Unit, França i Àutria es consoliden, mentre que Turquia i Croàcia emergeixen com a nous pols turístics importants. En el camp de la llarga distància, els turistes catalans es decanten per una varietat de destins que van des de països exòtics com Indonèsia, Vietnam i Tailàndia, fins a les grans ciutats del Japó i els Estats Units, passant per les platges de Costa Rica i el Carib.

Com confirma Sarrate, un 40 per cent del turisme català opta per creuar la frontera i visitar altres països, mentre que el 60 per cent viatja per Catalunya i la resta de l'Estat. És el cas de persones que agafen el cotxe i, cada cop més, el tren d'alta velocitat. Per contra, els transports estrella per anar a fora són l'avió i el vaixell.

Les destinacions al nord d'Àfrica es recuperen poc a poc

Les agències de viatges estan recuperant, poc a poc, les reserves a països del Magrib i l'Orient Mitja. “Estem treballant per recuperar moltes d'aquestes destinacions i hem apostat perquè els operadors turístics ofereixin preus competitius”, explica Sarrate. En la mateixa línia, Roig afirma que l'agència on treballa ha recuperat les vendes al voltant d'un 30 per cent respecte a l'any passat. Egipte, una joia per al turisme en aquesta regió, és una de les destinacions que més s'està recuperant, concretament un 10 per cent. Els resultats d'abans de la ‘Primavera Àrab' queden encara lluny. Aleshores, la caiguda va ser d'entre el 60 i el 70 per cent i va afectar tota la zona.

La meitat del producte de l'agència on treballa Roig és a l'Orient Mitjà i està veient com la demanda per a aquests països és molt sensible a qualsevol notícia negativa. “Désprés dels atacs terroristes a Tunísia, hem experimentat una caiguda en les vendes al Marroc, un país on no ha passat res”, afegeix Roig, qui lamenta que “la gent engloba, i no hauria de ser així, perquè son països independents”. Tunísia és l'excepció a aquesta lenta recuperació. El segon atemptat terrorista encara és recent i les reserves continuen caient fins al 40 per cent respecte a l'any passat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia