Societat

48 hores i marxar

Les àrees d'acollida d'autocaravanes són una de les noves modalitats d'allotjament turístic que el govern vol regular

Només 24 municipis tenen zones públiques habilitades on aquests vehicles poden pernoctar

Qui viatja amb autocaravana és, per definició, un turista nòmada. Esmorza a Sant Hilari Sacalm i dorm a la Sénia. Si està de sort, troba al municipi on arriba una àrea d'acollida d'autocaravanes, però si no ha d'estacionar el vehicle allà on pot. Ara mateix, només 24 municipis de Catalunya (vegeu gràfic) tenen espais públics habilitats perquè hi puguin parar caravanes i autocaravanes. Amb el nou reglament que prepara el govern català –i que voldria aplicar l'estiu del 2016–, aquestes zones d'aparcament passaran a ser considerades una nova modalitat d'allotjament turístic.

L'objectiu de la Generalitat és regularitzar i ordenar una infraestructura que a Catalunya, tot i l'evident falta d'oferta municipal (a diferència de països com França), té una gran demanda. La normativa que prepara el govern definirà, per exemple, l'emplaçament on es poden instal·lar les àrees d'acollida d'autocaravanes, els requisits tècnics indispensables (superfície mínima de 30 m² la parcel·la, ferm asfaltat o compactat...) i els serveis necessaris (font d'aigua potable per cada 30 parcel·les, potència de subministrament elèctric no inferior a 6 amperes per parcel·la, un punt net per cada 20 parcel·les...).

Amb aquest decret, també s'unificarà el temps d'ocupació permès. El nou reglament estableix que, com a màxim, l'estada serà de 48 hores, com ja està estipulat en diversos llocs. “El que volem oferir en aquestes àrees són estades rotatòries, turístiques, que afavoreixin la circulació en ruta”, comenten fonts de la Direcció General de Turisme de la Generalitat de Catalunya. Aquesta mesura també ha de servir per evitar una competència deslleial als càmpings, pensats per fer-hi estades més prolongades.

Miquel Gotanegra, president de la Federació Catalana de Càmpings i Ciutats de Vacances, es mostra especialment satisfet pel fet que, com a nova modalitat d'allotjament, les àrees d'acollida d'autocaravanes també estiguin subjectes a l'impost turístic, amb un import mínim de 0,65 euros a Barcelona i 0,45 a la resta de Catalunya. “Nosaltres no estem en contra d'aquestes àrees; l'única cosa que demanem és que se'ls apliqui la mateixa regulació. Igual que la persona que s'allotja en un càmping o en un hotel de cinc estrelles paga una taxa turística, als que parin en un lloc d'aquests també se'ls hauria d'aplicar”, comenta Gotanegra.

Poques, encara

“Hi ha una demanda existent i som conscients que tenim una mancança quant a infraestructures al nostre territori”, admeten des de la Direcció General de Turisme. Tot i que, d'àrees d'acollida d'autocaravanes, se n'ha anat desplegant una mínima xarxa arreu de Catalunya, encara és del tot insuficient. Així ho constata Xavier Agustí, president de la secció d'autocaravanes de la Unió Caravanista de Catalunya: “Fa set o vuit anys, n'hi havia molt poquetes i avui n'hi ha algunes més, però encara hi ha molt dèficit.” Aquest punt de vista és compartit pel Gremi d'Empresaris de Caravàning de Catalunya (Gremcar). El seu president, Amadeu Recasens, comenta que “hi ha moltes zones turístiques, no necessàriament de la costa, sinó també de l'interior, que encara estan mancades d'aquest servei”. Segons ell, la gran majoria dels municipis encara no han sospesat els beneficis derivats de disposar d'una àrea d'acollida d'autocaravanes tenint en compte el calaix que reporta als restaurants i comerços locals.

A Tremp, per exemple, l'àrea habilitada per a la pernoctació d'autocaravanes està al costat del poliesportiu. L'alcalde, Joan Ubach, comenta que es va inaugurar el 2010 amb un objectiu molt clar: “Aquí es va fer per dinamitzar el turisme de natura i cultural, que potser són els dos tipus de turisme que més s'adiuen amb els caravanistes.” Segons el batlle, la intenció no era tenir l'àrea –amb capacitat per a 14 vehicles– sempre plena, però sí donar un servei més. Com que l'àrea es troba dins del nucli urbà, “a Tremp no cal endur-se res, perquè poden anar caminant fins als comerços i a uns 200 metres tenen un supermercat”. A la Sénia, l'àrea d'autocaravanes també s'ha fet per atreure turistes, sabent que els Ports estan a 15 minuts, però que és un municipi “que no ve de pas”, com diu Ferran Ferrer, regidor de Turisme.

Tant la Unió Caravanista de Catalunya com Gremcar ofereixen assessorament als ajuntaments que es decideixen a instal·lar una infraestructura d'aquest tipus.

LES XIFRES

6
amperes
per parcel·la és la potència mínima de subministrament elèctric que s'oferirà a les autocaravanes.
0,65
euros
a Barcelona i 0,45 euros a la resta de Catalunya és l'impost turístic mínim que s'aplicarà també a les àrees.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Retards de més de mitja hora a la R11 per una avaria entre Girona i Sant Miquel de Fluvià

girona
salut

L’Hospital de Mataró canvia els uniformes quirúrgics per uns més sostenibles

mataró

Les fires del 1 de Maig omplen de gent els carrers de Figueres malgrat l'amenaça de pluja

figueres

El TSJC reconeix la bulímia com una malaltia incapacitant

girona
urbanisme

Alella tira endavant el projecte per urbanitzar la Serreta i El Pla

alella
mobilitat

Mataró comença a multar els cotxes que se saltin les restriccions a l’illa de vianants del centre

Mataró
indonèsia

Les autoritats es preparen per fer front a l’erupció del volcà Ruang

barcelona
LA CRÒNICA

Les mestres que fan collir pedres

CRÒNICA

Defensors davant la burocràcia