Societat

El ‘big data' activa l'empresa però no mobilitza el ciutadà

La gestió intel·ligent de les dades d'internet generarà feina i serà imperativa per a qualsevol negoci, indiquen els experts

Creuen que l'individu ni valora ni defensa la informació que genera

Quan el fenomen despuntava, algú va definir el big data (dades massives) com “el petroli del segle XXI” i la frase va fer tanta fortuna que ja està a punt d'assolir l'estatus de tòpic. Ahir, és clar, es va tornar a pronunciar en el marc del primer Big Data Congress, organitzat pel recentment creat centre d'excel·lència en la matèria a Barcelona, però en aquest cas va ser per refusar-la. Ho va fer Josep Maria Marquès, de Barcelona Activa, en una sessió sobre el futur de la gestió de les ciutats perquè veu en el petroli “un model negatiu i insostenible”, mentre que el tractament intel·ligent de les dades d'internet ofereix un ampli ventall de possibilitats esperançadores. Un company de taula li donava la raó, i hi afegia: “El big data ha de millorar la qualitat de vida dels ciutadans.” Potser ho farà en un futur, però de moment són les empreses les encarregades d'avançar amb pas ferm en aquest camp, mentre que els drets i beneficis dels ciutadans tenen un rol secundari.

O aquest és, almenys, el panorama que es pot dibuixar després de sentir els diferents punts de vista dels experts convocats per debatre la qüestió.

“Ara mateix, les dades són el gran actiu de les empreses. I ho continuaran sent, sobretot si tenim en compte que pel 2020 s'esperen 25.000 milions de dispositius connectats”, explicava Beatriz Domènech, cap d'innovació del Centre d'Excel·lència en Big Data. La seva intervenció va donar pas a les de responsables d'empreses en què ja s'aplica el tractament massiu de dates per exposar els seus casos.

Les dades massives van néixer a les oficines dels grans gegants d'internet com Google, però ara ja s'apliquen a qualsevol empresa amb unes mínimes aspiracions. Segons els experts, fer un ús intel·ligent de les dades pot ajudar a incrementar un 8% la productivitat. D'aquí que les previsions dels experts apuntin a un mercat valorat en 50.000 milions d'euros per als pròxims sis anys. El panorama canvia radicalment.

“Per què has d'esperar fins al gener per saber si la teva campanya de Nadal ha resultat positiva o negativa si ho pots saber a l'instant analitzant les xarxes socials?”, es demanava Antonio Álvarez, especialista d'Amazon.

Però mentre les empreses es preparen per a la mineria de dades, els ciutadans cada cop queden més exposats. Les dades són teòricament anònimes, però ja s'ha demostrat que, en encreuar-les, la reidentificació és molt senzilla. “Els primers que no tenim cultura de dades som els ciutadans. Desconec qui se n'ha de fer càrrec, però cal fer molta didàctica sobre quina informació cedim i quin ús se'n fa”, afirmava taxativa Maria Casado, catedràtica i directora de l'observatori de bioètica i dret de la UB. “La gent pensa que les empreses tenen el nostre nom i prou, però en realitat tenen un perfil superdetallat i saben més sobre nosaltres que nosaltres mateixos. I no s'hi val a dir que no tenim res a amagar, perquè un espai d'intimitat és bàsic per ser lliures”, hi va afegir, derivant la conversa cap a un terreny filosòfic.

Tot té un perquè en el Candy Crush

Amb 150 milions d'usuaris actius cada dia i 500 milions al mes, King analitza constantment un ingent volum de dades per donar als usuaris dels seus populars jocs la millor experiència possible. Mikael Journo, el vicepresident responsable de la relació amb els clients, va explicar que gràcies al tractament intel·ligent de dades han aconseguit personalitzar al màxim el nivell de comunicació que es té amb cada usuari. “La clau és enviar missatges rellevants, d'acord. Però, oi que la rellevància no és igual per a tothom?”. D'aquí que, per exemple, les notificacions que avisen de la disponibilitat de noves vides per continuar passant nivells del Candy Crush s'enviïn més assíduament als jugadors que n'estan més pendents i tornen a jugar, mentre que si les ignorem repetidament acabaran desapareixent. La recomanació de nous jocs també es basa en les preferències que hem demostrat tenir.

Un sector que crearà 900.000 llocs de treball

Segons les dades dels experts exposades en el congrés, durant els pròxims sis anys es crearan a Europa 900.000 llocs de treball relacionats amb el tractament de dades. Actualment és una professió molt ben remunerada i a Catalunya hi ha més de 30 màsters i postgraus universitaris per formar-se.

“Cal més ètica empresarial i seny de la societat”

Marc Torrent, president del Centre d'Excel·lència en Big Data de Barcelona, va transitar ahir per la prima línia que separa els interessos del sector empresarial i els ciutadans: “Les empreses han de ser ètiques i els usuaris han d'estar més conscienciats sobre la cessió de les seves dades”, va explicar ahir.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Les espelmes donen escalf a una plaça de Sant Pere enrabiada i impotent, però pacífica i silenciosa

Impotència, tristesa i una condemna silenciosa però massiva davant l’empresonament de Jordi Cuixart i Jordi Sànchez. La plaça de Sant Pere de Berga ha acollit aquest dimarts al vespre una nova concentració...

Berga
 

200.000 persones, segons la Guàrdia Urbana, omplen d’espelmes la Diagonal contra l’empresonament de Sànchez i Cuixart

BARCELONA
 

Entitats socials conviden la ciutadania a reivindicar els seus drets

 
la videoteca

Campanya a change.org a favor de la mediació internacional

barcelona
 

Montse Venturós: “Cuixart i Sànchez no haurien passar ni una nit més a les clavegueres de l’Estat espanyol”

Berga
 
la resposta de Madrid a l'1-O

Advocats de Barcelona afirmen que l’Audiencia ha “construït” un delicte a mida per enviar Sànchez i Cuixart a la presó

BARCELONA
 

El Mollerussa s’emporta el 45è Trofeu Ramon Orga

Igualada
 

Calaf i Jorba declaren ‘persona non grata’ el delegat del Govern espanyol Enric Millo

Igualada
 

SegurCaixa Adeslas cancel·la l’assegurança dels diputats

Barcelona