Societat

400.000 minuts perduts

De l'octubre del 2013 al setembre del 2015 es van registrar 777 incidències a rodalies, que van afectar 3,2 milions d'usuaris

El 54% dels retards i el 52% dels problemes són per mancances en la mateixa infraestructura

L'última gran incidència a la xarxa de rodalies –l'incendi a l'estació fantasma Bifurcació Vilanova el 9 de febrer passat– va afectar uns 100.000 viatgers. I, una vegada més, el responsable de l'avaria no va ser l'operador, sinó les mancances de la mateixa infraestructura, gestionada per Adif.

Les deficiències a la xarxa són les culpables directes del 52% de les incidències ferroviàries i motiven el 54% dels retards. Així es posa de manifest en les últimes dades facilitades al Departament de Territori i Sostenibilitat per Adif, i segons les quals entre l'octubre del 2013 i el setembre del 2015 hi va haver un total de 777 incidents que van afectar quasi 3,2 milions de viatgers. Segons aquest recull de dades, l'índex de puntualitat del servei se situa en un 94%, quan s'hauria de situar en un 99%, fet que ha provocat que durant aquest període els usuaris perdin més de 400.000 minuts per culpa del retard ferroviari, que quantificats per dies representen una pèrdua de 9 hores diàries de mitjana.

La casuística que afecta la xarxa és diversa i va
des d'avaries de senyalització electrònica fins a pèrdua de telecomandament. Dels successos amb més afectació (un 77% del total), les avaries a la xarxa representen un 22%; els atropellaments i la presència d'elements aliens a la via, un 19%; les avaries de material mòbil, un 15%; els robatoris, un altre 15%, i les avaries de catenària, un 6%.

Aquesta petita radiografia de les incidències i afectacions del servei es va donar a conèixer ahir, poques setmanes després que el titular del departament, Josep Rull, detallés al Parlament el pla per assumir la gestió de tots els serveis de Renfe i Adif
a Catalunya, començant per algunes línies de rodalies, entre les quals l'R3. La Generalitat té les competències pel que fa a la gestió d'horaris, temps, freqüències i preus des del 2010, però el govern insisteix que sense el traspàs de la gestió de la infraestructura i sense la transferència del dèficit –139 milions–, que Renfe continua cobrant directament de Foment, té les mans lligades per millorar el servei. “La millora implica endreçar la infraestructura, posar trens bons i arreglar les estacions”, asseguren fonts del departament, que dubten que això ho pugui fer Adif quan ni tan sols es fan petites actuacions per posar fi als trams de limitació de velocitat, i quan, “del pla de rodalies de l'any 2007, l'únic projecte que s'ha fet és el de l'aeroport”.

Des del 2005 fins al 2014, la demanda ha caigut un 14,2%. Per revertir aquesta situació, el govern ha elaborat un pla de xoc segons el qual les vies passarien a ser titularitat de l'empresa pública Ifercat, que depèn directament de la Generalitat. “Els problemes són d'índole diversa, i per això necessitem un pla global de manteniment. Des del 2010, totes les millores les ha finançat la Generalitat”, han indicat fonts de Territori.

777
incidències
s'han registrat a rodalies entre l'octubre del 2013 i el setembre del 2014.
3,2
milions d'usuaris
es van veure afectats per les incidències de rodalies en el mateix període.

Només el 2% del pla pactat el 2013

L'any 2013 l'exconseller Santi Vila es va reunir amb els responsables de Renfe i Adif i van pactar una sèrie d'obres necessàries per millorar el servei de rodalies. I ho van quantificar. Costava 306 milions d'euros. En aquell acord, es va fixar que destinarien
91 milions a estacions, 29 a subestacions, 35 milions a línies de contacte, 79 milions
a millorar alguns trams de vies, 45 a instal·lacions de seguretat i 25 milions a millores d'infraestructura.

Tres anys després d'aquell acord, el Departament de Territori i Sostenibilitat assegura que el 60% de les millores encara no estan ni projectades, un 40% estan en fase d'obres i només un 2% han entrat en servei. Del total, el 24% de les actuacions ni tan sols tenen projecte contractat.

Així mateix, Territori ha denunciat que el grau de compliment del pla d'infraestructura de rodalies de Barcelona 2008-2015 ha estat tan sols d'un 10%. No només no s'ha construït cap nova línia, sinó que tampoc se n'ha duplicat cap ni s'han redactat els projectes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

medi ambient

Argentona vol reduir a la meitat la població de coloms

Argentona

Drets Socials demana “col·laboració” a l’Ajuntament de Foixà

foixà
turisme

Els paradors de Ponent, l’Alt Pirineu i Aran rebran una inversió de 18 milions durant els pròxims tres anys

LLEIDA
MEDI AMBIENT

Stop Creuers demana un compromís “ferm” a l’Ajuntament de Barcelona per reduir els creueristes

barcelona
MEDI AMBIENT

Santa Coloma de Gramenet acumula 400 patinets elèctrics trucats al dipòsit municipal de vehicles

Santa Coloma de Gramenet
MEDI AMBIENT

El fiscal demana presó per a tres directius de Dictesa per l’incendi de la planta de Montornès

BARCELONA
educació

Niubó promet abordar l’“infrafinançament” de la pública però també de la concertada

barcelona
societat

Martínez promet 6.000 noves places a centres de dia

barcelona
llengua

Recurs al TC de les famílies de l’escola de Canet reclamant que se’ls garanteixi l’immersió

barcelona