400.000 minuts perduts
De l'octubre del 2013 al setembre del 2015 es van registrar 777 incidències a rodalies, que van afectar 3,2 milions d'usuaris
El 54% dels retards i el 52% dels problemes són per mancances en la mateixa infraestructura
L'última gran incidència a la xarxa de rodalies –l'incendi a l'estació fantasma Bifurcació Vilanova el 9 de febrer passat– va afectar uns 100.000 viatgers. I, una vegada més, el responsable de l'avaria no va ser l'operador, sinó les mancances de la mateixa infraestructura, gestionada per Adif.
Les deficiències a la xarxa són les culpables directes del 52% de les incidències ferroviàries i motiven el 54% dels retards. Així es posa de manifest en les últimes dades facilitades al Departament de Territori i Sostenibilitat per Adif, i segons les quals entre l'octubre del 2013 i el setembre del 2015 hi va haver un total de 777 incidents que van afectar quasi 3,2 milions de viatgers. Segons aquest recull de dades, l'índex de puntualitat del servei se situa en un 94%, quan s'hauria de situar en un 99%, fet que ha provocat que durant aquest període els usuaris perdin més de 400.000 minuts per culpa del retard ferroviari, que quantificats per dies representen una pèrdua de 9 hores diàries de mitjana.
La casuística que afecta la xarxa és diversa i va
des d'avaries de senyalització electrònica fins a pèrdua de telecomandament. Dels successos amb més afectació (un 77% del total), les avaries a la xarxa representen un 22%; els atropellaments i la presència d'elements aliens a la via, un 19%; les avaries de material mòbil, un 15%; els robatoris, un altre 15%, i les avaries de catenària, un 6%.
Aquesta petita radiografia de les incidències i afectacions del servei es va donar a conèixer ahir, poques setmanes després que el titular del departament, Josep Rull, detallés al Parlament el pla per assumir la gestió de tots els serveis de Renfe i Adif
a Catalunya, començant per algunes línies de rodalies, entre les quals l'R3. La Generalitat té les competències pel que fa a la gestió d'horaris, temps, freqüències i preus des del 2010, però el govern insisteix que sense el traspàs de la gestió de la infraestructura i sense la transferència del dèficit –139 milions–, que Renfe continua cobrant directament de Foment, té les mans lligades per millorar el servei. “La millora implica endreçar la infraestructura, posar trens bons i arreglar les estacions”, asseguren fonts del departament, que dubten que això ho pugui fer Adif quan ni tan sols es fan petites actuacions per posar fi als trams de limitació de velocitat, i quan, “del pla de rodalies de l'any 2007, l'únic projecte que s'ha fet és el de l'aeroport”.
Des del 2005 fins al 2014, la demanda ha caigut un 14,2%. Per revertir aquesta situació, el govern ha elaborat un pla de xoc segons el qual les vies passarien a ser titularitat de l'empresa pública Ifercat, que depèn directament de la Generalitat. “Els problemes són d'índole diversa, i per això necessitem un pla global de manteniment. Des del 2010, totes les millores les ha finançat la Generalitat”, han indicat fonts de Territori.
Només el 2% del pla pactat el 2013
L'any 2013 l'exconseller Santi Vila es va reunir amb els responsables de Renfe i Adif i van pactar una sèrie d'obres necessàries per millorar el servei de rodalies. I ho van quantificar. Costava 306 milions d'euros. En aquell acord, es va fixar que destinarien
91 milions a estacions, 29 a subestacions, 35 milions a línies de contacte, 79 milions
a millorar alguns trams de vies, 45 a instal·lacions de seguretat i 25 milions a millores d'infraestructura.
Tres anys després d'aquell acord, el Departament de Territori i Sostenibilitat assegura que el 60% de les millores encara no estan ni projectades, un 40% estan en fase d'obres i només un 2% han entrat en servei. Del total, el 24% de les actuacions ni tan sols tenen projecte contractat.
Així mateix, Territori ha denunciat que el grau de compliment del pla d'infraestructura de rodalies de Barcelona 2008-2015 ha estat tan sols d'un 10%. No només no s'ha construït cap nova línia, sinó que tampoc se n'ha duplicat cap ni s'han redactat els projectes.