Societat

JAUME BOTEY

IMPULSOR DEL FÒRUM CATALÀ DE TEOLOGIA I ALLIBERAMENT

“El Déu de Donald Trump no és el meu Déu”

“El Fòrum de Teologia i Alliberament és un espai on es troba tota aquesta gent que vol transformar el món”

“Els més rics del món són persones detestables; per culpa d'ells s'ha empobrit la majoria”

“La gent cada cop té més clar que aquest món capitalista és insostenible, per les fractures socials, ecològica, la guerra, la violència de gènere”

Activista
En Jaume Botey és una persona molt coneguda dins dels moviments socials i de l'Església progressista. És un activista de totes les causes justes, professor d'Història de la Cultura i de Moviments Socials a la Universitat Autònoma de Barcelona, doctor en Filosofia i teòleg. Lligat a l'Hospitalet de Llobregat, d'on va ser regidor d'Educació al principi de la democràcia, Jaume Botey és autor de molts llibres i documents. És membre del Procés Constituent, juntament amb Arcadi Oliveras, i forma part de l'equip de Cristianisme i Justícia on ha publicat, per exemple, el quadern Capellans obrers..
Si Trump és president dels
Estats Units el món serà pitjor del que és

Fa unes setmanes, es va celebrar a Barcelona la quarta edició del Fòrum Català de Teologia i Alliberament, que es fa cada dos anys i que reuneix gent de confessions diferents (o sense cap confessió) per parlar i analitzar alternatives als problemes socials derivats del neoliberalisme i de la globalització econòmica. Aquest fòrum és una visió teològica, espiritual i transcendent del que seria el Fòrum Social.

Què és aquest fòrum?
És un espai de trobada de persones implicades en les causes justes i que personalment o com a col·lectiu tenen una certa visió transcendent. El fòrum és un espai on es troba tota aquesta gent que vol transformar el món. És com una espècie d'arca de Noè dels perduts que tenen la sensació d'ofegar-se dintre d'aquest món i volen respirar.
Les fractures creixen i n'hi ha de tota mena, diuen.
Vivim en una societat benestant que té una immensa capacitat d'amagar el sofriment. Els dies que celebràvem el fòrum a Davos, els més rics del món marcaven les directrius del futur. Durant aquells dies es va presentar l'Informe Oxfam, que diu que la crisi que ha estat provocada ha fet créixer el nivell de marginació, la dualització social, la fractura social. Tant des d'un punt de vista social com eclesiàstic... s'ha de dir que ells, els més rics, són els responsables del sofriment de la majoria.
Quan es publica la llista dels més rics del món...
...la gent pot tenir la sensació que són persones honorables... però no: són persones detestables. Per culpa d'ells s'ha empobrit una majoria. Però alhora que les fractures creixen, també des de baix creix la capacitat del diàleg, de l'acollida, creix l'esperança en les persones que hi volen posar remei. Això és una mica el que volíem posar
sobre la taula en el fòrum.
La gent en té consciència?
Hi ha una consciència cada vegada creixent que aquest món és insostenible no només per les fractures socials sinó també per les fractures ecològica, de la guerra, de la violència de gènere... aquest model de societat “capitalista” és una societat de mort, com ha dit el papa moltes vegades.
Europa ha perdut l'ànima?
Europa ha perdut una part important de l'ànima. L'Europa dels primers pares que constitueixen l'Europa del mercat comú, després de la Segona Guerra Mundial, amb la voluntat que no hi torni a haver mai més una Europa de violència, que volien un estat del benestar i van construir un model de repartiment relativament equitatiu, aquesta Europa va morir el 1992 amb Maastrich. Aleshores Europa es trenca, canvia d'orientació en 180 graus i es converteix en una Europa estrictament del negoci i del capital que viu d'esquena a les seves poblacions.
De què té por, Europa?
Europa té por fonamentalment de perdre els privilegis. No és que Europa tingui por... és que en un món globalitzat els privilegiats tenen por.
El 2004 vostè va publicar un Quadern de Cristianisme i Justícia que es deia ‘El Déu de Bush'. Quin és el Déu de Bush?
El Déu de Bush és l'antidéu amb el qual jo em sento identificat. El Déu de Bush és el Déu del poder i la violència, del càstig, el Déu amb el qual Bush va justificar la seva intervenció a l'Iraq. No és el Déu cristià. Vaig escriure aquell quadern després d'estar a l'Iraq. Un taxista de Bagdad una setmana abans de la intervenció em va donar les gràcies per haver anat al seu país per intentar aturar la guerra i em va convidar a casa seva. La seva dona havia reunit tots els seus familiars i em va presentar així: aquest senyor és de Barcelona i ell està en contra de l'atac i és representant d'un Déu que no és el Déu de Bush!
I el Déu de Donald Trump?
És el mateix que el de Bush, més caricaturesc, encara.
Si Trump fos president?
Els Bush, Blair i Aznar... que tenen el mateix Déu que Trump, van provocar una guerra que ha provocat més de dos milions de morts. Són uns criminals i han de ser portats al tribunal de l'Haia. Trump és del model econòmic i militar en què es necessita fabricar armes, que serveixen per matar. Si Trump és president el món serà pitjor del que és.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia