Societat

Moda

Canvi de paradigma

innovació

Celia Vela fa una línia càpsula atemporal per vendre-la immediatament

Custo Dalmau vol introduir aquest sistema en pròximes col·leccions: “En un any o dos al món tot canviarà”

Altres creadors consideren el canvi de ritme ara per ara inviable

La 080 Barcelona Fashion presenta 39 desfilades fins divendres

“La gent ara vol tenir les coses immediatament, no té sentit esperar un any a vendre-les, abans ja s'ha vist per les xarxes socials i a més t'ho poden copiar”, diu Celia Vela en la 080 Barcelona Fashion que mostra el que els creadors i les marques catalanes han preparat per a la primavera-estiu 2017. La figuerenca se'n desmarca. La seva és una col·lecció càpsula pensada per ser venuda a partir d'aquest agost a la seva botiga (i a les que ven al Japó), a la manera del que estan fent a les passarel·les internacionals firmes com Burberry o Tommy Hilfiger, que al setembre presentarà a Nova York una petita línia dissenyada per la model de moda, Gigi Hadid, que es vendrà immediatament.

Vela va mostrar roba “molt atemporal” dividida en tres àrees, una amb toc hivernal (amb pana de color verdós), una altra més fresca i una tercera amb peces amb estampació de roses en pell sintètica. “A partir d'ara farem 4 col·leccions càpsula a l'any perquè hi hagi diversitat i dues les presentarem al 080.” El món està canviant (“hi ha fàbriques que ja treballen així”), però no tots ho veuen tan clar. Justicia Ruano, que va començar dissenyant per a Mango, no vol tornar a la rapidesa frenètica de les cadenes de moda ni boja: “Faig peces molt cuidades amb materials elaborats i em prenc el meu temps”, diu al costat d'un vestit d'estil New Look fet amb gasar de seda i estampat com un grafit. “La meva ruta ara és anar a París, a Nova York i atendre les comandes dels meus clients àrabs, necessito 3 o 4 mesos per fer tot el procés.”

També una gran marca com TCN, que va tancar la primera jornada del 080 (aquesta edició ocupant l'immens i laberíntic espai de l'Inefc), té uns temps molt marcats. Després de presentar la col·lecció en passarel·la es mostra en els showrooms internacionals, els clients de magatzems i botigues van a seleccionar, i un cop es tenen les comandes compren el teixit necessari i produeixen. Al febrer la roba d'estiu ja pot entrar a botiga. “Però el món ha canviat, va a temps real i això ens obliga a estudiar noves fórmules”, diu el cap de la marca, Josep Maria Donat, que es veu molt capaç d'assumir el nou repte. De fet, la firma que dissenya Toton Comella és inquieta i contemporània. Ara ho demostra fent una línia de biquinis especial per a les filles de les seves clientes. Són petitíssims i preciosos, amb teixits de cotó que la creadora ha triat especialment per a aquesta idea. Per cert, a primera fila tenia una d'aquestes noies daurades, Cindy Kimberly o l'amor 2.0 de Justin Bieber.

Custo Dalmau, que desfila demà amb la seva marca també molt rejovenida, sempre ha estat visionari de tendències i té molt clar que “és anacrònic” demanar a un client que s'esperi sis mesos per comprar el que els instagramers han retratat ja mil vegades. “El problema és que tothom s'ha d'adaptar a un nou model de negoci, i que tot això suposa assumir més riscos”, diu el creador, que vol introduir aquest sistema a partir de la pròxima col·lecció. “En un any o dos tot canviarà. Si ja és difícil encertar el que vol la gent, imagineu el que és fer-ho a les palpentes, abans que ho vegin els compradors”, opina Maite Muñoz, de Lebor Gabala, que ho veu més factible amb creadors amb botiga pròpia o grans firmes: “Els que fem col·leccions treballades i venem a multimarques ho tenim complicat.”

Lluís Generó, dissenyador de la marca Yerse, que ahir va presentar una col·lecció de colors vitaminats i formes relaxades amb molt punt, veu complicat que una firma important amb molts punts de venda pugui ara per ara “desmarcar-se del temps que pauten les fires internacionals”. Miquel Suay, en canvi, estaria encantat de poder treballar just in time, fer i servir: “Ara estic en un moment creatiu concret i m'agradaria veure ja la meva roba al carrer”, diu davant els seus dissenys d'home lligats a la moda de l'esport urbà, fets amb materials de colors vistosos amb efecte neoprè, tocs que homenatgen l'arquitecta Zaha Hadid i samarretes amb reixeta que ara també s'han vist desfilar a París.

Al matí es va veure la jove aposta de Carlotaoms i la diversió vuitantera de Krizia Robustella que ara se'n va a un funeral mexicà i omple la roba de smileys tristos. Després, el conseller Jordi Baiget va inaugurar la 18a edició de la fira assegurant que el sector viu un moment “d'embranzida”. “Mai havíem arribat a 39 desfilades.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Núria Escarpanter
Alcaldessa de Llançà (Junts)

“El pacte de govern és sòlid i es basa en la confiança”

Llançà

El Clúster de la Bioenergia de Catalunya celebra la II Nit de la Bioenergia: l’energia més circular i social

Bategen amb Maria Antònia Canals la plaça de davant l’institut Vicens Vives

girona

Tomben la moció per regular el lloguer estacional

BLANES

Camí de Mar, un projecte que enllaça Argeles amb Malgrat, per la costa

girona

La Fira d’Abril de Catalunya amplia l’aforament un 24%

Barcelona

El Mercat del Lleó tindrà més bona climatització abans de l’estiu

girona

El festival Tech&Play obre portes i espera 4.000 visitants

Barcelona
EDUCACIÓ

Mobilització de l’AFA de l’escola Camins a Banyoles

BANYOLES