Societat

Miravet torna a posar en marxa el pas de barca

S'han restaurat els dos llaguts malmesos per la crescuda del riu al novembre del 2014

Després de 20 mesos sense pas de barca a Miravet, a la Ribera d'Ebre, ahir els dos llaguts van tornar a funcionar després d'haver estat reparats. Les embarcacions van quedar afectades per una crescuda controlada del riu al novembre del 2014 i, des d'aleshores, havien estat fora d'ús, pendents d'un projecte de reparació que ha costat 60.000 euros. Aquesta és la primera vegada que els llaguts, construïts a Tortosa el 1900, són sotmesos a una reparació d'aquestes consideracions, en què s'han canviat les costelles de les barques, la quilla i la sobrequilla i també s'han cobert per evitar que l'aigua de la pluja arribi a l'interior.

“No en queda cap altre: és l'únic pas de barca mil·lenari en 150 quilòmetres d'Ebre que creua d'una banda a l'altra fent servir la força de l'aigua i l'habilitat dels barquers”, explica l'alcalde de Miravet, Toni Borrell, que també descriu com a úniques les vistes, “impressionants”, de la silueta de la població que es veuen des del llagut. A més del valor patrimonial, el pas de barca suposa un dels màxims atractius turístics del municipi. Amb la nova posada en marxa del pas de barca, l'Ajuntament de Miravet començarà a comptabilitzar quantes persones l'utilitzen, un càlcul que fins ara no s'havia fet mai.

La riuada controlada que va programar la Confederació Hidrogràfica de l'Ebre (CHE) a l'octubre del 2014 va provocar vies d'aigua als dos llaguts que no es van poder aturar. Al novembre les embarcacions es van treure de l'aigua per fer una valoració dels danys i, mesos més tard, va començar la tramitació d'urgència per fer les reparacions.

Concretament, als llaguts se'ls ha canviat gairebé totes les costelles de dins de l'embarcació, la quilla i la sobrequilla. Els medissos s'han reparat tot respectant la mida i forma de les originals, amb fusta d'olivera. En canvi, la quilla i la sobrequilla s'han fet amb fusta d'iroc, una fusta africana “que aguanta perquè té nusos”, segons l'alcalde de Miravet.

També s'ha fet “una mena de paraigües interior que tapa els llaguts” per evitar l'entrada d'aigua i s'hi han aplicat quatre capes de fibra nàutica.

La història de pas

Es té constància del pas de barca a Miravet en documents datats del 1153, concretament, en la carta de donació del castell de Miravet que Ramon Berenguer IV fa als templers. Aleshores, el pas de barca de Miravet estava situat als peus del castell, per controlar tots els accessos, i estava format per un sol llagut que funcionava i travessava amb l'ajuda del corrent i l'habilitat del barquer. El 1938 el llagut va ser bombardejat en l'ofensiva de l'Ebre. Finalment, el 1946 es va ressituar el pas de barca al lloc on està ara per aprofitar l'enllaç de Miravet amb la carretera de Garcia a Tortosa, ara la C-12, l'eix de l'Ebre.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

El TC considera que no és discriminatori que el permís de paternitat sigui inferior al de maternitat

Madrid

Presenten un recurs d’empara al Constitucional contra l’arxivament de la investigació sobre el projecte Castor

Alcanar

Dimiteix el cap de la Policia Nacional a Navarra que utilitzava Twitter per insultar polítics com Colau i Rufián

Estrasburg avala que les penes de presó dels etarres a França no es descomptin de la condemna a Espanya

Brusel·les

Detingut un home per apunyalar un altre en una baralla al Raval de Barcelona

Barcelona

Bilingües i multilingües tenen major protecció davant la neurodegeneració

L’Ajuntament de Barcelona denunciarà el comportament racista d’un passatger i la resposta “inadmissible” de Ryanair

Health & Bio, el trampolí de les ‘start-ups’ de l’àmbit biomèdic

barcelona

Catalunya necessita, com a mínim, 19.000 infermeres més

Barcelona