Societat

Territori projecta la nova llei de Ports cap a un futur estat

El conseller Rull presenta el nou text com una norma tan vàlida per a l'administració autonòmica com per a un país independent

Els ports esportius es classificaran per categories, com els hotels

Els ports de Tarragona i Barcelona són dues infraestructures amb la catalogació d'interès general. Per tant, una competència d'àmbit estatal que queda fora de la nova llei de Ports que ahir va aprovar el govern a instàncies del Departament de Territori i Sostenibilitat. Ara bé, la nova llei està estructurada de tal manera que aquestes grans infraestructures de tràfic de passatgers i mercaderies poden integrar-se a la nova llei catalana per via de la redacció d'un simple reglament, figura jurídica que desenvolupa les lleis. És a dir, el conseller Josep Rull va presentar ahir una nova llei, que al setembre haurà d'entrar en tràmit de debat parlamentari, que serveix tant per l'actual marc de competències autonòmiques com per a un futur estat independent que passaria a controlar la totalitat dels 47 ports que hi ha al litoral del país.

L'aprovació, ahir, de l'avantprojecte de llei en l'última reunió del govern abans de les vacances d'estiu s'interpreta com un missatge claríssim de l'executiu de Carles Puigdemont, més enllà de les declaracions, que l'executiu continua treballant en la construcció d'estructures d'estat, sigui quina sigui la reacció de Madrid i sigui quina sigui l'advertència del Tribunal Constitucional.

Sense por del recurs

En aquest sentit, ahir, en presentar el detall del text, el conseller Rull va haver de respondre sobre l'eventualitat que el govern espanyol procedeixi també contra aquesta norma i, d'acord amb això, va manifestar-se confiat que no es presenti cap recurs d'inconstitucionalitat, tot i recordar que el govern espanyol ha establert una estratègia de presentar recurs contra tot, també “contra els pensaments i les intencions no expressades explícitament”.

El conseller va defensar que l'avantprojecte de llei és un bon text legal contra el qual serà difícil presentar un recurs, i en relació amb la competència dels ports de Tarragona i Barcelona va afirmar que “no té cap sentit que no es puguin gestionar amb plena autonomia i que aquesta gestió encara depengui de la direcció general de Ports de l'Estat”.

L'actual normativa portuària espanyola, que data del 2011, només permet a les autonomies el nomenament del president i quatre vocals al consell d'administració dels ports d'interès general. En virtut d'aquesta norma, el 2011 la conselleria de Territori va nomenar Sixte Cambra president del port de Barcelona, un càrrec que encara exerceix.

Pel que fa al contingut de la llei, la proliferació en els últims anys de ports esportius i l'avenç de la navegació esportiva és una de les raons que ha portat a
elaborar una nova norma legal que haurà de substituir la del 1998. Als 780 quilòmetres del litoral català hi ha construïdes un total de 47 infraestructures portuàries, de les quals 45 queden afectades per la norma de la Generalitat. El total d'amarradors és de 33.000. Només 3 ports reben creuers, 5 estan dedicats al trànsit de mercaderies,18 tenen dàrsena pesquera i la gran majoria –44– estan dedicats a la navegació esportiva.

Ports estrellats

Per posar ordre en aquest sector s'establirà una classificació, d'acord amb la qualitat de les seves instal·lacions, que es traduirà en una classificació similar a la que funciona des de sempre en el sector de l'hostaleria amb les famoses estrelles. Això pretén estimular els ports perquè millorin la seva oferta. La norma també introduirà noves figures de planejament urbanístic per als ports i establirà una norma específica en matèria de medi ambiental, com ara el transvasament de sorres que els grans dics interrompen, els abocaments de residus o el problema creixent i evident de la contaminació atmosfèrica que generen activitats com el creuerisme.

En un horitzó més llunyà, la norma estableix mesures per fer front als afectes del canvi climàtic i l'augment del nivell del mar.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Els autocars turístics, sota terra

Barcelona
La monarquia

Bestiari il·lustrat

GIRONA

Busquen fons de l’Estat per pagar les sentències del personal

girona
La crònica

Els triangles que dibuixaria Maria Antònia Canals

BADALONA

Mig centenar d’usuaris de Can Bofí Vell de Badalona, condemnats a tornar al carrer

BADALONA

Èxit del concert de celebració dels 25 anys de Girona Centre Eix Comercial

girona

La justícia també tomba la superilla de Compte Borrell

Barcelona
salut

Anuncien que el nou hospital de Calella estarà fet el 2030

calella

Èxit de vendes el primer dia de l’Expocasió

fornells de la selva