Infraestructures

L'“ajudeta” de l'exèrcit

El dispositiu militar només permet extreure 60 mil litres per hora, i en canvi l'empresa privada en bomba 1,6 milions

Tenen la mateixa capacitat que els bombers, que van descartar fer-ho perquè era “matar mosques a canonades”

Adif va demanar auxili al govern espanyol, i la Unitat Militar d'Emergències (UME) de les forces armades ja va iniciar ahir les tasques de bombeig de l'aigua que hi ha al túnel del TAV a Girona. Ho va fer després de plantejar-se la retirada en adonar-se, dimecres a la nit, que no duia el material adequat per arribar a la fondària de 40 metres on hi ha l'aigua a la zona de la Devesa. Així, malgrat el gran dispositiu desplegat expressament des de Saragossa –86 militars, 30 vehicles, una embarcació i un helicòpter–, han aterrat a Girona amb el mateix material amb què treballen habitualment els Bombers de la Generalitat. Entre la maquinària enviada hi ha sis autobombes, dos vehicles d'abastament i dos equips de bombeig d'aigua i fang. Un comboi que, a més, no permet bombar l'aigua verticalment, tan sols ho pot fer horitzontalment.

En una reunió tècnica en la qual van treballar els Bombers de la Generalitat, finalment es va decidir intentar extreure l'aigua des de la sortida d'emergència número 11, a la zona del polígon de l'avinguda de Sarrià. Es van posar a treballar de matinada, i inicialment ho van fer amb una autobomba i una màquina d'extracció de llots, però la quantitat d'aigua que aconseguien treure era gairebé ridícula. El gran problema amb què es trobaven els militars és que des de l'entrada al túnel fins a arribar a la zona inundada hi ha una distància d'un quilòmetre i en descens. Per poder arribar-hi, ja amb la llum del dia, van haver d'improvisar un sistema de bombeig que consisteix en dos fileres de mànegues intercalant entremig bombes extractores d'aigua. Aquest mètode comporta dos inconvenients. D'una banda, a mesura que van extraient aigua, aquesta va retrocedint i, per tant, han d'anar avançant i ampliant la xarxa de mànegues i bombes extractores. Alhora, amb cada nou pedaç que posen, es va perdent força de bombeig. El comandant d'artilleria i portaveu de l'UME, Carmelo Benito, ho va explicar molt bé ahir amb l'exemple d'una palla. “Si bevem un refresc amb una palla, tenim una força d'aspiració determinada; si hi posem dues palles, necessitarem més força, i si n'hi posem tres, encara més. I així successivament.” El cap d'Emergències de Girona, Enric Cano, assegura que els bombers ja havien valorat fer servir aquesta sortida d'emergència per entrar al túnel amb els seus vehicles, però que ho havien descartat: “Amb el material de què disposàvem era complicat i suposava matar mosques a canonades.” I així ho demostren les dades, perquè tot el dispositiu instal·lat per l'equip d'elit de l'UME ha permès treure tan sols un màxim de 60 mil litres per hora, mentre que a la Devesa ja s'estan traient 1,6 milions de litres per hora. O sigui, el que està fent l'UME és “una ajudeta”, amb paraules de Cano. El portaveu de l'UME també reconeix que en condicions òptimes es podrien treure 320.000 litres per hora, però que no hi arribaran per les dificultats que estan tenint. Segons explica Benito, es tracta de la primera vegada en la història de la UME que fan una operació d'aquestes característiques.

Un cos d'elit molt ben cuidat
Els efectius de la Unitat Militar d'Emergències (UME) provinents d'Aragó tenen el centre operatiu logístic a la base militar de Sant Climent Sescebes. Des d'allà els preparen l'avituallament, que consisteix en begudes i carmanyoles amb menjar calent i fred. A més, també els reparteixen un paquet de refrigeri bàsic amb entrepans, fruita, caramels, sucs, xocolatines, entre altres aliments. A Girona, els militars treballen en torns d'un màxim de dotze hores i amb vehicles especialment preparats per a situacions d'emergència i amb equipament per a aquestes ocasions. Els que descansen, els transporten en autocar a Sant Climent, on tenen les habitacions per dormir. En total, a tot l'Estat espanyol, aquest equip d'elit de l'exèrcit espanyol està format per 3.600 efectius.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Estabilitzat l’incendi forestal

BATEA
societat

Col·lapse general a Rodalies

barcelona
Sonia Giménez
PRESIDENTA DE L’OBSERVATORI DE L’AIGUA DE TERRASSA (OAT)

“En la gestió de l’aigua cal valentia i requereix consens”

TERRASSA
INFRAESTRUCTURES

Comença l’obra de l’estació de busos de Lleida que es posarà en marxa el 2026

LLEIDA
Olot

El Cornamusam aposta per la programació de quilòmetre zero

Olot
Educació

L’Ajuntament de Badalona treu els estudis universitaris del Carme per posar-hi oficines

Badalona
OCi

La Fira d’Abril ignora la SGAE i no paga els drets d’autor

barcelona
GIRONA

Volen que l’edifici de la UNED sigui centre de dia i refugi climàtic

girona
salut

L’hospital del Mar demostra la conveniència de tallar el fre lingual

Barcelona