Medi ambient

Societat

Mobilitat elèctrica i col·lectiva

Constitueixen a Olot el primer grup local de Som Mobilitat per compartir cotxe elèctric

Tenen l’objectiu de créixer per implantar un nou model de mobilitat

Som Mobilitat d’Olot ja treballa per activar un segon cotxe

És veritat que tot canvi, sobretot si és important, costa, perquè significa trencar una inèrcia de moltes dècades. És veritat que, moltes vegades, quan es parla de mobilitat alternativa, moltes persones desconfien o, simplement, pensen que qui ho promou fa volar coloms. A Olot, i per extensió la comarca de la Garrotxa, s’ha constituït el primer grup local de Som Mobilitat de les comarques gironines per compartir cotxe, i no qualsevol cotxe, sinó un vehicle elèctric. Pot semblar un gra de sorra en el desert, però no ho és si s’emmarca, tal com afirma un dels seus promotors, Arnau Vilardell, en una visió global, en la vertadera quarta revolució energètica, similar a la que al seu moment van ser el foc, el carbó o la benzina. Som Mobilitat i diversos grups similars en d’altres àmbits i particulars han començat a pensar en els paràmetres d’aquesta nova era, la de les energies renovables. I tenen clar que, com qualsevol inici revolucionari, les coses costen i cal anar sumant petites accions i sobretot massa social, ja que, al final i després d’anys, la nova realitat energètica s’imposarà d’una manera natural.

El grup local d’Olot ja té un cotxe, fruit de l’adquisició feta per Som Mobilitat, i ha posat en marxa una campanya per aconseguir els 25.000 euros que calen per activar-ne un altre –ja n’han recaptat la meitat–. Amb només tres mesos de funcionament del grup i amb un i mig del vehicle elèctric compartit, ja hi ha quinze usuaris. Joan Naspleda, un dels portaveus de l’entitat, remarca que això només és el principi i que, esperen, a poc a poc aconseguiran més usuaris. Precisament, estan dissenyant una campanya per donar a conèixer el servei entre els particulars de cada municipi garrotxí i també entre les empreses i administracions públiques de la comarca.

La base del nou servei és al garatge Parc Nou d’Olot, on a part d’atenció mecànica hi ha un rentador. És el punt de recollida i retorn del vehicle.

Les persones que en volen ser usuàries s’han de posar en contacte amb Som Mobilitat d’Olot i la Garrotxa per conèixer els detalls del servei i fer-se sòcies –amb una quota única de 10 euros–. Això els dona dret a donar-se d’alta de la plataforma de lloguer, una aplicació mòbil a través de la qual es gestiona la reserva d’hores i, sobretot, obre les portes del cotxe.

Recàrrega

Un altre dels portaveus de Som Mobilitat d’Olot, Sergi Batlle, explica que estan treballant per dotar la ciutat de punts de recàrrega. Ara en tenen un a la seva base del garatge Parc Nou. A la ciutat n’hi ha un altre que és propietat d’un concessionari i un altre a l’aparcament públic del Firalet. A més, l’Ajuntament de la capital garrotxina n’habilitarà dos més amb dos connectors cadascun. Un s’instal·larà a l’avinguda Zamenhof, al sud del vial Sant Jordi, i un altre al parc de la Solfa, al nord de la ciutat.

Seran d’ús gratuït, tot i que els usuaris hauran d’acreditar-se amb una targeta per utilitzar-los. Es calcula que amb vint minuts es podrà fer una recàrrega de tres quartes parts de la capacitat de la bateria.

Al marge d’aquests punts d’abastament d’energia elèctrica de la ciutat, Batlle ha recordat que aquest tipus de vehicles elèctrics es poden recarregar endollant-los a qualsevol presa de corrent, fins i tot les domèstiques.

La mobilitat elèctrica, doncs, ha arribat a Olot i el grup local aspira a anar guanyant terreny als vehicles de gasoil i benzina, i implantar-se també a les motos i bicicletes.

LES XIFRES

15
persones
de la Garrotxa s’han acreditat per utilitzar el servei de cotxe elèctric compartit
75
per cent
de desplaçaments amb vehicle fan els garrotxins a l’interior de la comarca
0,5
hores
és el temps més curt de recàrrega de les bateries del cotxe, però a segons quins punts pot ser de 8 hores
200
quilòmetres
és l’autonomia que té el model de cotxe amb què el grup local d’Olot ofereix el servei

Perfectament adaptat a la mobilitat garrotxina

J.C

Un 75% dels desplaçaments en vehicle a la comarca de la Garrotxa són entre els diferents municipis i la majoria tenen la destinació o el punt de partida a Olot, segons explica Sergi Batlle, que afirma que el nou servei de cotxe elèctric compartit està pensat en un primer moment per a desplaçaments puntuals. Posa d’exemple una unitat familiar de dos o tres membres que no tenen perquè tenir un cotxe per a cadascú. “És un servei ideal per a un ús esporàdic”, indica. Un dels usuaris, Marc August Muntanyà, un pastor de Riudaura que produeix formatge, ha explicat que utilitza el cotxe compartit per dur formatges als punts de venda de Girona i per als altres contactes comercials.

A part dels 10 euros de quota inicial, hi ha diverses modalitat d’utilització del cotxe elèctric. Segons explica Joan Naspleda, es poden comprar paquets d’hores per avançat i pagar quotes mensuals d’entre 50 i 200 euros –no es perden al mes vençut, sinó que s’acumulen–. També hi ha l’opció de l’apadrinament del servei, la qual cosa dona dret a bonificacions. A més, Som Mobilitat d’Olot i la Garrotxa està estudiant fórmules de finançament per a empreses, ajuntaments i associacions de veïns.

El grup local d’Olot està constituït juntament amb l’Agrupació Naturalista i Ecologista de la Garrotxa. Som Mobilitat va néixer el 2016 a Mataró, on ja hi ha 850 associats. També hi ha grups a Amposta, el Bruc i Rubí, i d’altres en procés de constitució.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona